یک فعال صنعت آلومینیوم مطرح کرد:

نوسان قیمت‌ها و شرایط تورمی موجب برهم خوردن تعادل بازار می‌شود

پنجره ایرانیان؛ یک تولیدکننده در صنعت آلومینیوم گفت: با توجه به رقابت تنگاتنگی که میان کسب‌و‌کارها به وجود آمده است، تولیدکنندگان باید در کنار کیفیت و قیمت، توسعه سبد محصولات را نیز در اولویت قرار دهند. بی‌شک با متنوع‌سازی سبد محصولات، بازارهای هدف واحدهای تولیدی گسترش می‌‎یابد و این مسئله افزایش میزان فروش آن‌ها را به دنبال دارد.
  • سه شنبه 24 بهمن 1402 ساعت 9:49

امیرحسین کاظمی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین» بیان کرد: در هفته اخیر قیمت آلومینیوم حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده که همین مسئله باعث شده است تا تامین‌کنندگان مواد اولیه، تمایلی به فروش شمش آلومینیوم نداشته باشند. باید گفت که نوسان قیمت‌ها و شرایط تورمی موجب برهم خوردن تعادل بازار می‌شود. در برخی موارد، فروشندگان آلومینیوم به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و مواد اولیه را در اختیار تولیدکنندگان قرار نمی‌‎دهند، این در حالی است که تولیدکنندگان بهای خرید آلومینیوم را به طور کامل پرداخت کرده‌اند و فروشندگان به دلیل نوسان قیمت‌ها محصول را تحویل نمی‌دهند. لازم به ذکر است که با توجه به وضعیت بازار، امکان خرید آلومینیوم تنها به صورت نقدی برای مشتریان وجود دارد، به شکلی که پس از تحویل آلومینیوم، وجه آن به حساب فروشندگان واریز می‌شود اما با این شرایط هم تامین‌کنندگان، به طور کامل مواد اولیه را در اختیار واحدهای تولیدی قرار نمی‌دهند و اعلام می‌کنند که برای تحویل کامل بار باید هزینه بیشتری پرداخت شود. این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که در زمان رکود بازار، فروشندگان آلومینیوم تمایل زیادی به فروش دارند و با تولیدکنندگان همکاری می‌کنند اما با نوسان قیمت‌ها، شرایط دستخوش تغییرات زیادی شده و آلومینیوم در بازار عرضه نمی‌شود.

او با اشاره به عوامل تاثیر‌گذار بر قیمت‌ها، عنوان کرد: دلایل مختلفی از جمله شرایط اقتصادی و سیاسی و میزان تقاضا برای آلومینیوم بر روی قیمت‌ها تاثیر‌گذار هستند؛ به عنوان مثال با نوسان نرخ ارز و یا تغییر قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن، بهای آن در کشور نیز تغییر می‌کند. اگرچه در برخی مواقع شاهد بودیم که پس از افزایش قیمت‌ها، تب بازار فروکش کرده و قیمت آلومینیوم روند نزولی به خود گرفته است اما اکنون قیمت این فلز در مسیر صعود قرار دارد، به طوری که قیمت آلومینیوم در حال حاضر از مرز ۱۴۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم عبور کرده است و ما پیش‌بینی می‌کنیم که این روند افزایشی همچنان ادامه پیدا کند. در حالی که در ماه‌های پایانی سال گذشته، قیمت آلومینیوم ۱۱۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود و بعد از دو ماه وارد مدار نزولی شد و قیمت آن تا ۱۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم کاهش یافت.

سرمازدگی بازار مصرف

این فعال صنعت آلومینیوم درباره شرایط بازار مصرف، اظهار داشت: در سال جاری وضعیت بازار مصرف نسبت به سال‌های گذشته چندان تعریفی ندارد و تولیدکنندگان از ابتدای سال شاهد رکود شدید آن هستند؛ در حالی که در گذشته این شرایط برای مدت محدودی به وجود می‌آمد و مجددا بازار از رونق خوبی برخوردار می‌شد. لازم به ذکر است که بروز شرایط تورمی در سال‌های گذشته یکی از دلایل هجوم خریداران و افزایش تمایل آن‌‌ها به خرید بوده است. نگرانی مشتریان از صعود بیشتر قیمت‌ها، باعث رونق بازار در چند سال اخیر شده است اما در سال ۱۴۰۲، شاهد رکود تورمی در بازار هستیم. البته این مجموعه به دلیل تولید محصولات باکیفیت و شهرت برند خود، از شرایط مناسبی برخوردار بوده است. در این میان باید این مسئله را در نظر داشت که شرایط تورمی، تنها تاثیرات مثبت به همراه ندارد زیرا علاوه بر رونق بازار مصرف، سبب افزایش قیمت آلومینیوم نیز می‌شود. زمانی که قیمت مواد اولیه روند صعودی به خود بگیرد، تولیدکنندگان با مشکلاتی در زمینه خرید آلومینیوم مواجه خواهند شد.

 


ثبت نظر

ارسال