تعطیلی در کمین تولیدکنندگان آلومینیوم

پنجره‌ایرانیان؛ بهای شمش آلومینیوم در بازارهای جهانی پس از طی یک دوره ۴ ماهه روند نزولی از ماه مه وارد فاز افزایشی شد، اما با توجه به استمرار افت تقاضا برای این محصول که به رشد موجودی انبارهای بورس دنیا نیز منجر شده بعید به نظر می‌رسد این فاز افزایشی ادامه یابد.
  • چهارشنبه 4 تیر 1399 ساعت 13:50

به گزارش دنیای اقتصاد، این موضوع زنگ خطری برای تولیدکنندگان محصولات مختلف زنجیره آلومینیوم به‌شمار می‌رود چراکه بر اساس پیش‌بینی موسسات بین‌المللی انتظار می‌رود در سال جاری دنیا با مازاد عرضه ۴ میلیون تنی شمش آلومینیوم روبه‌رو شود. این موضوع علاوه بر تاثیر منفی بر بهای این محصول احتمال تعطیلی برخی واحدهای ذوب را نیز به‌همراه دارد که در صورت تحقق این پیش‌بینی، بخش بالادستی این زنجیره با مشکلات بیشتری روبه‌رو خواهد شد. عموما سرکوب قیمتی در بخش مواد اولیه به سود تولیدکنندگان نهایی تمام می‌شود، اما این بار قضیه متفاوت است چراکه این افت قیمتی از بخش محدودیت تقاضای محصول نهایی نشات گرفته و همین موضوع تولیدکنندگان این بخش را نیز به‌شدت متاثر کرده است.

شیوع ویروس کرونا در دنیا با تحت‌الشعاع قرار دادن بازار تقاضا برای محصولات صنایع پایین‌دستی آلومینیومی باعث ایجاد روندی نزولی در بازار این محصول شد. این کاهش تقاضا تاثیری قابل‌توجه بر قیمت جهانی آلومینیوم داشت. درحالی‌که قیمت میانگین شمش آلومینیوم در ماه پایانی سال ۲۰۱۹ (دسامبر) برابر هزار و ۷۷۰ دلار به ازای هر تن محصول بود، با افت تقاضا قیمت این محصول وارد فاز کاهشی شد و این روند نزولی در ۴ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۰ نیز ادامه پیدا کرد. درنهایت قیمت میانگین ماهانه شمش آلومینیوم در ماه آوریل با کاهش ۶/ ۱۷ درصدی نسبت به دسامبر ۲۰۱۹ به هزار و ۴۵۷ دلار به ازای هر تن رسید.

همچنین این محصول در بازار بورس فلزات لندن در روز هشتم آوریل به بهای هزار و ۴۲۱ دلار به ازای هر تن معامله شد که این نرخ کمترین قیمت این محصول پس از سال ۲۰۱۶ بود. هرچند پس‌ازاین تاریخ قیمت این محصول وارد روند افزایشی شد اما همچنان نگرانی از آینده این بازار در میان تولیدکنندگان این محصول وجود دارد. شمش آلومینیوم در ماه مه ۲۰۲۰ به کانال قیمتی هزار و ۵۰۰ دلار به ازای هر تن پا گذاشت و حفظ قیمت شمش آلومینیوم در این کانال قیمتی در ماه ژوئن خبر امیدوارکننده‌ای برای تولیدکنندگان این محصول بود. هرچند این روند افزایشی تا ۱۰ ژوئن ادامه داشت و پس‌ازآنکه شمش آلومینیوم در این روز تجربه قیمت هزار و ۶۱۳ دلار به ازای هر تن را داشت، مجددا به کانال هزار و ۵۰۰ دلار به ازای هر تن بازگشت.

 

 


ثبت نظر

ارسال