مدیرعامل آلومینیوم سیمرغ: تولید در محاصره منحنی قیمت‌هاست

پنجره‌ایرانیان؛ بی‌ثباتی قیمت مواد اولیه و همچنین افزایش قابل‌توجه نرخ ارز، باعث ایجاد اختلاف فاحش میان قیمت محصولات و مواد اولیه آلومینیومی شد و شرکت‌های زیادی به همین دلیل دچار ضرر شدند و نتوانستند سودآوری مطلوبی داشته باشند.
  • دوشنبه 20 بهمن 1399 ساعت 11:45

حامد عفتیان در گفت‌وگو با فلزات ‌آنلاین، اظهار داشت: شرکت آلومینیوم سیمرغ از سال 1388 شروع به فعالیت در زمینه تولید و طراحی پروفیل آلومینیومی و قالب اکستروژن کرده و از تکنولوژی‌های رنگ و آبکاری آندایزینگ، الکترواستاتیک، رنگ کوره‌ای، دکورال و طرح‌ چوب برخوردار است. این شرکت توانایی تولید 100 تن محصول در ماه را دارد و در نیمه نخست امسال همچون مدت مشابه سال گذشته توانستیم از 50 تا 60 درصد ظرفیت کارخانه استفاده کنیم. این شرکت در زمینه تولید هیت‌سینک و وال‌واشر نیز فعال است.

وی افزود: شمش آلومینیومی موردنیاز خود را از شرکت ایرالکو تأمین می‌‌کنیم که همواره از کیفیت بالایی برخوردار بوده و حتی در شرایط بحرانی ناشی از شیوع کرونا نیز به‌هیچ‌عنوان کیفیت آن کاهش نیافته است.

مدیرعامل شرکت آلومینیوم سیمرغ در ارتباط با میزان سودآوری شرکت، بیان‌ کرد: بی‌ثباتی قیمت مواد اولیه و همچنین افزایش قابل‌توجه نرخ ارز، باعث ایجاد اختلاف فاحش میان قیمت محصولات و مواد اولیه آلومینیومی شد و شرکت‌های زیادی به همین دلیل دچار ضرر شدند و نتوانستند سودآوری مطلوبی داشته باشند.

عفتیان درخصوص چالش‌های پیش‌آمده، اذعان کرد: بزرگ‌ترین معضل تولیدکنندگان، بی‌ثباتی در بازار است؛ به‌طوری‌که بعد از محاسبه هزینه تولید، تعیین قیمت محصول و عقد قرارداد با مشتری، متوجه افزایش ناگهانی قیمت مواد اولیه می‌شویم که اگر امکان به‌روزرسانی قیمت در قرارداد، ذکر نشده باشد، متضرر خواهیم شد. علاوه بر این قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته و تقاضا برای محصولات آلومینیومی افت پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت آلومینیوم سیمرغ خاطرنشان کرد: در کنار چالش‌های موجود در بخش تولید، باید به امور مربوط به مالیات، بیمه و... هم اشاره کرد که زمان و هزینه زیادی را از شرکت‌ها می‌گیرد. دولت نه‌تنها هیچ‌گونه حمایتی از بخش تولید نمی‌کند بلکه هیچ مشوقی نیز درخصوص امور یادشده یا حتی تسهیل فرآیند اداری آن‌ها لحاظ نمی‌کند.

عفتیان ادامه داد: یکی معضلاتی که در تابستان با آن مواجه بودیم که موجب کاهش میزان تولید نیز شد، قطع برق منطقه بود. به‌طوری‌که معمولاً به جهت کم‌کردن میزان مصرف برق، عمدتاً روزهای دوشنبه و چهارشنبه، دو تا سه ساعت برق کارخانه قطع می‌شد و برای فعالیت مجدد و روشن‌شدن دستگاه‌ها، به همین میزان زمان احتیاج بود که عملاً چیزی از ساعت کاری باقی نمی‌ماند.

وی گفت: باید توجه داشت که تأثیر همه‌گیری کرونا بر صنعت و بازار، چیزی حدود 20 درصد بوده است اما عوامل دیگری هستند که باعث ایجاد وضعیت نابسامان در بازار شده‌اند؛ سیاست‌گذاری‌های نادرست و بی‌منطق دولت و همچنین دخالت آن در قیمت‌گذاری‌ها و میزان عرضه، مصداق بارز چنین موضوعی است. درصورتی‌که بازار باید بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا به تعادل برسد و قیمت آلومینیوم طبق قیمت جهانی و نرخ ارز تعیین شود.

مدیرعامل شرکت آلومینیوم سیمرغ شرایط تولید را دشوار دانست و مطرح کرد: به‌‌علت شرایط نامطلوب اقتصادی، بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده مجبور به تعدیل نیرو یا تعطیلی برخی از خطوط تولید خود شده‌اند. علت این تعطیلی‌ها، شیوع کرونا نیست، بلکه این شرکت‌ها به‌دلیل کاهش نقدینگی، توانایی پرداخت حقوق، بیمه و مالیات را نداشته‌اند و به‌ناچار چنین تصمیمی گرفته‌‌‌اند.

عفتیان درباره عوامل موفقیت و ادامه فعالیت برخی از شرکت‌ها در این اوضاع نامطلوب اقتصادی، اذعان کرد: مدیریت صحیح و تدبیر مدیران شرکت در برنامه‌ریزی جهت جلوگیری از ضرردهی، یکی از مهم‌ترین عوامل پایداری و موفقیت است. در کشور ما، مدیران موفق به‌‌علت چالش‌های فراوانی که طی سال‌های گذشته تجربه کرده‌‌اند، به‌نوعی می‌توان گفت که می‌دانند با چه سیاست‌هایی قادر هستند که از متضررشدن شرکت جلوگیری کنند.

وی در ادامه گفت: در گذشته، مدیران هنگام عقد قرارداد بر این‌ اصل پایبند بودند که با هر قیمتی که از پیش در قرارداد ذکر شده، معامله را انجام دهند و حتی افزایش بی‌رویه مواد اولیه، تأثیری بر اصل رقم قرارداد نگذارد اما اکنون در قرارداد‌ها ذکر می‌‌شود که چنانچه قیمت مواد اولیه از قیمت مکتوب در قرارداد بیشتر شود، معامله به نرخ روز با مشتریان انجام شود.

مدیرعامل شرکت آلومینیوم سیمرغ در پایان درباره لغو قراردادها به هنگام جهش ناگهانی قیمت‌ها، بیان کرد: شرکت ما به‌هیچ‌عنوان تمایلی به فسخ قرارداد با مشتریان خود ندارد.


ثبت نظر

ارسال