واگذاری زمین به ۴۰۰ هزار نفر در سال جاری

پنجره‌ایرانیان؛ وزارت راه و شهرسازی تاکنون به ۲۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن زمین تحویل داده و واگذاری زمین به ۴۰۰ هزار نفر در سال جاری را نیز در دستور کار دارد.
  • یکشنبه 11 تیر 1402 ساعت 14:28

به گزارش ایسنا، دولت در طرح نهضت ملی مسکن روش‌هایی را شامل حمایت از بخش خصوصی، توسعه و ایجاد شهرهای جدید، نوسازی بافت‌های فرسوده، نوسازی خانه‌های روستایی و واگذاری زمین به متقاضیان را دنبال می‌کند.

بر این اساس وزارت راه و شهرسازی علاوه بر واگذاری زمین به خانوارها برای ساخت خانه‌های یک طبقه و دوطبقه حیاط‌دار، اهدای زمین رایگان به خانوارهای دارای سه فرزند و بیشتر، خانوارهای دارای فرزند چهارقلو و همچنین واگذاری زمین به گروه‌های دونفره و بیشتر را نیز در دستور کار دارد. متقاضیان واجد شرایط از تمامی امتیازات و تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن بهره‌مند می‌شوند.

آن‌طور که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده تاکنون به ۲۰۰ هزار متقاضی، زمین واگذار شده و طبق هدف‌گذاری صورت گرفته در سال جاری به ۴۰۰ هزار نفر زمین واگذار می‌شود.

مهرداد بذرپاش، یکی از سیاست‌های وزارتخانه را تحویل زمین به شکل فردی و برای ساخت خانه‌های یک طبقه حیاط‌دار عنوان کرد و گفت: هدف‌گذاری امسال واگذاری زمین به ۴۰۰ هزار متقاضی در سراسر کشور است که زمین‌ها به شکل فردی و گروهی‌ساز تحویل متقاضیان خواهد شد.

وی موضوع دیگر را جلوگیری از احتکار زمین برشمرد و گفت هم‌اکنون در بیشتر شهرها بیش از ۱۰ درصد اراضی واقع در محدوده‌های شهری بیش از ۱۰ سال بلاتکلیف مانده که با مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری فرصت شش‌ماهه‌ای به آن‌ها داده‌ایم تا برای ساخت‌وساز اقدام کنند. در غیر این صورت تغییر کاربری آن‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در حال حاضر نزدیک به یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار واحد زمین نهضت ملی تامین شده و بیش از یک‌میلیون ۳۰۰ هزار واحد نیز در دست ساخت است.

طبق آخرین آماری که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده تاکنون ۶ میلیون و ۵۰ هزار و ۳۵۲ نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که تعداد متقاضیان حائز شرایط اولیه ۴ میلیون و ۲۲۸ هزار و ۷۲۳ نفر بودند. از این تعداد یک‌میلیون و ۴۷۱ هزار و ۵۵ نفر حائز شرایط نهایی تشخیص داده شدند. مابقی نفرات به دلایلی همچون عدم واریز آورده اولیه هنوز در لیست قرار نگرفته‌اند.

دولت نیز تاکنون یک‌میلیون و ۳۰۱ هزار واحد را به مرحله‌ی ساخت رسانده و این پروژه‌ها در مراحل مختلف پیشرفت قرار دارد. برخی دستگاه‌ها و ارگان‌ها شامل شرکت عمران شهرهای جدید، بنیاد مسکن و شرکت بازآفرینی شهری اعلام کرده‌اند که در سال جاری هرماهه تعداد قابل‌توجهی واحد را افتتاح می‌کنند.


ثبت نظر

ارسال