محمد رضا جعفری مدیر عامل آلوترم در گفت‌وگو با پنجره ایرانیان:

مجهزترین ماشین‌آلات را برای تولید پروفیل آلومینیومی در اختیار داریم

پنجره‌ایرانیان: روایت صنعت آلومینیوم در ایران، روایتی شنیدنی است. روایت خاطراتی است که روزگاری در صنعت ساختمان ایران بیش از امروز بود. اگر ساخت‌وسازهای اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70، در ذهن مخاطب باقی‌مانده باشد، این حضور ذهن وجود دارد که آن روزها ساختمان‌ها به‌تازگی از پروفیل‌های آهنی عبور کرده بود و به دروپنجره آلومینیومی رو آورده بود. آن روزها انگار استفاده آز آلومینیوم، برای دروپنجره مد شده بود اما کم‌کم در ساختمان‌های لوکس پای دروپنجره چوبی به میان آمد و بعدتر، پای پروفیل‌های پی‌وی‌سی و یوپی‌وی‌سی به میان آمد.
  • یکشنبه 6 اسفند 1402 ساعت 3:12

آن روزها وقتی فصل جایگزینی این پروفیل‌ها رسیده بود معلوم نیست از کجا این باور به وجود آمد که آلومینیوم، فلزی بسیار باارزش است که نباید در دروپنجره ساختمان از آن استفاده کرد. برخی می‌گفتند آلومینیوم، عنصر بسیار مهمی است. سازه‌هایی که از آلومینیوم ساخته می‌شوند،  بیشتر در صنایع حساس مانند صنعت هوانوردی و نظایر آن به کار می‌روند. از این فلز باید در ساخت سازه‌هایی استفاده شود که نیازمند پایداری و مقاومت است. برای ساخت دروپنجره باید از مواد اولیه دیگر استفاده کرد چون آلومینیوم به دلیل اهمیت در موارد دیگر نیاز است و نباید به‌سادگی آن را از دست داد. حتی گروهی به این صنعت، نام صنعت استراتژیک دادند تا احتمالا حذف آن از سبد کاربرد در صنعت ساختمان، راحت‌تر باشد. البته این‌ها مفروضاتی است که در میان برخی از اهالی ساختمان مطرح‌شده است.

بحث درباره پروفیل‌های آلومینیومی هر جا که باشیم ما را پرت می‌کند به تبریز. جایی که قطب انواع پروفیل‌های به‌کاررفته در ساخت دروپنجره است. در روزهای 7 تا 10 آذرماه درست در روزهایی که نمایشگاه صنعت دروپنجره برگزار شد، تیمی از ماهنامه پنجره‌ایرانیان بازدیدهایی از چند کارخانه در این شهر داشتند. مجموعه آلوترم یکی از این مراکز تولیدی بود. آلوترم تولیدکننده پروفیل‌های آلومینیومی است که در تولید دروپنجره به کار می‌رود. مجموعه‌ای با دو بخش که سرمایه‌گذاری بزرگی در تولید این پروفیل‌ها انجام داده است.

محمد جعفری مدیرعامل این مجموعه از قدیمی‌های این صنعت است. صبح همان اول وقت پذیرای تیم ماهنامه پنجره‌ایرانیان بود تا ضمن بازدید از کارخانه، در گفتگویی هم حاضر شود. گزارش بازدید از کارخانه آلوترم و گفت‌وگو با مدیرعامل این مجموعه در ادامه آمده است:

 

خط تولید آلوترم؛ از شمش تا پروفیل

صنعت آلومینیوم، خارج از تمام تعاریفی که شده، از جمله صنایع بااهمیت بالاست طوری که یکی از شاخص‌های توسعه صنعتی در هر کشوری، تولید و میزان مصرف آلومینیوم است. به گفته کارشناسان «صنعت آلومینیوم در ایران این ظرفیت را دارد که به یکی از نقش‌آفرینان این بازار در جهان تبدیل شود. صنعت آلومینیوم در ایران، یک صنعت استراتژیک به شمار می‌رود و ایران هجدهمین تولیدکننده آلومینیوم در جهان است. در حال حاضر ۴ واحد مهم و بزرگ در ایران مشغول تولید آلومینیوم هستند که ظرفیت فعلی تولید این واحدها در ایران مجموع ظرفیت تولید شمش آلومینیوم را به بیش از ۷۵۰ هزار تن رسانده‌اند».

برای ساخت پروفیل دروپنجره، شمش آلومینیوم باید مرحله نورد را پشت سر بگذارد. مرحله‌ای که طی آن شمش آلومینیوم بعد از طی مراحلی به اشکال قابل‌استفاده تبدیل می‌شود. آلوترم دارای چنین بخشی‌هایی است. خط تولید آلوترم این امکان را دارد که از شمش ‌آلومینیوم تا مرحله ساخت پروفیل و رنگ (آنادایز) را انجام دهد. البته در دو ساختمان که نسبتا دور از هم قرار گرفته‌اند.

سالن تولید در آلوترم، سالن بزرگی است. حدود یک هکتار وسعت دارد؛ تا چشم کار می‌کند دسته‌های منظم پروفیل آلومینیوم دیده می‌شود. کارگران اینجا مشغول کارند. ... محمودی که دکترای شیمی دارد، پیشاپیش همه می‌رود و جلوی هر بخش می‌ایستد و مراحل کار را توضیح می‌دهد.

محمودی می‌گوید: پروفیل آلومینیومی یکی از انواع پروفیل‌های دروپنجره است که برای ساخت فریم یا بازشوهای دروپنجره استفاده می‌شود. اگر سوالتان این باشد که چرا از آلومینیوم برای ساخت پروفیل استفاده می‌کنیم باید عرض کنم: آلومینیوم به دلیل شکل‌پذیری بسیار بالا می‌تواند درشکل‌ها و مقاطع مختلف تولید شود. به دلیل انعطاف بالا، مقاطع آلومینیومی از پرکاربرد  مقاطع فلزی در صنعت ساختمان‌سازی، و به‌طور ویژه پروفیل آلومینیومی در قالب پروفیل پنجره آلومینیومی، بعد از فولاد دومین فلز مورداستفاده در ساختمان‌ها است. انعطاف و شکل‌پذیری بالا، استحکام و تحمل و مقاومت بالا و نیز وزن سبک این فلز باعث شده، پروفیل آلومینیوم بتواند  نقش ویژه‌ای در پروژه‌های ساختمانی مدرن ایفا کند.

او ادامه می‌دهد: پروفیل‌های پنجره دوجداره با توجه به نوع کاربرد آن‌ها  باید متفاوت باشد اینکه آن پروفیل قرار است کجا استفاده شود موضوع مهمی است و باید بر همین اساس پروفیل مناسب را انتخاب کرد. در میان انواع دروپنجره آلومینیومی، می‌توان به پنجره‌های آلومینیومی ترمال‌بریک و  نرمال، پنجره‌های کرتین‌وال، سیستم‌های فریم‌لس، سیستم‌های کشویی «لیفت‌انداسلاید»، پنجره‌های چوب آلومینیوم یا آلووود و موارد بسیار دیگر اشاره کرد.

امیر جعفری هم تیم بازدیدکننده را همراهی می‌کند. او نیز بخش‌های مختلف از کارخانه و کارکردها آن را توضیح می‌دهد. بخش پولیش یکی از این قسمت‌هاست. بخش بعدی از کارخانه محلی است که از انواع تانکرهای پلاستکی تشکیل‌شده است. تصفیه‌خانه‌ای که آب موردنیاز کارخانه را تامین و پس‌آب آن را نیز تصفیه می‌کند. جعفری می‌گوید: ما به این دلیل که برای محیط‌زیستمان اهمیت قائلیم، هزینه بالایی برای بخش تصفیه‌خانه انجام داده‌ایم. همان‌طور که می‌دانید در صنعت آلومینیوم به‌طورکلی و در تولید پروفیل آلومینیومی به‌طور خاص آب به‌وفور موردنیاز است بنابراین یکی از چالش‌ها تامین آب و چالش بعدی تصفیه آب مصرف‌شده در بخش آنادایز و ... است. به‌طور طبیعی این آب‌ها حاوی مواد شیمیایی گاه سمی هستند پس چالش ما این است تا آب‌هایی که به‌عنوان پس‌آب وجود دارد به سالم‌ترین شیوه تصفیه و بعد رهاسازی شوند. خوشبختانه این امکان در آلوترم به وجود آمده تا با شیوه‌هایی استاندارد پس‌آب خط تولید را رهاسازی کند. ما به‌عنوان بخشی از صنایع این کشور تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد تا حتی اگر شده با هزینه‌های بالا هم، دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های سخت‌گیرانه را در محافظت از محیط‌زیست، به کار  ببندیم.

... محمودی در بخش آنادایز (آبکاری) این توضیح را می‌دهد که تا پیش از تاسیس این مجموعه ما پروفیل‌ها تک رنگ تولید می‌کردیم اما خوشبختانه پس از این مرحله، قابلیت تولید پروفیل با طیف‌های مختلف رنگی را داریم.

بخش دیگری از کارخانه آلوترم آزمایشگاهی است که به نظر می‌رسد مدیرعامل این مجموعه، تاکید و توجهی خاص بر آن دارد. آزمایشگاه به نقل از مدیران آلوترم از مهم‌ترین بخش‌های مجموعه است و هزینه زیادی برای تجهیز این بخش شده است. جعفری می‌گوید: از آنجا که کیفیت برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد، سعی کرده‌ایم آزمون‌های ویژه‌ای در طول خط تولید طراحی و تدوین کنیم و پیوسته با انجام این آزمون‌ها، جزئیات کیفیت در تولید را زیرنظر داشته باشیم. ما معتقدیم هر قدر که در این زمینه هزینه کنیم باز هم جای هزینه بیش‌تر دارد چون آزمایشگاه از مراکزی در کارخانه است که کیفیت کار را دائم تحت نظر دارد بنابراین این بخش ماند رصدخانه کیفیت می‌ماند.

دور از چشم، مدیران با یک از کارگران هم‌صحبت شد او شرایط کار در مجموعه آلوترم را مناسب توصیف کرد و  تاکید داشت: ما اینجا مثل یک خانواده‌ایم و در کنار هم کار می‌کنیم. واقعیت این است کار در آلوترم برای ما وابستگی ایجاد کرده و ما این کارخانه را از آن خود می‌دانیم.

پایان بازدید از خط تولید آلوترم در بخش فینیشینگ در شهرک صنعتی عالی‌نسب، عکسی بود که با کارکنان بخش پولیش و آبکاری (آنادایزینگ) در پایان خط تولید آلوترم با همراهی مدیران مجموعه به یادگار باقی ماند.

 

در دفتر مدیرعامل

  هوا سرد است. بادی آرامی اما با سوزی ملایم توی تن فضا می‌پیچد. از خط تولید تا ساختمان اداری، راه زیادی نیست. همین راه کم اما سردی سوزناکی را توی استخوان نفوذ می‌دهد. اتاق محمد جعفری مدیرعامل آلوترم در طبقه دوم ساختمان اداری واقع شده است که در حدود 40 یا 50 متر با سوله‌ای که خط تولید در آن واقع است، فاصله دارد. از پنجره اتاق مدیرعامل، به‌راحتی سوله خط تولید، در دیدرس است. چای گرم دوای درد سوز سرماست که در فضایی صمیمانه صرف می‌شود. فرصت اندک است. با محمد جعفری به گفت‌وگو می‌نشینیم و از او درباره آلوترم  و فعالیت‌هایش می‌پرسیم.

 

اگر موافق باشید سوالات را از اینکه چطور آلوترم به وجود آمد، شروع کنیم. چرا به سمت تولید روی آوردید؟

تجارت بخشی از اقتصاد است و تولید هم همچنین. اما در نسل ما به این دلیل که علاقمندی‌هایمان با کار و خلق یک محصول عجین بود، تمایل به تولید وجود داشت. واقعیت این است من وقتی می‌بینیم محصولی که توان تولید آن در کشور وجود دارد از خارج وارد می‌شود، اذیت می‌شوم. دلیل آمدن ما به سمت تولید و سرمایه‌گذاری در این حوزه هم به همین موضوع ربط دارد.

 

کار را در زمینه تولید چطورآغاز کردید و با چه پشتوانه تجربی؟

نام شرکت ما که با آن ثبت شده‌ایم، شرکت آریا هامون آذر است با نام تجاری آلوترم. در مجموعه ما بیش از 30 سال تجربه و سابقه در این حوزه و جود دارد. به عبارتی این تجربیات به ما کمک کرده است زمینه کاری در حوزه تولید پروفیل‌های آلومینیومی را کامل بشناسیم. همچنین ما سوابق خوبی در مجموعه صنعت آلومینیوم داشتیم و به کمبودها با توجه به میزان واردات، واقف بودیم.  از سوی دیگر این شناخت به ما می‌گفت که نیازهای بازار در حال تغییر است. ما در تحلیل‌هایمان از بازار به نیاز روزافزون آن، چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی به مقاطع آلومینیومی واقف بودیم و همین مسئله ما را به این سو سوق داد تا تحقیقات بیشتری در این حوزه انجام دهیم. مجموع بررسی‌ها و اقدامات به اینجا رسید که توانستیم در سال 1390 مجوزهای مورد نیاز برای تاسیس این مجموعه را از سازمان صنعت معدن و تجارت دریافت کنیم.

 

اگر قرار باشد از مختصات نیروی انسانی و دیگر مختصات کارخانه اطلاعاتی بدهید، اولویت‌هایتان چیست؟

همان‌طور که گفتم مهم‌ترین اولویت ما تولید بوده و در تولید مهم‌ترین بخش این است که  اولا توانسته‌ایم برای چند صد نفر از جوانان این مرزوبوم، شغل ایجاد کنیم و دوما در حد خودمان توانسته‌ایم جلوی واردات محصولات آلومینیومی را در صنعت ساختمان بگیریم. اما درباره کارخانه و احداث خط تولید هم باید عرض کنم طی این سال‌ها به دلایلی که بخشی از آن مربوط به بی‌ثباتی‌های اقتصادی است و دیگر موارد که ناآشنا نیست، پستی‌وبلندی فراوانی را طی کرده‌ایم اما از روزی که تصمیم به احداث خط تولید در زمینه تولید پروفیل‌های آلومینیومی کردیم، پس از اخذ مجوزهای مورد نیاز از سازمان صمت استان، در پی دریافت زمینی مناسب برآمدیم که شرکت شهرک‌های صنعتی استان مجوزها دریافت شد و زمینی به مساحت 10000 مترمربع در شهرک صنعتی عالی‌نسب (همین جایی که در آن حضور دارید) به این موضوع اختصاص یافت. مطابق طراحی‌ها در فاز اول بخش پایانی تولید پروفیل‌های آلومینیومی که در اصطلاح به آن فینیشینگ گفته می‌شود در این واحد مستقر  و جانمایی شد و بخشی از کار هم در شهرک صنعتی بعثت جای گرفت. کار در این حوزه پیش رفت و محصولات از نظر کیفی به حدی رسید که تقاضاها بیشتر و بیشتر می‌شد. بنابراین برای اینکه بتوانیم به نیازهای به وجود آمده پاسخ مناسب بدهیم، فاز دوم مجموعه را هم با عنوان فاز توسعه طراحی کردیم. در فاز دوم توجه ما به پاسخ‌گویی به نیازهای جدید، تنوع تولید به دلیل تقاضاهای موجود و تکمیل خطوط تولید بود. به همین دلیل در سال 1396 اقدام به احداث فاز دوم  با عنوان فاز توسعه کردیم. در این فاز هم زمینی به مساحت حدودا 10000 متر مربع در شهرک صنعتی بعثت تخصیص پیدا کرد تا بتوانیم خط تولید الکترواستاتیک تمام اتوماتیک و خط دکورال تمام اتوماتیک و پرس اکستروژن 1100 تن را در آن راه‌اندازی کنیم.

 

یکی از موضوعات اصلی در تولید با کیفیت، غیر از مواد اولیه یا نیروی انسانی، تکنولوژی تولید است که آن هم به شیوه‌های تولید و به‌طور خیلی جدی به ماشین‌آلات ربط دارد. در این زمینه چه کرده‌اید؟

این حرف، حرف کاملا درستی است زیرا اگر ما مواد اولیه خوبی در خط تولید استفاده کنیم و نیروهای ماهر هم داشته باشیم اما تکنولوژی تولید مناسب نباشد یا ماشین‌آلات، ماشین‌آلات نامناسب باشند، به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان کیفیت را تضمین کرد بنابراین چون کیفیت محصولات برای ما اهمیت ویژه‌ای داشت، در فاز توسعه یکی از جدید‌ترین و پیشرفته‌ترین خطوط تولید الکترواستاتیک تمام اتوماتیک و خط دکورال تمام اتوماتیک را احداث کرده‌ایم و همچنین در شهرک عالی‌نسب یعنی همین مکان فعلی که حضور دارید و فاز یک مجموعه ما بود، با توجه به اینکه آنادایزینگ در این مجموعه مستقر است، توانسته‌ایم پیشرفته‌ترین دستگاه‌های روز دنیا را برای مجموعه تهیه و راه‌اندازی کنیم. این نکته را تاکید می‌کنم آلوترم با استفاده از ماشین‌آلات و تجهیزات به‌روز اروپایی  و استفاده از دانش روز و متخصصان محلی، به دانشی بومی رسیده که امروز می‌تواند در تولید پروفیل  آلومینیومی به‌عنوان یک مجموعه باکیفیت بالای محصولات، مدعی باشد.

 

به‌طور طبیعی چنین مجموعه‌ای حتما دارای چشم‌انداز خاصی است. می‌توانید بخشی از این چشم‌انداز را برای مخاطبان ما ترسیم کنید؟

اول اینکه آلوترم تولید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب را در دستور کار خود قرار داده است مضاف بر اینکه تحویل به‌موقع محصول به مشتریان در سراسر کشور همیشه از اولویت‌های ما بوده است. اما در چشم‌انداز آلوترم به‌طور ویژه نیازهای آینده صنعت را بررسی کرده‌ایم و پاسخ به آن‌ها را در برنامه‌ریزی‌هایمان قرار داده‌ایم. ارتباط مستمر و صادقانه با مشتریان از موضوعات دارای اهمیت بالا در مجموعه آلوترم است به ویژه پاسخ‌گو بودن به مشتریان را در اولویت این بخش از برنامه چشم‌انداز قرار داده‌ایم. همان‌طور که گفتید نیروی انسانی یکی از اضلاع مثلث تولید است ما در این  بخش هم برنامه‌هایی برای توسعه داریم. به‌کارگیری نیروی انسانی متخصص و افزایش سطح سازمانی در میان کارکنان مجموعه از برنامه‌ها موجود است. کما تمام آنچه گفته شد را برای چند منظور دنبال می‌کنیم. افزایش کیفیت محصولات، رفاه مشتریان، جلوگیری از خروج ارز در حد توان و اشتغال‌زایی. امیدورام در این مسیر بتوانیم منشا خدمات بیشتر باشیم.

 

 

برای دریافت پی‌دی‌اف این گفت‌وگو اینجا را کلیک کنید


ثبت نظر

ارسال