شهرسازی به‌جای مسکن‌سازی

پنجره‌ایرانیان؛ هدف اصلی دولت در پروژه نهضت ملی مسکن آن است که علاوه بر ساخت واحدهای مسکونی، زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای زندگی در مناطق هدف این طرح مثل حمل‌ونقل، امکانات رفاهی، خدماتی، درمانی، آموزشی، ورزشی و غیره را محقق کند.
  • یکشنبه 11 تیر 1402 ساعت 14:24

به گزارش ایسنا، دولت سیزدهم در راستای اجرای قانون جهش تولید و تامین مسکن مصوب شهریور ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در مدت‌زمان چهار سال در دستور کار قرار داد. تاکنون بیش از ۱.۳ میلیون واحد در قالب این برنامه به مرحله‌ی ساخت رسیده است.

رئیس‌جمهور بارها به این موضوع اشاره کرده که ساخت میانگین یک‌میلیون مسکن در سال بر اساس نیاز کشور و قوانین مصوب، برنامه‌ریزی شده است. طبق طرح جامع مسکن نیز با توجه به ازدواج‌های سالیانه، مهاجرت و نیاز به نوسازی بافت‌های فرسوده باید سالیانه یک‌میلیون مسکن در کشور ساخته شود.

اما تجربه پروژه‌های دولتی در سال‌های گذشته نشان داده که توجه صرف به ساخت مسکن و بی‌توجهی به خدمات و امکانات می‌تواند منجر به هدررفت منابع در سایت‌هایی شود که طرح‌های دولتی در آن به اجرا درمی‌آید. ساکنان این مناطق با انواع چالش‌ها در دریافت خدمات مواجه می‌شوند و این موضوع می‌تواند منجر دلسردی آن‌ها از محیط زندگی و بعضا خالی از سکنه ماندن این مناطق شود.

در این خصوص دولت سیزدهم در ساخت مسکن اهتمام ویژه‌ای به الگوی زیرساخت‌ها و خدمات روبنایی و زیربنایی دارد. هدف دولت صرفا مسکن‌سازی نیست بلکه شهرسازی است. برای تحقق این هدف، چندی پیش ۲۵۰ میلیارد تومان از محل صندوق ملی مسکن به تامین زیرساخت‌های آب و برق سایت‌های نهضت ملی مسکن اختصاص یافت. صدور مجوز تامین زیرساخت‌ها ازجمله آب و برق از منابع داخلی و صندوق ملی مسکن ارائه شد و وزارت نیرو مکلف شده زیرساخت‌های نهضت ملی مسکن را تامین کند.

مهرداد بذرپاش ـ وزیر راه و شهرسازی اوایل سال جاری در این خصوص گفت: بازرسی مشترکی بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور در ۱۰ استانی که عملکرد پایینی داشته‌اند شکل می‌گیرد و ارزیابی عملکرد پایین استان‌ها و چرایی کم‌کار بودن آن‌ها مشخص شود و مکانیزم‌های تشویقی و تنبیهی در این خصوص گذاشته شود.


ثبت نظر

ارسال