تولیدکننده پروفیل آلومینیومی: نقش تولیدکنندگان زیر سایه واسطه‌گران کم‌رنگ شده است

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل شرکت نیک فلز گستر اراک، تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: نفس‌های تولید به سبب وجود مشکلات فراوان و همچنین واسطه‌گران به شماره افتاده است.
  • دوشنبه 4 اردیبهشت 1402 ساعت 14:26

مدیرعامل شرکت نیک فلز گستر اراک، تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: نفس‌های تولید به سبب وجود مشکلات فراوان و همچنین واسطه‌گران به شماره افتاده است. سرنوشت اکثر واحد‌های تولیدی به‌دلیل رویارویی با انبوهی از موانع به تعطیلی ختم شده و درحال‌حاضر نیز تمایل افراد به سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی با ریسک کمتر سوق پیدا کرده است.

حسین رحیمی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین بیان کرد: شرکت نیک فلز گستر اراک از سال ۱۳۸۰ در شهرک صنعتی حاجی‌آباد واقع در اراک فعالیت خود را با تولید انواع مقاطع آلومینیومی صنعتی و اختصاصی، لوله آلومینیومی از قطر هشت میلی‌متر تا ۲۰۰ میلی‌متر، هیت سینک و تسمه‌ها تا عرض ۲۷۰ میلی‌متر، پروفیل‌های آلومینیوم سبک و تولید بیلت از قطر پنج تا ۱۲ اینچ به طول ۶ متر با آلیاژ‌های مختلف آغاز کرد. همچنین این شرکت مجهز به دستگاه اکستروژن دو هزار تنی، کوره «DC» عمودی، آبکاری و پولیش قطعات آلومینیوم است. درحال‌حاضر ۸۰ نفر در این کارگاه مشغول به فعالیت هستند. در کنار تولید محصولات متنوع، همواره سعی بر این داشته‌ایم که با بهره‌گیری از دانش متخصصان و ماشین‌آلات و تجهیزات به‌روز، محصولاتی باکیفیت ارائه کرده و رضایت مشتریان را جلب کنیم زیرا رضایت‌ آن‌ها یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های موفقیت است.

وی به بیان مشکلات اساسی فعالان صنعت آلومینیوم پرداخت و گفت: نوسان شدید قیمت شمش آلومینیوم مشکلی است که تمام فعالان این حوزه از آن رنج می‌برند؛ در کنار روند صعودی قیمت شمش آلومینیوم، افزایش هزینه‌های جانبی تولید هم مانعی در برابر تولیدکنندگان شده است. در طول سال با افزایش قیمت مواد اولیه مواجه بودیم اما طی دو و سه ماه اخیر این روند شدت گرفت و قیمت‌ها به سرعت رشد کردند؛ متاسفانه دسترنج تلاش‌هایی که در طول سال با زحمت به دست آورده بودیم با نوسانات اخیر قیمت شمش آلومینیوم از دست رفت. همچنین حذف سقف قیمتی برای رقابت در بورس کالا یکی از دلایلی است که باعث افزایش کاذب قیمت شمش آلومینیوم شد. همین موضوع باعث شد تا با رقابت کاذب بین برخی شرکت‌ها، قیمت نهایی شمش دستخوش تغییراتی بسیاری شود.

مدیرعامل شرکت نیک فلز گستر اراک در همین راستا ادامه داد: از چالش‌های دیگری که با آن روبه‌رو هستیم، تهیه دشوار قطعات یدکی ماشین‌آلات، قالب‌های فولادی و روغن هیدرولیک باکیفیت برای دستگاه‌های پرس اکستروژن است. در کنار تعدد اجناس بی‌کیفیت در بازار، افزایش قیمت این قالب‌ها بسیار شوکه کننده است؛ دو سال گذشته قیمت هر یک از این قالب‌ها یک میلیون تومان بود اما اکنون قیمت آن‌ها به ۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. همچنین دوام و ماندگاری این قالب‌ها طوری بود که جوابگوی تولید ۱۰ تا ۱۵ تن محصول بودند اما قالب‌های فعلی تنها بعد از تولید سه تا چهار تن محصول، کارایی خود را از دست می‌دهند. قبل از وضع تحریم‌ها این قالب‌ها از کشور‌های ترکیه، سوئد، کره جنوبی، آلمان و اوکراین وارد کشور می‌شد اما اکنون به دلیل تحریم‌ها به‌ناچار باید از قالب‌های بی‌کیفیت چینی آن هم با قیمت‌های بالاتر استفاده کنیم و افراد سودجو هم با تغییر برند و نام محصولات، آن‌ها را به نام محصولات باکیفیت جا زده و به فروش می‌رسانند.

رحیمی با اشاره به اینکه تقاضا برای محصولات کاهش یافته و در پی آن بسیاری از واحد‌های تولیدی نیز غیرفعال ‌شده‌اند، ابراز کرد: علی‌رغم نام‌گذاری سال در خصوص حمایت از تولید و تولیدکنندگان، گامی در جهت عملی کردن آن برداشته نشد؛ در حال حاضر نیز با شرایط نامناسب اقتصادی و افزایش قیمت‌ها، اکثر تولیدکنندگان قادر به ادامه مسیر نیستند و به‌ناچار مجبور هستند واحد تولیدی خود را تعطیل کنند. در گذشته با ۱۰ شرکت فعال در حوزه تولید شوفاژ‌های گرمایشی همکاری داشتیم اما اکنون تنها با یک شرکت در ارتباط هستیم.

 


ثبت نظر

ارسال