سامانه سادا چه تاثیری بر بازار مسکن می‌گذارد؟

پنجره‌ایرانیان؛ یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس در طرح ساماندهی بازار اجاره‌بهای املاک مسکونی مصوبات خوبی برای تکمیل سامانه‌های حوزه مسکن به‌ویژه سامانه املاک و اسکان و سامانه سادا پیش‌بینی کرده است و قطعا تکمیل این سامانه‌ها دست دولت را برای برنامه‌ریزی دقیق در حوزه مسکن بازخواهد کرد.
  • دوشنبه 5 تیر 1402 ساعت 11:20

اقبال شاکری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت فعالیت سامانه‌های پیش‌بینی شده برای ساماندهی بازار مسکن، بیان کرد: سامانه املاک و اسکان یکی از سامانه‌های قدرتمند برای مدیریت کشور در حوزه‌های مختلف به‌ویژه حوزه مسکن و زمین به شمار می‌رود. تاکنون این سامانه تکمیل نشده است اما با مصوباتی که مجلس در طرح ساماندهی بازار اجاره‌بهای املاک مسکونی داشت، چندین احکام در این طرح دیده‌شده که صد درصد به تکمیل این سامانه کمک می‌کند.

وی در ادامه اظهار کرد: بعد از تصویب نهایی طرح ساماندهی بازار اجاره‌بهای املاک مسکونی و ابلاغ آن به دولت امیدوار هستیم ظرف مدت نه‌چندان طولانی به دنبال احکامی که در این طرح پیش‌بینی شده است، سامانه املاک و اسکان تکمیل شود. با تکمیل شدن این سامانه آمار و اطلاعات دقیقی پیرامون مبلغ اجاره مسکن، مبلغ خریدوفروش، تراکم جمعیتی، میزان معاملات در هر روز و منطقه از کشور مشخص خواهد شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با این اطلاعاتی که استخراج خواهد شد دست دولت نیز برای برنامه‌ریزی بسیار بازخواهد شد. در خصوص سامانه سادا نیز، یکی از مصوبات مجلس این است که کلیه دستگاه‌های دولتی موظف هستند که اموال غیرمنقول خود مانند زمین و مسکن خود را در سامانه سادا ثبت کنند. قطعا ورود این املاک به چرخه بازار مسکن در این حوزه اثرگذار خواهد بود.

وی در ادامه تاکید کرد: تکمیل سامانه سادا نیز برای مولدسازی خیلی مهم است. اگر ما اطلاعات درستی از دارایی‌ها نداشته باشیم، نمی‌توانیم مولدسازی را به‌درستی انجام دهیم. از سوی دیگر با تکمیل این سامانه می‌توان به سمت رفع نیازهای بین دستگاهی گام برداشت. خیلی از دستگاه‌های دولتی احتیاج به یک موضوعی دارند که در بخش دیگر دولتی موجود است. از طریق تکمیل این سامانه دیگر دستگاه‌ها می‌توانند نیاز یکدیگر را مرتفع کنند. سامانه سادا باید به یک ابزار قدرتمند برای استفاده بهینه از دارایی‌های دولت تبدیل شود. اعم از زمین، مسکن، ماشین‌آلات و تجهیزات و سایر موارد دولتی.


ثبت نظر

ارسال