یورش برای ضربه‌فنی دلالان آلومینیوم

پنجره‌ایرانیان؛ عدم شفافیت در قیمت‌گذاری و حجم خریدوفروش،‌ معضلی بوده که چندین سال گریبان صنعت آلومینیوم کشور را گرفته است و فسادهای بسیاری در پس معاملات رخ می‌داد که مسئولان به این فکر افتادند با عرضه‌های صادراتی این فلز سفید به سمت شفافیت معاملات حرکت کنند.
  • چهارشنبه 15 اردیبهشت 1400 ساعت 13:16

به گزارش گسترش نیوز، ‌بزرگ‌ترین مزیت عرضه‌های صادراتی این است که محصول اجازه ورود موقت به داخل کشور را داشته باشد، درواقع از در کارخانه به سمت تولیدکننده پایین‌دست روانه شود، مواد اولیه لازم و کافی در صنعت وجود داشته باشد و به‌شرط صادرات، محصول با قیمت تعدیل‌شده در اختیار مصرف‌کننده داخلی قرار گیرد.

آریا صادق نیت حقیقی اظهار داشت: بزرگ‌ترین مزیت صادرات فلزات به‌خصوص آلومینیوم از طریق بورس کالا شفافیت در معاملات بوده و درواقع طرف گیرنده و فرستنده مشخص است و با یک نرخ معلوم خریدوفروش صورت می‌گیرد. با شفاف شدن معامله، واسطه‌ها به‌طور طبیعی حذف می‌شوند و اتفاقات غیرمعمولی که در پس این معاملات انجام می‌شد نیز با عرضه‌های صادراتی از بین می‌رود. بااین‌وجود چندین سال از این قضیه به دور بودیم و صادرات بورسی در حوزه آلومینیوم انجام نمی‌گرفت.

وی افزود: پیش‌ازاین تولیدکنندگان مواد اولیه آلومینیوم و صادرکننده این محصول ترجیح می‌دادند که با دست باز، آسوده و فقط تحت نظر خودشان معاملات صورت گیرد و معمولا کسی به دنبال مقوله پاسخ دادن به دیگران نمی‌رود، درواقع تمایل دارند به‌صورت شخصی محصولات خود را مورد معامله قرار دهند. این اتفاق در فروش‌های معمولی بورس کالا نیز به‌وفور دیده می‌شد و عرضه‌کننده‌ها ترجیح می‌دادند به هر نحوی که شده محصول خود را خارج از بورس بفروشند، اکنون مدت زیادی نیست که شرکت‌های تولیدی به‌صورت مرتب در بورس کالا محصولات خود را عرضه می‌کنند.

دبیر کل سندیکای صنایع آلومینیوم تصریح کرد: بااین‌وجود اما همچنان جسته‌وگریخته معاملات خارج از بورس نیز انجام می‌شود، به‌هرحال وضعیت به سمتی می‌رود که تمام معاملات در تالار شیشه‌ای بورس رقم بخورد و عملکردها شفاف باشد و به دنبال آن نیز صادرات هم وضعیت منظم‌تری داشته باشد، ناگفته نماند که در حال حاضر فقط یکی از تولیدکنندگان وارد عرصه رقابت صادرات در میادین بورسی شده که آن‌هم تولیدکننده جدید به نام سالکو است که هنوز بازارهای جهانی را متوجه خود نساخته و از این طریق در حال فروش خارجی محصول است.

نیت حقیقی ابراز کرد: سایر تولیدکننده‌ها تا الزامی نباشد و اجباری صورت نگیرد تمایلی برای عرضه در تالار صنعتی ندارند و متاسفانه عدم عرضه در بورس و فروش در بازار آزاد موجب بروز فسادهای بسیاری می‌شود که طی سال‌های گذشته به‌کرات شاهد معاملات فاسد در بازار آزاد بوده‌ایم و اعداد و ارقام غیرواقعی گزارش می‌شد، چه‌بسا در پشت پرده چه پول‌های کلانی ردوبدل می‌شد که دراین‌بین چندین شرکت صوری و کاغذی توسط واسطه‌ها تشکیل شد. سود از حساب تولیدکننده‌ها خارج شد و به واسطه‌ها و افراد سودجو رسید که عرضه در بورس کالا می‌تواند مانع از بروز و تکرار چنین اتفاقات ناخوشایندی باشد.

وی ادامه داد: عرضه در بورس کالا می‌تواند برای تولیدکنندگان داخلی مزیت دیگری نیز داشته باشد، به عبارت بهتر شفافیت قیمت صادراتی را در پی داشته باشد و با مشخص شدن قیمت محصول صادراتی انتظار متعادل شدن نرخ‌های داخلی را به پایان می‌رساند، قیمت‌های داخلی و خارجی به یک تناسب عقلانی و منطقی برسند و شاهد این موضوع نباشیم که محصول با اختلاف قیمت ۱‍۰ دلار بیشتر از نرخ خارجی به دست صنعتگر داخلی برسد. میزان استقبال از محصولات صادراتی عرضه‌شده در بورس کاملا به نوع عرضه و مزایایی که برای آن در نظر گرفته می‌شود، بستگی دارد.

دبیر کل سندیکای صنایع آلومینیوم در پایان خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود با شرایط موجود استقبال چندانی از عرضه‌های صادراتی صورت نگیرد. درواقع سایر صادرکننده‌ها شرایط بهتری را دارند و محصول را می‌توانند با قیمت بهتری نسبت به چیزی که در بورس عرضه می‌شود، بفروشند و انتظار می‌رود تالار صادراتی آینده درخشانی را پیش‌رو نداشته باشد.


ثبت نظر

ارسال