فرصتی بی‌نظیر برای صادرات محصولات پی‌وی‌سی که بر باد رفت!

محمدحسین حمصیان/معاونت فروش و بازاریابی مجتمع صنایع فناور پلاستیک سپاهان
  • دوشنبه 1 آذر 1400 ساعت 14:52

در یک سال اخیر قیمت جهانی پی‌وی‌سی تلاطم‌های بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است. به‌طوری‌که قیمت پی‌وی‌سی در امریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده پودر پی‌وی‌سی در دنیا و هم‌زمان یکی از پرمصرف‌ترین کشورهای دنیا در این حوزه نزدیک به 2 برابر شده است. این میزان افزایش در حدود 2 ماه اخیر بیش از 50 درصد بوده است و به‌تبع آن قیمت‌های چین، ترکیه، اروپا و آسیای جنوب و جنوب شرقی هم رشدهایی در همین محدوده داشته‌اند. کارشناسان برای این تورم بی‌سابقه در صنعت پی‌وی‌سی جهانی دلایل متعددی ازجمله افزایش قیمت گاز، حمل‌ونقل دریایی، افزایش تقاضا با توجه به پاندمی و محدود شدن سایر هزینه‌های خانوارهای جهان ازجمله هزینه سفر و ... و گرایش به بازسازی ساختمان‌ها را عنوان می‌کنند.

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل رشد بیش از 50 درصدی قیمت‌ها در 2 ماه اخیر را نیز می‌توان به طوفان آمریکا و تعطیلی تولیدکنندگان پی‌وی‌سی این کشور به‌عنوان تامین‌کننده بیش از 50 درصد از پی‌وی‌سی جهان اشاره کرد. این افزایش قیمت پی‌وی‌سی به حدی شدید بوده که حتی قیمت این ماده اولیه از قیمت رقیب خود یعنی پلی‌اتیلن نیز پیشی گرفته است. همواره پلی‌اتیلن قیمتی بالاتر از قیمت پی‌وی‌سی داشته است و این رویداد برای اولین بار باعث حیرت تمامی فعالان بازارهای مرتبط در دنیا شده است. برای فهم بهتر این موضوع کافی است اشاره‌کنم که در حال حاضر قیمت لوله فاضلاب منازل که از جنس پی‌وی‌سی است از قیمت لوله آبی که با پلی‌اتیلن ساخته می‌شود گران‌تر شده است!

قیمت پی‌وی‌سی در ایران نیز همپای جهان، رشدهای بی‌سابقه‌ای را در 6 ماه اخیر تجربه کرده است. به‌طوری‌که قیمت پایه این ماده از حدود 31500 تومان در اواخر اردیبهشت‌ماه به حدود 47000 تومان در اوایل آبان‌ماه رسیده است یعنی 50 درصد رشد قیمت تنها در مدت 5 ماه! ایران که خود تولیدکننده این ماده اولیه و تامین‌کننده صنایع پایین‌دستی مرتبط با این ماده اولیه است باوجوداینکه تقریبا هیچ‌یک از دلایل رشد قیمت‌های جهانی شامل حال آن نشده اما تبعیت کاملی از این تورم جهان‌شمول را برگزیده است.

برای دیدن فایل کامل پی دی اف کلیک کنید

نشریه پنجره ایرانیان-سال پانزدهم-شماره 170/آذر 1400


ثبت نظر

ارسال