مزایای شات‌بلاست پروفیل‌های آلومینیومی قبل از فرآیندهای پوشش‌کاری

پنجره‌ایرانیان؛ فرایندهای بلاستینگ که با عناوین پاشش ساینده یا ساچمه‌زنی نیز شناخته می‌شوند، یکی از مهم‌ترین فرآیندهای تمام‌کاری سطح قطعات محسوب می‌شوند که شامل تمیزکردن سطح یک قطعه از طریق تحت ضربه قراردادن سطح آن با جریان کنترل‌شده‌ای از مواد ساینده است.
  • چهارشنبه 16 تیر 1400 ساعت 12:28

به گزارش فلزات آنلاین، جنس‌ و شکل مواد ساینده‌ای که برای عملیات بلاستینگ مورداستفاده قرار می‌گیرد، بر اساس نوع کاربرد، عملیات و جنس قطعات می‌تواند متفاوت باشد.

جنس مواد ساینده مصرفی ممکن است فلزی یا غیرفلزی باشد. مواد ساینده فلزی که برای این منظور استفاده می‌شوند، معمولاً شامل انواع ساچمه‌ یا گریت (ساچمه شکسته‌شده) از جنس فولاد، چدن، مس، آلومینیوم و... هستند. مواد ساینده غیرفلزی مصرفی در این صنعت نیز شامل انواع مواد معدنی، طبیعی و مصنوعی همچون ماسه، سیلیکون کاربید، اکسید آلومینیوم، ساچمه‌های شیشه‌ای، پلاستیکی و ... است.

این مواد ساینده با سرعت بالا توسط یک سیستم شتاب‌دهنده به سطح قطعه پرتاب و با آن برخورد می‌کنند. این برخورد با هدف‌های مختلفی همچون حذف و زدودن انواع آلودگی‌های سطحی، آماده‌سازی سطوح قطعات برای رنگ‌آمیزی یا پوشش‌دهی، افزایش عمر خستگی قطعات تحت بار دینامیک و ... بکار می‌رود.

پروفیل‌های آلومینیومی معمولاً از طریق فرآیند اکستروژن (فشارکاری) تولید می‌شوند. در این روش بیلت‌های آلومینیوم تحت‌فشار دستگاه اکسترود قرار گرفته و به شکل موردنظر درمی‌آیند. عبور بیلت آلومینیومی گرم‌شده از داخل قالب اکستروژن در برخی موارد باعث ایجاد خطوط طولی نامنظم به‌صورت سایه، آلودگی‌های سطحی، غیریکنواختی ظاهری، ترک و خط و خش‌های ریز می‌شود. همچنین برخی عیوب و لکه‌های مختلف ظاهری روی سطح قطعه که ناشی از جابجایی، حمل‌ونقل، تأثیر محیط (آب، روغن و ...)، بر روی سطح پروفیل ایجاد می‌شوند که با چشم قابل‌رؤیت هستند و در کیفیت ظاهری قطعه تأثیر بسیار دارند.

با انجام فرآیند بلاستینگ، پروفیل‌ها توسط میلیون‌ها ساینده تحت کوبش و سایش یکنواخت قرار می‌گیرند. در اثر برخورد این ساینده‌ها با سطح پروفیل آلومینیوم، ساختار میکروسکوپی و بافت (texture) سطحی پروفیل‌ها تغییر کرده و اصلاح می‌شود. همچنین عملیات بلاستینگ، انواع آلودگی‌های فیزیکی شامل (پلیسه‌ها، گردوغبار و …) که در حین مراحل اکستروژن و بعدازآن روی پروفیل‌ها ایجاد می‌شود را برطرف کرده و توسط مکانیزم کوبش ساچمه و متراکم‌سازی، خواص مکانیکی سطح پروفیل آلومینیوم ازجمله استحکام، سختی، مقاومت سایشی و ... را نیز بهبود می‌بخشد. به‌طور هم‌زمان شات‌بلاست باعث برطرف‌کردن عیوب سطحی ازجمله خوردگی و ریزترک‌ها می‌شود و با برجای گذاشتن تنش پسماند روی سطح قطعه باعث افزایش عمر قطعه می‌شود.

با انجام فرآیند بلاستینگ می‌توان بسیاری از عیوب ظاهری پروفیل‌های آلومینیومی را حذف کرده و سطح پروفیل را برای رسیدن به کیفیتی بسیار مطلوب در مراحل بعدی مثل رنگ‌آمیزی، پوشش‌دهی، لعاب‌کاری و آنادایزینگ آماده کرد.

از این فرآیند می‌توان جهت دستیابی به سطح یکنواخت با ظاهر مات و حذف خطوط و سایه‌های ناشی از اکستروژن که بر روی سطوح پروفیل‌های آلومینیومی قابل‌رؤیت‌ هستند، اما قابل‌لمس نیستند، استفاده کرد و معمولاً پیشنهاد می‌شود برای رسیدن به ظاهری مات و زیبا، پروفیل‌ها قبل از فرآیند آنادایزینگ تحت عملیات بلاستینگ قرار گیرند.


ثبت نظر

ارسال