بالاترین قیمت آلومینیوم در 13 سال اخیر

پنجره‌ایرانیان؛ فلز آلومینیوم به بیشترین قیمت خود از سال 2008 رسید.
  • دوشنبه 2 اسفند 1400 ساعت 13:0

به گزارش فلزات آنلاین به نقل از بلومبرگ، سه‌شنبه 8 فوریه فلز آلومینیوم به بیشترین قیمت خود طی 13 سال گذشته رسید. این در حالی است که تعطیلی واحدهای ذوب چینی و اروپا همراه با کمبود این فلز در بازار، افزایش قیمت را در پی داشته است.

گلدمن ساکس پیش‌بینی قیمت فلز آلومینیوم را در سال 2022 به 4000 دلار (تن) تغییر داده است.

قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن در روز سه‌شنبه 19 بهمن با 3/3 درصد افزایش به 3236 دلار (تن) رسید. این رقم پیک قیمت در ماه اکتبر سال 2021 را رد کرد و به رکورد جدیدی در 13 سال اخیر رسید.

فلز آلومینیوم در میان فلزات پایه از ابتدای سال جاری تاکنون، بهترین عملکرد را داشته است. دیدگاه خوش‌بینانه حاکی از آن است که در شرایط کمبود فلز در بازار، قیمت این فلز به بالای 3380 دلار (تن) افزایش بیابد.

از ابتدای ماه فوریه قیمت بعضی کامودیتی‌های کلیدی نظیر نیکل و نفت خام افزایش داشته است. هم‌زمان، مصرف با توجه به عبور از همه‌گیری کرونا افزایش داشته ولی موجودی فلز، همگام با تقاضا نبوده است.

گروه گلدمن ساکس پیش‌بینی 12 ماهه فلز آلومینیوم را به 4000 دلار (تن) افزایش داده است. دیدگاه این گروه آن است که به علت اختلال در تأمین برق در چین و اروپا و احتمال کاهش تولید این فلز، افزایش قیمت آلومینیوم در بازار محتمل است.

به گفته دو تن از آنالیزورهای بازار در گروه گلدمن ساکس، بازار آلومینیوم با توجه به کمبود موجودی در چین و خارج از چین با افزایش قیمت طی سال 2022 مواجه خواهد شد.

موجودی آلومینیوم در بازار به کمترین مقدار خود از سال 2018 تاکنون رسیده و قیمت آلومینیوم به همین واسطه از ابتدای سال 2022 تاکنون 13 درصد افزایش داشته است.

با توجه به معضل انرژی واحدهای ذوب در اروپا و شایعات شیوع مجدد کرونا در چین، خریداران سریعاً آلومینیوم را از انبارها خارج کرده‌اند که خود بر افزایش قیمت مؤثر است.

به گفته‌ یک کارشناسان گلدمن ساکس، ویژگی بارز کمبود فیزیکی آلومینیوم در بازار آن است که سریعاً همه بازار را فرامی‌گیرد و باعث نوسان قیمت می‌شود.

شاخص کالای بلومبرگ در ماه فوریه به بیشترین مقدار خود رسید و بر اساس گزارش بلومبرگ به بیش از دو برابر کمترین مقدار خود در این چهار سال و ابتدای شیوع کرونا، افزایش یافته است.

وینیو یائو، ‌تحلیل‌گر ارشد کالای بانک ING در این رابطه می‌گوید: " درحال‌حاضر ما شاهد یک طوفان شدید در بازار آلومینیوم هستیم. بحران انرژی اروپا و شرایط موجود در چین موجودی این فلز را در بازار محدود کرده است."

ازنظر یائو سرمایه‌گذاران هم‌اکنون افزایش قیمت آلومینیوم و کاهش قیمت مس را پیش‌بینی کرده‌اند.


ثبت نظر

ارسال