مدیرعامل پارسیس آلومینیوم: تولید و فروش پروفیل آلومینیومی کاهش یافته است

مدیرعامل شرکت پارسیس آلومینیوم گفت: میزان تقاضا برای پروفیل آلومینیومی و سایر محصولات ساخته شده از آن به دلایلی ازجمله افزایش قیمت‌ها‌ و افت ساخت‌وساز، کاهش یافته و این موضوع باعث شده است تا بسیاری از تولیدکنندگان میزان تولید محصول را به حد زیادی کاهش دهند.
  • شنبه 1 آذر 1399 ساعت 13:48

مسعود نوری در گفت‌وگو با فلزات آنلاین، اظهار داشت: شرکت پارسیس آلومینیوم کویر به مدت 6 سال است که در زمینه تولید پروفیل آلومینیومی، دروپنجره دوجداره با ظرفیت تولید روزانه 10 تن محصول فعالیت می‌کند. وضعیت بازار در 6 ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، به‌شدت نامطلوب است و به جرات می‌توان گفت به میزان فروش محصولات شرکت به نصف تقلیل پیدا کرده است. به علت نوسانات قیمتی و کاهش میزان تقاضا در چند ماه اخیر، در حال حاضر در یک شیفت کاری آن‌هم با نصف ظرفیت اسمی محصول تولید می‌کنیم.

وی افزود: در وضعیت کنونی در طول روز حدود سه تن پروفیل تولید می‌شود البته این میزان تولید در کل روزهای هفته صادق نیست بلکه طی دو تا سه روز بسته به میزان سفارشی که از سوی مشتریان داریم، دستگاه‌ها را خط تولید را فعال می‌کنیم. شمش و بیلت آلومینیومی موردنیاز خود را در بورس کالا و عمدتا از شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) خریداری می‌کنیم و مابقی مواد اولیه موردنیاز ازجمله رنگ و پلی‌آمید را از بازار آزاد تامین می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت پارسیس آلومینیوم کویر در خصوص تکنولوژی مورداستفاده در شرکت، اشاره کرد: دستگاه‌های پرس هیدرولیک و خط رنگ مدرنی را در مدار تولید قرار داده‌ایم که همگی دارای تکنولوژی پیشرفته‌ای هستند و با استفاده از آن‌ها می‌توان میزان و سرعت تولید را افزایش داد. متاسفانه علی‌رغم اینکه از خط تولید به‌روز و پیشرفته‌ای استفاده می‌کنیم اما به دلیل کاهش تقاضا برای پروفیل، دروپنجره آلومینیومی، تمام ظرفیت تولید شرکت فعال نیست. علت اصلی کاهش تقاضا برای محصولات آلومینیومی، افزایش قیمت مواد اولیه و به دنبال آن هزینه تولید و قیمت تمام‌شده محصول نهایی است و مشتریان به‌نوعی در انتظار کاهش یا ثبات قیمت، دست از خرید کشیده‌اند.

نوری با اشاره به وضعیت نامطلوب بازار محصولات آلومینیومی، تصریح کرد: اگر این اوضاع نابسامان اقتصادی ادامه داشته باشد، یعنی مانند 6 ماه ابتدایی سال نوسانات قیمت مواد اولیه و نرخ ارز کماکان به روند خود ادامه دهد، بازار به‌سرعت دچار رکود خواهد شد. اگر قیمت‌ها کاهش نیابد، مصرف‌کنندگان نهایی محصولات این شرکت و دیگر تولیدکنندگان دروپنجره دوجداره آلومینیومی، به خرید دروپنجره‌های UPVC روی خواهند آورد که اگرچه قیمت پایین‌تری دارد اما کیفیت و ماندگاری کمتری نسبت به آلومینیوم دارد و نتیجه این خرید ایجاد رکود در تولید همه شرکت‌های تولیدکننده دروپنجره آلومینیومی خواهد بود. باید تدابیری اندیشیده شود تا قیمت‌ها سیر نزولی طی کنند و مردم مجدد به سمت خرید محصولات آلومینیومی سوق پیدا کنند و تولیدکنندگان ‌هم ازنظر میزان تولید و فروش به دوران قبل از شیوع کرونا برگردند.

این تولیدکننده در خصوص آینده صنعت محصولات آلومینیومی، تاکید کرد: اگر با همین شرایط بخواهیم به سال آینده ورود پیدا کنیم، قطعا صنعت آلومینیوم وضعیت بسیار خطرناکی را تجربه خواهد کرد. در حال حاضر نیز بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده محصولات آلومینیومی به علت اقتصاد ناکارآمد و همچنین افت نقدینگی، تک شیفت‌های کاری را نیز متوقف کرده‌اند و عملا فعالیتی ندارند. این اتفاق اگر در سال آینده نیز کماکان ادامه داشته باشد، صنف تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی به‌طور کامل نابود خواهد شد.

مدیرعامل شرکت پارسیس آلومینیوم کویر در پاسخ به سوالی در ارتباط با اثر افزایش نرخ ارز و همچنین شیوع کرونا بر فعالیت شرکت، اذعان کرد: با توجه به اینکه قیمت شمش و سایر محصولات آلومینیومی به‌طور مستقیم بر اساس قیمت جهانی آلومینیوم تعیین می‌شود، افزایش نرخ ارز نیز این اثر را می‌تواند دوچندان کند. بیشترین تاثیر منفی که شیوع کرونا بر فعالیت شرکت ما گذاشته نیز افت ساخت‌وساز و توقف بسیاری از پروژه‌های عمرانی است که موجب شده میزان فروش محصولات شرکت کاهش پیدا کند.

وی در پایان گفت: از مسئولین توقع داریم با تصمیم‌گیری‌های موثر و به‌موقع، بتوانند افزایش بی‌رویه قیمت‌ها را مدیریت کنند و نگذارند بیش‌ازپیش، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نهایی که همان مردم هستند، تحت فشارهای سنگین اقتصادی قرار بگیرند. در حال حاضر، نظارت منطقی و درستی بر قیمت‌گذاری‌ها وجود ندارد.


ثبت نظر

ارسال