ضرورت توسعه صنایع پایین‌دستی آلومینیوم در استان مرکزی

پنجره‌ایرانیان؛ سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: صنعت آلومینیوم در استان مرکزی با محوریت ایرالکو، یکی از عناصر شکل‌گیری و توسعه شهری اراک و به‌تبع آن استان مرکزی است.
  • شنبه 10 اردیبهشت 1401 ساعت 11:59

علی جودکی در حاشیه بازدید از آلومینیوم‌سازی اراک اظهار کرد: این گروه صنعتی علاوه بر تاثیرگذاری فراوان بر معیشت و ارتزاق به‌عنوان یکی از پیشران‌های توسعه صنعتی استان همواره بستر جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی (صنایع پایین‌دستی) و صادرات محسوب گردیده است فلذا صنعت آلومینیوم همواره به‌عنوان یک گروه صنعت مهم و مزیت نسبی برجسته استان مرکزی مطرح بوده است.

وی در ادامه افزود: در سال‌های اخیر ورود رقبای قدرتمند به عرصه تولید آلومینیوم کشور و محدودیت‌های زیست‌محیطی در استان مرکزی موجب شده سهم استان مرکزی از تولید آلومینیوم کشور تا حد قابل‌ملاحظه‌ای کاهش یابد و عملاً کانون تولید آلومینیوم کشور از استان مرکزی به جنوب کشور تغییر یابد. هرچند تاکنون استان مرکزی در توسعه صنایع پایین‌دستی آلومینیوم کشور، در جایگاه و رتبه نخست قرار دارد اما پیاده‌سازی استراتژی‌های حمایتی همچون ایجاد "آلوم شهر" در لامرد فارس به محوریت سالکو (مجتمع آلومینیوم جنوب) و همچنین پیگیری سیاست توسعه صنایع پایین‌دستی توسط المهدی در جنوب کشور در سایه برخورداری از حمایت‌های قانونی مناطق ویژه اقتصادی، دسترسی به آب‌های آزاد و... می‌تواند در جهت‌دهی جریان سرمایه‌گذاری موثر واقع شود.

جودکی در پایان خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از افول این مزیت نسبی در صنعت استان، پیاده‌سازی استراتژی‌های حمایتی همچون پیاده‌سازی طرح تشکیل و توسعه خوشه آلومینیوم استان و همچنین توسعه صنایع فناور پایین‌دستی با مشارکت ایرالکو در دستور کار قرار گیرد.

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی همچنین راه‌یابی تیم فوتبال آلومینیوم اراک را به فینال جام حذفی کشور به خانواده بزرگ آلومینیوم و کارگران و زحمتکشان این شرکت تبریک گفت.


ثبت نظر

ارسال