پنج ماده از طرح جهش مسکن به تصویب رسید

پنجره‌ایرانیان؛ به گفته نمایندگان مجلس، پنج ماده از طرح جهش تولید و تامین مسکن به تصویب رسیده و این در حالی است که دولت به اختصاص سالانه ۱۶۰ هزار میلیارد تومان منابع برای طرح جهش تولید مسکن مکلف خواهد شد؛ درحالی‌که کل بودجه عمرانی کشور در سال گذشته ۶۷ هزار میلیارد تومان بود و با این احوال اجرای طرحی با هدف تولید سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی، مقداری ایده‌آل‌گرایانه به نظر می‌رسد.
  • سه شنبه 21 بهمن 1399 ساعت 10:46

به گزارش ایسنا، طرح جهش تولید و تامین مسکن با هدف احداث سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مجلس یازدهم مطرح شد. البته این برنامه در ابتدا ایراداتی داشت که عدم پیش‌بینی منابع کافی و نگرانی بابت فشار به سیستم بانکی برای پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت این طرح ازجمله آن عنوان می‌شد. رفع ایرادات وارد به این برنامه به کمیسیون عمران و مرکز پژوهش‌های مجلس محول شد که به نظر می‌رسد مرتفع و هم‌اکنون برای تعیین تکلیف نهایی در مجلس آماده شده است. بهارستان‌نشینان از مهم‌ترین اهداف این برنامه را خانه‌دار کردن اقشار نیازمند و کنترل بازار مسکن عنوان می‌کنند.

کلیات طرح جهش تولید و تامین مسکن روز دوم مهرماه ۱۳۹۹ با ۱۶۲ رای موافق، ۳۹ رای مخالف و ۲ رای ممتنع در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و برای بررسی بیشتر به کمیسیون عمران مجلس ارجاع شد. در حال حاضر نیز بنا به گفته صدیف بدری ـ عضو کمیسیون عمران مجلس ـ جزئیات این برنامه در حال بررسی قرار گرفته و تا ماده ۵ آن به تصویب نمایندگان رسیده است.

اوایل بهمن‌ماه معاون مرکز پژوهش‌های مجلس با اعلام اینکه ایرادات طرح جهش تولید و تامین مسکن با استفاده از بدنه کارشناسی مرکز پژوهش‌ها برطرف شده است گفت: دولت مکلف است سالانه ۱۶۰ هزار میلیارد تومان به طرح جهش تولید و تامین مسکن اختصاص دهد. متراژ واحدها ۷۰ تا ۱۰۰ متر و سود تسهیلات آن ۱۸ درصد خواهد بود که گروه‌های محروم، کم برخوردار، نسبتا برخوردار و برخوردار در اولویت‌های اول تا چهارم این برنامه قرار دارند.

به نظر می‌رسد اختصاص بیش از دو برابر بودجه عمرانی به طرح جهش مسکن مقداری آرمان‌گرایانه به نظر می‌رسد؛ آن‌هم در شرایطی که دست‌کم ۷۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه‌تمام در کشور وجود دارد و لایحه مشارکت عمومی خصوصی که ۱۴ آذرماه ۱۳۹۷ از طرف دولت تصویب شد هنوز به تصویب مجلس نرسیده است.

بااین‌حال طراحان ایده جهش تولید مسکن بر تکلیف دولت به اختصاص ۲۰ درصد از تسهیلات بانکی به حوزه مسکن تاکید دارند. همچنین پیشنهاد داده‌اند برای تامین منابع مالی طرح جهش مسکن «صندوق ملی مسکن» طراحی شود که مالیات‌های مرتبط با حوزه زمین، مسکن، مستغلات و ساختمان، منابع پیش‌بینی شده در بودجه سنواتی، منابع حاصل از بازگشت یا امهال خطوط اعتباری مسکن مهر و تغییرات مانده تسهیلات پرداختی را در این صندوق تجمیع شود. در این زمینه بانک‌ها موظف‌اند حداقل ۴۰ درصد از تغییرات مانده تسهیلات پرداختی را در هرسال مالی با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به بخش مسکن اختصاص دهند.

امیررضا شاهانی ـ معاون مرکز پژوهش‌های مجلس ـ در نشست خبری که مدتی پیش با اصحاب رسانه داشت اظهار کرد: گروه‌های هدف بخش مسکن به چهار گروه محروم، کم برخوردار، نسبتا برخوردار و برخوردار تبدیل می‌شوند. طبق تبصره ماده ۱۶ افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی، ایثارگران و بنیاد شهید از پرداخت هزینه نظام‌مهندسی معاف هستند. همچنین دولت باید یارانه سود تسهیلات پرداختی به این گروه‌ها را بپردازد.


ثبت نظر

ارسال