تامین مواد اولیه؛ چالش اصلی صنعت آلومینیوم

پنجره‌ایرانیان؛ رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران، با انتقاد از کمبود مواد اولیه این صنعت گفت: مشکل اساسی ما نفروختن مواد اولیه به تولیدکنندگان داخلی و صادرات آن با قیمت پایین به کشور‌های دیگر است.
  • چهارشنبه 17 خرداد 1402 ساعت 13:7

باشگاه آلومینیوم، هوشنگ گودرزی در میزگرد تخصصی با عنوان «وضعیت آلومینیوم کشور، چالش‌ها و فرصت‌ها» که در حاشیه پنجمین همایش چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی برگزار شد افزود: باوجود ظرفیت‌های تولید در کشور، دولت توجه لازم به این صنعت ندارد و شاهد آن هستیم که برخی کشور‌ها که ازلحاظ وسعت، نصف کشور ما هستند و نیروی انسانی بسیار کمتری دارند تولیدشان به‌مراتب بیشتر از ماست.

وی با بیان اینکه توسعه صنعت آلومینیوم و صنایع پایین‌دستی آن، نیازمند رفع محدودیت‌های دولت است پس‌ازآنکه مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) اضافه شد، رشد مناسب‌تری در این حوزه داشتیم.

دبیر و عضو هیئت‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران هم در این میزگرد تخصصی گفت: باوجودآنکه برنامه‌ریزی‌شده تا تولید آلومینیوم کشور در سال ۱۴۰۴ به یک‌میلیون و نیم تن برسد، اما باوجود چالش‌ها دستیابی به این چشم‌انداز با مشکل مواجه است و مسئولان پاسخگوی مشکلات صنعتگران نیستند.

آریا صادق نیت حقیقی با بیان اینکه به دلیل کاربرد خاص صنعت آلومینیوم، این فلز مشخصا مورد تحریم قرار گرفته است افزود: به دلیل شرایط تحریمی نمی‌توانیم قرارداد‌های مدون بلندمدت داشته باشیم.

وی گفت: سال گذشته حدنصاب تولید را با حضور مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) شکستیم، ۶۳۳ هزار تن تولید آلومینیوم اولیه داشتیم که از این مقدار، ۳۷۹ هزار تن آن صادر شد.

نیت حقیقی با اشاره به قرارگرفتن ایران در بین ۲۰ کشور تولیدکننده آلومینیوم در دنیا افزود: مزیت ما در تولید آلومینیوم انرژی هست و به همین دلیل هم در مناطقی رشد پیدا کرده که انرژی برق‌آبی و به گاز طبیعی دسترسی دارند، تولید می‌شود.

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران چالش دیگر این صنعت را قطع برق و گاز در تابستان و زمستان عنوان کرد و گفت: ازآنجایی‌که نگاه درستی به تولید انرژی نداریم با کمبود انرژی مواجهیم که باعث شده در تولید به نسبت رقبای خارجی خود عقب بمانیم.

در این میزگرد، تامین مواد اولیه آلومینیوم، عرضه نامناسب کف عرضه بورس، عدم استفاده از ظرفیت‌های تولید و تبدیل فرصت‌ها به تهدید ازجمله مشکلات صنعت آلومینیوم عنوان شد.


ثبت نظر

ارسال