پیشرفت مسکن ملی باوجود بی‌مهری بانک‌ها

پنجره‌ایرانیان؛ اگرچه سیستم بانکی به بخش قابل‌توجهی از تعهدات خود در قبال طرح نهضت ملی مسکن عمل نکرده تاکنون بیش از یک‌میلیون واحد به مرحله‌ ساخت رسیده است.
  • سه شنبه 30 خرداد 1402 ساعت 11:52

به گزارش ایسنا، میزان همکاری بانک‌ها با طرح نهضت ملی مسکن ظاهرا چندان ایده‌آل نیست. بنا به گفته عبدالجلال ایری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، با عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مواجه هستیم به‌نحوی‌که طبق آمار ارائه‌شده تنها ۱۸ درصد تسهیلات نسبت به سهمیه سال اول و ۸ ماهه دوم اجرای قانون پرداخت شده است.

با این اوصاف نظام بانکی به ۸۲ درصد از تعهدات خود در قبال طرح نهضت ملی مسکن عمل نکرده که این موضوع می‌تواند اجرای طرح را با چالش مواجه کند.

انتقادها نسبت به عدم تزریق منابع کافی به طرح نهضت ملی مسکن در شرایطی صورت می‌گیرد که به‌جز بانک مسکن از اواخر سال گذشته قرار شد پنج بانک دیگر نیز به‌طورجدی به تامین تسهیلات این طرح ورود کنند؛ اما به نظر می‌رسد که طرح همچنان با بی‌مهری بانک‌ها مواجه است؛ آن هم در شرایطی که متقاضیان این پروژه از توان کافی برای تامین آورده برخوردار نیستند و بر اساس تاکید رئیس‌جمهور، دولت قصد دارد از آن‌ها حمایت کند.

در روزهای اخیر با افزایش سقف تسهیلات از ۴۵۰ به ۵۵۰ میلیون تومان امیدواری به افزایش سرعت اجرای پروژه‌ها بیشتر شده است. از طرف دیگر وام ۴۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن برای دهک‌های ۱ و ۲ و همچنین وام ۳۰۰ میلیون تومانی برای دهک‌های ۳ و ۴ به تصویب رسیده است. هر دوی این وام‌ها با نرخ سود ۲ درصد و مدت بازپرداخت ۱۵ ساله پرداخت می‌شود؛ اما سوال این است که با وضعیت کنونی تامین منابع چطور می‌توان پروژه را پیش برد؟

آن‌طور که برخی متقاضیان و سازندگان طرح نهضت ملی مسکن در نقاط مختلف کشور می‌گویند، طی ۲۲ ماه گذشته به دلیل عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت اعتبارات این طرح، بخشی از پروژه‌ها از مراحل ابتدایی فراتر نرفته است.

بااین‌وجود یک‌میلیون و ۲۲ هزار و ۱۳۶ نفر از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن تا امروز در بانک مسکن افتتاح حساب کرده‌اند و قرارداد تسهیلات ۲۵۳ هزار و ۱۲۰ واحد مسکونی به مبلغ ۸۵ هزار و ۴۰۳ میلیارد تومان منعقد شده است.


ثبت نظر

ارسال