مدیرعامل آلومینیوم صنعت بهاران: دولت باید نرخ تورم را کنترل کند

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل شرکت آلومینیوم صنعت بهاران گفت: با توجه به نوسانات قیمت در بازار، سعی در حفظ روند تولید و فروش پروفیل آلومینیومی داریم و امیدوار هستیم با مدیریت نرخ تورم توسط دولت، بتوانیم در سال آتی طرح‌های توسعه مجموعه را اجرایی کنیم.
  • شنبه 27 فروردین 1401 ساعت 11:26

ابوالقاسم خاکساری مهر در گفت‌وگو با فلزات آنلاین، اظهار داشت: شرکت آلومینیوم صنعت بهاران در زمینه تولید پروفیل و مقاطع آلومینیومی فعالیت دارد. ظرفیت تولید این شرکت 2100 تن در سال است که درحال‌حاضر با یک‌سوم این میزان ظرفیت، مشغول به فعالیت هستیم و تقریباً می‌توان گفت روزانه دو تن محصول تولید می‌کنیم و به‌فروش می‌رسانیم.

وی افزود: طی سال جاری با معضلات فراوانی در زمینه تولید مواجه شدیم که ازجمله آن‌ها می‌توان به عدم ثبات قیمت مواد اولیه و رشد بی‌سابقه نرخ تورم در حدود 50 تا 60 درصد اشاره نمود. این مشکلات تأثیر بسزایی در قیمت تمام‌شده محصول و همچنین نقدینگی مجموعه گذاشت. فعالیت خود را در زمینه تولید پروفیل آلومینیومی در سال 1392 آغاز کردیم و امسال، یکی از بدترین سال‌های تولید در صنعت پروفیل آلومینیوم بود.

وی در ادامه به فرآیند تأمین مواد اولیه مورداستفاده در این مجموعه اشاره کرد و گفت: از شمش‌های آلومینیومی خالص تولید داخل استفاده می‌کنیم و خرید خود را از بورس کالای ایران انجام می‌دهیم. چالشی در خرید از بورس کالا وجود ندارد و تنها زمان‌بر بودن فرآیند خرید و تحویل ماده اولیه به خریداران، کمی روند تولید را کند می‌سازد.

این فعال صنعت آلومینیوم در خصوص مشتریان شرکت مطرح کرد: عمده مشتریان محصولات تولیدشده در مجموعه ما، فعالان صنایع ساختمان و کشاورزی و بعضی واحدهای صنعتی هستند. در صنعت کشاورزی، از آلومینیوم به‌منظور تولید لوله‌های آبیاری بارانی استفاده می‌شود. فرآیند تولید پروفیل‌های آلومینیومی در این شرکت نیز همانند شرکت‌های دیگر به روش اکسترود آلومینیوم است. در این روش، شمش‌های مذاب درون قالب‌های از پیش سفارش داده شده، ریخت می‌شوند و پس از خروج از قالب و سردشدن، به میزان سختی مدنظر می‌رسند و در پایان تبدیل به پروفیل آلومینیومی می‌شوند. تمام مراحل فرآیند تولید با استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات ایرانی انجام می‌شود.

خاکساری‌ در خصوص ارزیابی بازار فروش محصولات خود، عنوان کرد: میزان تولید در این شرکت رضایت‌بخش است اما مشکلی که در فروش محصولات خود داریم، نوسان قیمت است که در یک برهه زمانی، توان خرید مشتریان کاهش پیدا می‌کند و آن‌ها نمی‌توانند به میزان مطلوب خرید کنند؛ چراکه به‌عنوان‌مثال، مشتریان میزان سرمایه‌ مشخصی را برای خرید محصول درنظر می‌گیرند و زمانی که موعد خرید محصول فرامی‌رسد، باید چند برابر بیشتر از سرمایه‌ اولیه هزینه کنند که در چنین شرایطی با کمبود نقدینگی مواجه می‌شوند و نمی‌توانند نیاز خود را تأمین کنند. در چنین شرایطی میزان فروش شرکت کاهش می‌یابد.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط نامساعدی که طی سال 1400 در تولید و فروش محصولات بر بازار حاکم شده است، ما توانستیم نزدیک به 600 تن محصول را تولید کنیم و به مشتریان خود تحویل دهیم. درحالی‌که اگر قیمت‌ها روند باثباتی را طی می‌کردند، قطعاً توانایی تولید و فروش محصول بیشتری را داشتیم.

این فعال صنعت آلومینیوم در خصوص توقع تولیدکنندگان از دولت، خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان در برهه‌های زمانی مختلف، نیازمند دریافت تسهیلات از بانک‌ها هستند. بر همین اساس، اگر دولت بتواند به بانک‌ها با قاطعیت دستور دهد تا تسهیلات تولید با نرخ سود پایین‌تری از سوی آن‌ها به تولیدکننده اعطا شود، تمام فعالان صنعتی می‌توانند بسیاری از مشکلات مالی بزرگ خود را حل کنند. ضمن اینکه بهترین کاری که دولت می‌تواند برای تولیدکنندگان انجام دهد، کنترل نرخ تورم و ثبات قیمت است.

 


ثبت نظر

ارسال