تهیه مواد اولیه، دست‌اندازی در مسیر تولید

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل شرکت کوثر پروفیل اراک، تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: مشکلی اصلی که تولیدکنندگان مقاطع آلومینیومی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، تهیه دشوار مواد اولیه است. علی‌رغم اینکه تولیدکنندگان می‌توانند با حداکثر توان خود به تولید محصولات باکیفیت بپردازند و در زمینه صادرات فعالیت کنند، تنها این عامل سرعت حرکت آن‌ها ‌را کند کرده است.
  • دوشنبه 22 اسفند 1401 ساعت 12:0

محسن رسولی در گفتگو با فلزات آنلاین بیان کرد: این شرکت با بهره‌گیری از تجربه‌هایی که در صنعت آلومینیوم طی سال‌های متمادی به دست آمده بود، در سال ۱۳۸۸ در شهرک صنعتی شماره دو اراک جهت تولید مقاطع آلومینیومی تاسیس شد. شرکت کوثر پروفیل اراک از سال ۱۳۹۴ به دلیل رشد بیش‌ازپیش و گسترش صنعت آلومینیوم در کشور برای اینکه بتواند نیاز طیف گسترده‌ای از مشتریان را در بازار مصرف برطرف کند، اقدام به راه‌اندازی واحد فنی و مهندسی کرد. در حال حاضر نیز این شرکت با بهره‌گیری از تکنولوژی به‌روز در فرایند تولید مقاطع آلومینیومی، توانسته است در راستای تعالی صنعت آلومینیوم گام‌های مهمی بردارد و باوجود محصولات وارداتی با تکیه‌بر دانش و تکنولوژی داخلی، همراه با متخصصان مجرب خود با محصولات خارجی به رقابت بپردازد و سهم عمده‌ای از بازار مصرف را با تولید محصولات باکیفیت و مطابق با استاندارهای بین‌المللی به خود اختصاص دهد. از محصولات متنوع تولید‌شده در این شرکت می‌توان به انواع پروفیل نمای خشک، پرده زبرا، پروفیل جام بالکن و… اشاره کرد.

وی با اشاره به موانعی که بر سر راه تولید قرار دارند، مطرح کرد: اصلی‌ترین مشکلات تولیدکنندگان، تهیه دشوار مواد اولیه و تامین منابع مالی موردنیاز است. در رابطه با تهیه مواد اولیه به دلیل وجود سازو‌کار‌هایی که در بورس کالا وجود دارد، با مشکل مواجه هستیم. خریداران عمده با ایجاد یک رقابت کاذب در این تالار صنعتی، سبب افزایش قیمت‌ها می‌شوند. در این داستان پرفرازونشیب، تنها تولیدکنندگان متضرر می‌شوند؛ که باید یا از بورس کالا با قیمت تعیین‌شده مواد اولیه را تهیه کنند و یا به‌ناچار به بازار آزاد روی بیاورند. این شرکت، هم از بورس کالا با رقابت شدید بین خریداران و هم از بازار آزاد، بیلت آلومینیومی موردنیاز خود را تامین می‌کند. تفاوت قیمت بیلت آلومینیومی در بازار آزاد و بورس کالای ایران حتی به ۱۰ هزار تومان هم رسیده که باورنکردنی است. کمبود نقدینگی که ناشی از نوسان نرخ دلار است، باعث شده است طرح‌های توسعه‌ای را که در دست داشتیم، متوقف کنیم اما واسطه‌گرانی که در بازار فعالیت می‌کنند به سبب داشتن نقدینگی کافی و سرمایه‌های کلان، توانسته‌اند به‌سرعت در این حوزه پیشرفت کنند و به‌راحتی به فعالیت خود ادامه دهند.

رسولی در خصوص دیگر مشکلات تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی، ابراز کرد: در تابستان سال جاری و قطعی برق واحد‌های صنعتی، به‌ناچار ژنراتور برق خریداری کردیم که هزینه خریداری این دستگاه بسیار بالاتر از بهای پرداختی برق برای مجموعه، تمام شد. تا قبل از خرید این دستگاه، روند تولید با قطع شدن برق به‌طور کامل متوقف می‌شد و بعد از چند ساعت که برق مجموعه وصل می‌شد باید چند ساعت دیگر هم صبر می‌کردیم ماشین‌آلات برای تولید آماده باشند تا بتوان آن‌ها را روشن کرده و به تولید ادامه داد. مختل شدن روند تولید، مجموعه را متحمل دو خسارت سنگین، به میزان ۲۰ هزار دلار کرد. علاوه‌بر قطعی برق، عواملی همچون افزایش بهای گاز، حقوق نیروی انسانی، مالیات و بیمه از موانع عدیده موجود در مسیر تولید هستند که درنهایت باعث افزایش بهای تمام‌شده محصول می‌شوند؛ زمانی که بهای تمام‌شده محصول افزایش می‌یابد، مشتریان توان خرید ندارند و تولیدکنندگان باید قیمت محصولات را کاهش داده و با سود کمتری در بازار عرضه کنند و یا برای فروش محصولات خود با این شرایط، متضرر شوند. درصورتی‌که بهای تمام‌شده محصولات در سایر کشور‌ها نسبت به بازار‌‌های داخلی پایین‌تر است.

مدیرعامل شرکت کوثر پروفیل اراک با بیان اینکه به علت قدیمی بودن ماشین‌آلات فرایند تولید کمی زمان‌بر است، عنوان کرد: برای نوسازی این ماشین‌آلات زمانی که بهای ارز ۲۵ هزار تومان بود باید مبلغی نزدیک به ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان هزینه می‌شد اما اکنون با افزایش قیمت ارز و رسیدن آن به ۴۶ هزار تومان، نوسازی ‌این ماشین‌آلات به امری تقریبا محال تبدیل شده است. برای واردات این ماشین‌آلات در زمان ثبت سفارش، نهاد‌های مربوطه با اعلام اینکه این ماشین‌آلات در داخل کشور تولید می‌شوند، به‌سختی مجوز واردات را صادر می‌کنند؛ البته اگر ماشین‌آلات ساخت داخل مجهز به «PLC» شوند از کیفیت خوبی برخوردار بوده و می‌توانند نیاز تولیدکنندگان را مرتفع سازند. قالب‌هایی که در فرایند تولید این شرکت مورداستفاده قرار می‌گیرند، خارجی بوده و برای واردات آن‌ها هم با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم. علاوه‌براین از دیگر معضلاتی که با آن درگیر هستیم، افزایش قیمت مواد مصرفی مانند روغن هیدرولیکی است که در ماشین‌آلات استفاده می‌شود؛ در کنار افزایش قیمت، تقلبی بودن و عرضه بی‌کیفت این روغن در بازار، تولیدکنندگان را برای تهیه نوع باکیفیت آن به‌زحمت انداخته است.

وی با اشاره به اینکه شرایط بازار مصرف مناسب است، اظهار کرد: شرکت کوثر پروفیل اراک به دلیل اینکه سبد محصولات متنوع و باکیفیتی از پروفیل آلومینیومی با مصارف صنعتی و ساختمانی تولید می‌کند، این ظرفیت را دارد تا علاوه‌بر تامین نیاز داخلی محصولات خود را به سایر کشور‌ها صادر کند و عمدتا مقصد محصولات صادراتی این مجموعه کشور همسایه، ترکیه است. خوشبختانه به سبب همین کیفیت مناسب علی‌رغم کاهش پروژه‌های عمرانی در کشور، میزان سفارشات محصولات این شرکت کاهش پیدا نکرده و توانسته‌ایم در میدان رقابت باقی بمانیم. در پایان باید خاطرنشان کنم چشم‌انداز این صنعت بسیار عالی بوده و اگر به‌درستی مدیریت شود، می‌توان آینده روشنی را برای آن متصور شد.


ثبت نظر

ارسال