مدیرعامل آبسکون: عرضه و معامله آلومینیوم در بورس کالا منظم شده است

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل شرکت صنایع آلومینیوم آبسکون گفت: عرضه هفتگی آلومینیوم به‌مراتب نسبت به قبل منظم‌تر شده و خرید آلومینیوم از بورس کالا بر اساس میزان ظرفیت شرکت‌ها صورت می‌گیرد که البته 30 تا 40 تن سهمیه مازاد نیز در نظر گرفته شده است.
  • شنبه 13 شهریور 1400 ساعت 13:2

هبت‌الله فاضلی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین در پاسخ به این سوال که آیا میزان ظرفیت شرکت‌‌ها در معاملات آلومینیومی بورس کالای ایران مورد بررسی و نظارت قرار می‌گیرد یا خیر، اظهار داشت: هویت هر تولیدکننده‌ای، پروانه بهره‌برداری آن است. به‌طورکلی برای خرید شمش یا بیلت آلومینیومی از بورس کالا، میزان ظرفیت تولید درج‌شده در پروانه بهره‌‌برداری به‌دقت مورد بررسی و سنجش قرار می‌گیرد.

وی افزود: مواد اولیه موردنیاز خود برای تولید محصولات آلومینیومی را از بورس کالا تامین می‌کنیم و تاکنون نیز در این زمینه با مشکلی مواجه نبوده‌ایم. برای ورود به بورس کالا و واجد شرایط بودن برای خرید، شرایطی وجود دارد که شامل انجام حسابرسی قانونی در دفاتر مالی شرکت، دارا بودن کارت بازرگانی، دارا بودن عضویت بنیادی در بورس، عضویت در اتاق بازرگانی و... می‌شود و در صورتی یک تولیدکننده ملزومات موردنظر را انجام دهد به‌سادگی می‌تواند از بورس کالای ایران، ماده اولیه موردنیاز خود را تهیه کند. البته قیمت آلومینیوم در بورس کالا بر اساس ضریب پریمیوم و نرخ دلار محاسبه می‌شود که حاصل‌ضرب از بازار آزاد بیشتر خواهد بود.

مدیرعامل شرکت صنایع آلومینیوم آبسکون در ادامه به فرایند و شرایط لازم برای خرید شمش آلومینیومی از بورس اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل مهمی که به‌منظور اعطای مجوز برای معامله در بورس کالا مدنظر قرار می‌گیرد، حسابرسی و ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی در موعد مقرر است که هرسال باید این کار انجام و تاییدیه توسط حسابرس حتما ارائه شود. به داشتن اجازه‌نامه از وزارت صمت نیز باید به‌عنوان دومین شرط خرید از بورس کالا تاکید داشت. بر اساس پروانه‌ای که از سوی وزارت صنایع دریافت کرده‌ایم، سالانه یک هزار تن و به‌عبارت‌دیگر هرماه 100 الی 150 تن شمش و بیلت آلومینیومی می‌توانیم خریداری کنیم.

این تولیدکننده پروفیل آلومینیومی تاکید کرد: بااین‌وجود، نزدیک به دو سال است که بورس کالای ایران نظم بهتری پیدا کرده است و به‌صورت مداوم هر هفته شاهد عرضه شمش و بیلت آلومینیومی هستیم؛ ضمن اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بر انجام معاملات، نظارت کافی را اعمال کرده‌اند. همچنین هرسال سهمیه هر کارخانه‌ اعلام می‌شود و بر اساس اعتباری که هر واحد در بورس کالا دارد، می‌تواند شمش و بیلت آلومینیومی موردنیاز خود را تهیه کند که البته ممکن است گاهی بیش از میزان موردنیاز عرضه صورت گرفته باشد که در این هنگام، محصول یا در مچینگ معامله می‌شود و یا صادرات خواهد شد.

فاضلی همچنین خاطرنشان کرد: البته باید این ویژگی بورس کالا که برای خریداران شمش آلومینیومی در نظر گرفته را یادآور شد که حتی اجازه خرید مازاد 30 تا 40 تن از سهمیه را دارند. ممکن است یک ماه از سوی شرکتی خرید صورت نگیرد اما ماه بعد که احتیاج به مواد اولیه داشت، حتی از ظرفیت اعلام‌شده هم میزان بیشتری شمش آلومینیومی خریداری کند.

وی تصریح کرد: از قیمت‌ شمش‌ آلومینیومی در بورس کالا رضایتی نداریم؛ چراکه این محصول سال گذشته 30 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد و امسال قیمت آن به نزدیک کانال 70 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است. البته در سال جاری علاوه بر آلومینیوم، همه فلزات رنگین افزایش قیمت بیش‌ازحدی را تجربه کردند اما اعمال ضریب پریمیوم و نرخ دلار به افزایش قیمت شمش در بورس کالا کمک کرده است.

مدیرعامل شرکت صنایع آلومینیوم آبسکون در پاسخ به اینکه فعال بودن ظرفیت درج‌شده در پروانه بهره‌برداری در هنگام خرید شمش آلومینیوم از بورس کالا مورد بررسی قرار می‌گیرد یا خیر، اظهار کرد: بله؛ البته نه به آن صورتی که زیر ذره‌بین قرار داده شود و سخت‌گیری غیرمنطقی صورت بپذیرد؛ چراکه میزان خرید هر واحد در ماه مشخص است و به‌عنوان‌مثال، شرکت آبسکون در ماه می‌تواند بین 100 تا 150 تن شمش آلومینیومی موردنیاز خود را خریداری کند؛ به‌عبارت‌دیگر، همین میزان اگر 10 تا 20 تن کم‌وزیاد شود، مانعی برای خرید وجود نخواهد داشت اما این به این معنی نیست که دو یا سه برابر حد معمول اقدام به خرید شمش آلومینیومی از بورس کالا شود یا خط تولید متوقف باشد و تولیدکننده اقدام به خرید کند.

 


ثبت نظر

ارسال