تبعات کرونا و وخامت اوضاع آلومینیوم نسبت به سایر فلزات

پنجره‌ایرانیان؛ متال‌ بولتن در گزارش ماهانه ژوئن خود از پیش‌بینی مازاد عرضه ۴ میلیون تنی شمش آلومینیوم در سال ۲۰۲۰ به علت تبعات شیوع ویروس کرونا خبر داد که این رقم معادل ۶/ ۶ درصد از کل مصرف این محصول است.
  • چهارشنبه 4 تیر 1399 ساعت 9:54

به گزارش دنیای اقتصاد، در حالی میزان مازاد تقاضا برای شمش آلومینیوم در سال جاری میلادی بیش از ۶ درصد برآورد شده که میانگین مازاد تقاضا در سایر فلزات حدود ۳ درصد اعلام شده و همین موضوع خبری ناخوشایند برای تولیدکنندگان بخش‌های مختلف زنجیره آلومینیوم به‌شمار می‌رود. همچنین این موسسه روند صعودی ایجادشده در بازار شمش آلومینیوم را کوتاه‌مدت ارزیابی کرده و معتقد است، احتمال استمرار این روند در میان‌مدت و بلندمدت وجود ندارد، هرچند تصمیمات چین می‌تواند تا حدی این پیش‌بینی را تحت‌الشعاع قرار دهد.

رکود اقتصادی ناشی از کرونا به کاهش مصرف در زمینه محصولات آلومینیوم منجر شده اما صنایع بالادستی این صنعت در اثر شیوع این ویروس از سطح تولید خود نکاسته‌اند و همین موضوع باعث از میان رفتن عرضه و تقاضا در این بازار شده است. درواقع باوجود افت قابل‌توجه تقاضا در پایین‌دست تولیدکنندگان بخش معدن تا ذوب ترجیح داده‌اند در این مدت از سطح تولید خود نکاهند چراکه زیان ناشی از تعطیلی را بیش از ضرر ارزان‌فروشی می‌بینند. البته برخی تولیدکنندگان بخش ذوب معتقدند استمرار قیمت‌های فعلی به‌شدت به آن‌ها آسیب خواهد زد و در میان‌مدت باعث تعطیلی برخی واحدها نیز خواهد شد.

اگرچه در روزهای همه‌گیری کرونا شمش آلومینیوم در مدار کاهش قیمتی قرار گرفته اما بررسی روند معاملات این محصول در بورس فلزات لندن حاکی از آن است که باوجود کاهش تقاضا در زمینه این محصول که به روند رو به رشد موجودی انبارها نیز منجر شده، همچنان قیمت فروش ۳ ماه آتی این محصول در سطح بالاتری نسبت به قیمت نقدی قرار دارد و درواقع بازار همچنان در فاز کونتانگو به سر می‌برد. این روند از امیدواری فعالان این بازار نسبت به آینده خبر می‌دهد. البته از ابتدای ماه ژوئن فاصله قیمت فروش برای تحویل ۳ ماه بعد نسبت به فروش نقدی کاهش پیدا کرده و همین موضوع زنگ خطر جدیدی را برای تولیدکنندگان شمش و حتی بخش بالادستی زنجیره به صدا درآورده است.

این روند کاهشی قیمت اگر در شمش آلومینیوم ماندگار شود، به کاهش تولید در واحدهای ذوب یا تعطیلی آن‌ها می‌انجامد که این موضوع به‌شدت تولیدکنندگان پودر آلومینا و معادن بوکسیت را نیز متاثر خواهد کرد. همچنین باید تصریح کرد ورود مجدد قیمت شمش آلومینیوم به فاز کاهشی نه‌تنها تولیدکنندگان بالادستی از معدن تا شمش را نگران کرده که زنگ خطری برای تولیدکنندگان نهایی نیز به‌شمار می‌رود، چراکه این روند کاهشی از افت تقاضا در بخش مصرف نهایی نشات می‌گیرد و اگرچه این روند کاهشی قیمت، زمینه دسترسی تولیدکننده محصول نهایی به مواد اولیه ارزان را فراهم می‌کند اما رکود تقاضای محصول، آسیب بیشتری نسبت به مزیت کاهش قیمت مواد اولیه خواهد داشت.

 


ثبت نظر

ارسال