کاربرد و تجارت محصولات اکستروژن آلومینیوم:

شکل‌گیری ظرفیت‌های اکستروژن آلومینیوم در مجاورت بازار تقاضا

پنجره‌ایرانیان؛ اکستروژن‌های آلومینیومی که بیشترین سهم در مصرف شمش و بیلت را در جهان به خود اختصاص داده‌اند، مهم‌ترین نیمه‌ساخته‌های آلومینیوم محسوب می‌شوند. بااین‌حال، هزینه‌های سرمایه‌گذاری نسبتا پایین برای احداث این ظرفیت‌ها، توزیع آن‌ها را در کنار بازارهای مصرف رواج داده است.
  • دوشنبه 9 مهر 1397 ساعت 10:36

به گزارش پنجره‌ایرانیان به نقل از فلزات‌آنلاین، محصولات اکستروژن آلومینیومی را به‌جرات می‌توان مهم‌ترین نیمه‌ساخته‌های آلومینیومی دانست؛ چراکه بیشترین سهم در مصرف شمش و انواع کارنشده‌های آلومینیومی را به خود اختصاص می‌دهند. به گزارش فلزات آنلاین، مقدار سهم واحدهای اکستروژن، در مصرف کارنشده‌های آلومینیومی در سطح جهان، به‌طور میانگین حدود 34 درصد است. این محصولات به دلیل تنوع بسیار گسترده در ابعاد و شکلی که دارند در صنایع مختلفی مصرف می‌شوند که ازاین‌بین، می‌توان به صنعت ساخت‌و‌ساز، به‌عنوان بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین صنعت مصرف‌کننده این نیمه‌ساخته‌ها اشاره کرد. در نمودار 1، سهم صنایع مصرف‌کننده این محصولات در سطح جهان نشان داده شده است. همان‌طور که در این نمودار قابل مشاهده است، صنعت ساخت‌و‌ساز به‌طور میانگین در سال 2017، حدود 62 درصد کل محصولات اکستروژن آلومینیومی جهان را مصرف کرد. در این صنعت، محصولات اکستروژنی عمدتا به‌صورت پروفیل‌های درب و پنجره، پارتیشن‌ها، زهوارها و... کاربرد دارد. پس از ساختمان و ساخت‌و‌ساز، صنایع حمل‌و‌نقل و تجهیزات‌ و‌ ماشین‌آلات، در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند که درمجموع حدود یک‌چهارم محصولات اکستروژن آلومینیومی تولیدشده را مصرف کردند.

تنوع بسیار گسترده اشکال محصولات اکستروژنی آلومینیوم را می‌توان در نحوه تولید آن‌ها شرح داد. آلومینیوم فلزی نرم محسوب می‌شود؛ هرچند که چگالی بسیار پایین آن، سبب شده در بین فلزات اساسی دارای بیشترین نسبت استحکام به وزن باشد. نرم بودن این فلز امکان اکسترود کردن آن با سطوح مقطع مختلف و پیچیده‌ای را که برای فلزات سخت و مستحکم دشوار است، فراهم می‌کند. این سهولت در فرآیند اگرچه سبب تنوع اشکال و کاربردهای محصولات اکستروژنی آلومینیومی شده و متعاقبا بیشترین سهم را در مصرف کارنشده‌های آلومینیومی به خود اختصاص داده، بااین‌حال در شکل‌گیری و رشد ظرفیت‌های اکستروژن آلومینیوم در اقصی نقاط جهان نیز مؤثر بوده است؛ چراکه سهولت در انجام چنین فرآیندی، نیاز به تجهیزات های‌تِک و پیشرفته را کاهش داده و به دنبال آن نیاز به هزینه‌های سرمایه‌گذاری برای خرید تجهیزات لازم و احداث واحدهای اکستروژن کاهش یافته است.

این امر سبب شد تا ظرفیت‌های اکستروژن، صرف‌نظر از پارامترهای دیگر، صرفا به اتکای بازار مصرف، در مجاورت و نزدیکی این بازارها توسعه پیدا کنند. در نمودار 2، نسبت تجارت به تولید محصولات اکستروژن آلومینیومی در سطح جهان نشان داده شده است که می‌تواند به‌عنوان معیاری برای اهمیت تجارت در مورد محصولات اکستروژنی باشد. بر اساس این نمودار، طی سال‌های گذشته، به‌تدریج اهمیت تجارت در مورد محصولات اکستروژنی آلومینیومی کم‌رنگ‌تر شد تا جایی که نسبت تجارت به تولید این محصولات در سطح جهان، روندی نزولی را طی کند و در سال 2017، به حدود 19 درصد برسد؛ بدین معنی که تنها 19 درصد از کل محصولات اکستروژنی تولیدشده در سطح جهان، بین کشورها مبادله می‌شود. انتظار می‌رود که این روند نزولی در سال‌های آتی نیز ادامه بیابد.


ثبت نظر

ارسال