کاهش رونق صنعت آلومینیوم با رکود صنایع مصرف‌کننده

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل شرکت آلومینیوم پارسه گفت: در حال حاضر، تقاضا برای آلومینیوم کاهش یافته و هزینه‌های تولید نیز افزایش داشته است؛ بنابراین باید راه‌حل هوشمندانه برای رفع چالش‌های موجود و عبور از بحران‌های پیش‌رو اتخاذ کرد.
  • دوشنبه 3 آذر 1399 ساعت 12:22

سید علی سجادی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین، اظهار داشت: شرکت آلومینیوم پارسه از سال 1396 در زمینه پروفیل آلومینیومی فعالیت می‌کند. ظرفیت تولید ماهانه این شرکت 60 تا 70 تن است که متاسفانه با توجه به شرایط نابسامان پیش‌آمده، یک‌چهارم ظرفیت فعال است و درنهایت 30 تن محصول در ماه تولید می‌کنیم. برای تولید پروفیل‌های خود مانند دیگر تولیدکنندگان، از دستگاه پرس اکستروژن استفاده می‌کنیم و به‌طور مشخص از تکنولوژی یا ماشین‌آلات خاص و منحصربه‌فردی برای تولید استفاده نمی‌کنیم.

وی عنوان کرد: در کیفیت محصولات تولیدی تغییر ایجاد شده است زیرا در سال‌های گذشته از کشور ترکیه برای تولید پروفیل‌ها، قالب‌های بسیار با کیفیتی را وارد می‌کردیم که با شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزها، مجبور به استفاده از قالب‌های ایرانی با کیفیت بسیار پایین‌تر شدیم. اگرچه این قالب‌ها ارزان‌تر از نمونه‌های ترکی است اما باعث کاهش کیفیت پروفیل تولیدی شده است.

مدیرعامل شرکت آلومینیوم پارسه با اشاره به وضعیت بازار در 8 ماه ابتدایی سال جاری، گفت: تاکنون بنا به شرایط موجود تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا حتی با ظرفیت کمتر به تولید و عرضه محصولات خود به بازار ادامه دهیم. تمرکز این شرکت بر بازار داخلی بوده و فروش صادراتی در اولویت برنامه‌ها قرار ندارد.

سجادی در خصوص معضلاتی که صنعت محصولات آلومینیومی با آن مواجه است، تصریح کرد: نوسان قیمت آلومینیوم، پردردسرترین چالش این روزها شده است. به‌عنوان‌مثال، آلومینیوم را با قیمت مشخصی خریداری کرده و محصول سفارش داده‌شده را تولید می‌کنیم و در قرارداد مبلغی را جهت فروش محصول قید می‌کنیم اما به‌محض پرداخت هزینه از سوی مشتری، برای تامین مجدد مواد اولیه، باید مبلغی را به سود حاصل از فروش اضافه کنیم تا بتوانیم شمش آلومینیومی موردنیاز خود را خریداری کنیم.

وی افزود: مواد اولیه موردنیاز خود را از بورس کالا تامین می‌کنیم که در این خصوص نیز دچار مشکل شده‌ایم. به‌این‌ترتیب که آلومینیوم در سال جاری با قیمت‌گذاری حدود 22 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم آغاز شد و ما برای خرید هر 10 تن بار مبلغ 220 میلیون تومان سرمایه‌گذاری می‌کردیم، اما اکنون با افزایش قیمت آلومینیوم، برای تولید 10 تن محصول باید چیزی حدود 600 تا 620 میلیون تومان سرمایه داشته باشیم. این افزایش قیمت باعث افت میزان تولید و کاهش توان مالی خرید ما برای تهیه مواد اولیه شده است.

سجادی با اشاره به شرایط اقتصادی نامطلوب کشور، تصریح کرد: در حال حاضر، اولین دغدغه ما در خصوص تامین مواد اولیه برای شرکت است که نوسان لحظه‌ای قیمت‌ها به‌شدت ما را در خرید آلومینیوم موردنیاز دچار ضعف کرده است. دومین دغدغه ما این است که باید یک دستگاه جدید برای تولید پروفیل‌ خریداری کنیم اما متاسفانه با توجه به کمبود سرمایه‌درگردش شرکت، قادر به تامین بودجه آن نیستیم.

وی در ارتباط با تاثیر شیوع کرونا بر فعالیت شرکت آلومینیوم پارسه، عنوان کرد: تاکنون هیچ‌کدام از افراد مجموعه مبتلا به این بیماری نشده‌اند و همه افراد در تلاش هستند تا تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا از فعالیت خود باز نمانیم.

سجادی در ارتباط با وعده تسهیلات ویژه از سوی بانک‌ها، تصریح کرد: بانک‌ها وظیفه دارند تا در توسعه صنعت و زیرساخت‌های کشور، سرمایه‌گذاری کنند اما معمولا ارائه تسهیلات ویژه به تولیدکنندگان به‌صورت وام بهر‌ه‌‌دار انجام می‌شود که نیازمند وثیقه است. اکنون حدود سه تا چهار سال است که سند کارخانه به‌عنوان وثیقه قابل‌قبول نیست و فقط وثیقه ملکی داخل شهر را پذیرفته می‌شود.

وی در تحلیل آینده صنعت آلومینیوم در صورت تداوم شرایط کنونی، اظهار کرد: رونق صنعت آلومینیوم وابسته به صنایع مصرف‌کننده است؛ یعنی اگر صنایعی نظیر ساختمان‌سازی و خودروسازی دچار افت تولید و رکود شوند، صنعت آلومینیوم نیز دچار افت تولید خواهد شد. در حال حاضر، تقاضا برای آلومینیوم کاهش یافته و هزینه‌های تولید نیز افزایش داشته است؛ بنابراین باید راه‌حل هوشمندانه برای رفع چالش‌های موجود و عبور از بحران‌های پیش‌رو اتخاذ کرد.

مدیرعامل شرکت آلومینیوم پارسه درباره سیاست‌های به‌کاررفته در شرکت برای ادامه روند تولید، اذعان کرد: در شرایط کنونی، تولید محصول در شرکت به سمت سفارشی شدن رفته است؛ به‌طوری‌که برای هر سفارش، از مشتریان پیش‌پرداخت دریافت می‌کنیم تا بتوانیم ماده اولیه موردنیاز را تامین کنیم. این امر باعث شده است تا آن دسته از مشتریانی که از توان مالی بالایی برخوردار هستند، به ادامه همکاری با ما بپردازند و سایر مشتریان که تمایل به پرداخت هزینه بعد از دریافت محصول دارند را از دست بدهیم؛ بنابراین دلیل اصلی کاهش فروش شرکت آلومینیوم پارسه، بیش از آنکه به وضعیت کنونی تقاضا در بازار برگردد، بحث نقدینگی و تامین ماده اولیه است.


ثبت نظر

ارسال