مدیرعامل آبسکون: چاره‌ای جز تقویت برندینگ نداریم

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل شرکت صنایع آلومینیوم آبسکون، تولیدکننده پروفیل آلومینیومی ضمن تاکید بر اهمیت برندسازی در یک سازمان، گفت: ضعف فرهنگی جامعه صنفی در خصوص جایگاه برند‌سازی همراه با مشکلات نقدینگی و نیز گرفتاری‌های روزمره موجود در بخش تولید مانند کمبود مواد اولیه، تورم و... تحرک و فراغ بال مدیران صنعتی کشور جهت پرداختن به سایر جنبه‌های فعالیت اقتصادی را محدود کرده است.
  • یکشنبه 16 بهمن 1401 ساعت 15:59

هبت‌الله فاضلی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین در ارتباط با اهمیت برندسازی در تولید، بیان کرد: برند‌سازی به‌نوعی مکمل کار تولیدکننده است. به این مفهوم که اگر شما بهترین و باکیفیت‌ترین محصول را تولید کنید اما در زمینه ارائه و معرفی محصول اقدامی انجام ندهید یا به‌صورت هوشمندانه عمل نکنید، در عمل میدان رقابت را به رقبا واگذار کرده‌اید. متاسفانه در ایران در این خصوص دیر به فکر افتاده‌ایم و در سال‌های اخیر که در زمینه برند‌سازی صحبت‌های زیادی مطرح می‌شود، کمتر اقدامات عملی صورت گرفته است؛ بنابراین برای کسب ارزش‌افزوده کافی از تلاشی که در زمینه تولید انجام می‌شود، چاره‌ای جز تقویت و سرمایه‌گذاری در بخش برندینگ نداریم. تنها در این صورت است که کشور جایگاه واقعی خود در عرصه‌ تولید محصول را پیدا می‌کند.

وی افزود: شرکت صنایع آلومینیوم آبسکون، نخستین شرکت در صنعت پروفیل آلومینیومی محسوب می‌شود که در سال ۱۳۹۰، موفق به کسب برند برتر تولید پروفیل در کشور شده است؛ یعنی از گذشته تا به امروز، جایگاه برندسازی در شرکت حائز اهمیت تصور شده و اقداماتی هم در این زمینه صورت گرفته است، هرچند که از وضعیت موجود راضی نیستیم و تلاش ما بر هرچه برجسته‌تر کردن برندینگ در مجموعه است.

مدیرعامل شرکت صنایع آلومینیوم آبسکون عنوان کرد: همواره سعی کرده‌ایم در حد امکان، فعالیت خود را در زمینه برندینگ حفظ کنیم و ارتقا دهیم. به‌طور مثال، شرکت آبسکون در نمایشگاه‌های تخصصی حضور داشته است. همچنین وب‌سایت و کاتالوگ‌های متنوع و باکیفیتی جهت معرفی محصولات شرکت طراحی شده است. در کنار این، راه‌اندازی واحد روابط عمومی و برندینگ در شرکت آبسکون، نشانه عزم جدی ما جهت تقویت این جنبه مهم از فعالیت اقتصادی شرکت است.

فاضلی با بیان اینکه شرکت صنایع آلومینیوم آبسکون ازلحاظ کیفیت محصول و اقدامات تخصصی در سطح بازار شناخته می‌شود، اذعان کرد: مجموعه ما دامنه تولید بسیاری ندارد اما به لحاظ کیفیت، به‌عنوان یک برند مطرح که با کارفرما‌های خاص و سخت‌پسند مشارکت می‌کند، شناخته می‌شود؛ بنابراین این اندیشه‌ از روز نخست در تعیین ماهیت تولیدی شرکت حاکم بوده است که کیفیت نباید فدای کمیت شود. خوشبختانه شرکت ما مخاطب خود را پیدا کرده و بازار آلومینیوم مجموعه آبسکون را به خوش‌نامی یاد می‌کند؛ هرچند از شرایط موجود رضایت کافی نداریم و به همین خاطر ماموریت‌های واحد روابط عمومی و برندینگ را از نزدیک دنبال می‌کنیم.

وی در ادامه به مشکلات توسعه برند در واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: چالش‌های شرکت صنایع آلومینیوم آبسکون نیز از چالش‌های عمومی تولیدکنندگان و سایر صنایع کشور جدا نیست. مسائل مختلفی باعث شده است که برند‌های ایرانی آن‌گونه که بایدوشاید جایگاه خود را پیدا نکنند. ضعف فرهنگی جامعه صنفی در خصوص جایگاه برند‌سازی همراه با مشکلات نقدینگی و نیز گرفتاری‌های روزمره موجود در بخش تولید مانند کمبود مواد اولیه، تورم و…، تحرک و فراغ بال مدیران صنعتی کشور جهت پرداختن به سایر جنبه‌های فعالیت اقتصادی را محدود کرده است.

مدیرعامل شرکت صنایع آلومینیوم آبسکون در خصوص راهکارهای پیشنهادی جهت توسعه برند، مطرح کرد: آموزش نیروی انسانی و مدیران توسط کارشناسان مجرب و نیز مشاوران واجد شرایط، موثر‌ترین نقش در این زمینه را ایفا می‌کند. افزایش تبادل ارتباطات جامعه تخصصی آلومینیوم در کنار هدایت عمومی دولت نیز می‌تواند بسیار موثر باشد. اگر جایگاه‌های واسطه‌ای مانند انجمن‌ها و یا سندیکا‌های تخصصی می‌توانست نقش میانجی را در این زمینه بازی کنند، شرایط بهتر از این می‌شد که متاسفانه تاکنون این اتفاق رخ نداده است و امیدواریم سندیکا، انجمن و بزرگان صنعت آلومینیوم قدم‌های لازم را در این زمینه بردارند.

فاضلی در پاسخ به اینکه کیفیت محصول و رضایتمندی مشتریان را تا چه اندازه در توسعه برند سازمانی موثر می‌دانید و این مهم تا چه اندازه در دستور کار این شرکت قرار گرفته است، گفت: از روز اول تاسیس این شرکت، هدف اصلی و عمده شعار مدیریت بر اولویت کیفیت بر کمیت بوده است. حتی در سخت‌ترین شرایط تولید همراه با کمبود نقدینگی و افزایش نرخ ارز به بهای زیان، اجازه استفاده از مواد بی‌کیفیت و یا کاهش سخت‌گیری‌‌های کنترل کیفیت را نداده‌ایم که موید آن، صادرات موفق مجموعه در سال ۱۳۸۳ با حجم حدودی دو میلیون یورو به آلمان و هلند به‌عنوان مهد صنعت اروپا بوده است. ارتقای روندهای کیفی و به‌روز بودن محصولات تولیدی، اولویت نخست و دغدغه همیشگی مدیریت شرکت صنایع آلومینیوم آبسکون در تولید بوده و هم‌اکنون نیز شرکت ازلحاظ امکانات در شرایط پایداری قرار دارد.

وی در پایان در خصوص نقش دولت در توسعه و شناخت هرچه بیشتر برندهای برتر آلومینیومی کشور، یادآور شد: دولت می‌تواند نقش هدایت‌گری بسیار مهمی را ایفا کند. دولت نمی‌تواند راسا در این زمینه اقدام کند و خروجی مناسبی ارائه می‌دهد اما می‌تواند با هدایتی مناسب از طریق آموزش و با سیاست‌های تشویقی، در درجه اول تولیدکنندگان را نسبت به جایگاه برند‌سازی آگاه و هوشیار کند و در درجه دوم نسبت به توسعه آن در میان تولیدکنندگان موثر واقع شود. البته این امر مستلزم آن است که در مجموعه دولت و دستگاه‌های دست‌اندرکار مانند وزارت صمت، کار و… این سطح از آگاهی و نیز انگیزه و اقدام موردنیاز وجود داشته باشد تا دولت بتواند به‌عنوان یک مرجع و حمایت‌کننده هوشمندانه و پایدار، به هدایت و راهبری تولیدکنندگان بپردازد.


ثبت نظر

ارسال