تکنولوژی مدرن شرط کافی برای تولید محصول باکیفیت نیست

پنجره‌ایرانیان؛ یک فعال صنعت آلومینیوم می‌گوید: نوع تکنولوژی تولید بیلت در کیفیت آن موثر است اما تنها شرط کافی برای داشتن یک محصول مرغوب نیست؛ چراکه برخی از واحدهای تولیدی به خط تولید مدرن مجهز شده‌اند اما به دلیل عدم مدیریت بر فعالیت اپراتورها، بیلت‌هایی با کیفیت متوسط تولید و روانه بازار می‌‌کنند.
  • شنبه 17 خرداد 1399 ساعت 13:28

سید بهروز خاتمی فعال صنعت آلومینیوم، در گفت‌وگو با فلزات آنلاین، اظهار داشت: با توجه به کاربرد و نوع قطعه، روش‌های دایکست متفاوت است؛ به‌عنوان‌مثال، روش دایکست ساخت سرسیلندر، رینگ و سایر قطعات داخلی موتور با یکدیگر تفاوت دارد. قابل‌ذکر است که ما در مجموعه از این روش جهت ذوب استفاده نمی‌کنیم و اغلب روش «هات‌تاپ» را به کار می‌بریم و شمش گرد را به بیلت تبدیل می‌کنیم. درواقع، شمش گرد را خریداری کرده و با این روش به بیلت با سایزهای مختلف سه تا 14 اینچ تبدیل می‌کنیم. تفاوت عرض بیلت‌ها بستگی به دستگاه پرس اکستروژن دارد، عمدتا دستگاه‌های موجود در کشور، توانایی تولید بیلت هفت اینچی را دارد و بیلت‌های کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از این سایز مرسوم نیستند.

وی افزود: برای ریخته‌گری بیلت در دنیا دو نوع تکنولوژی وجود دارد که یک مورد آن تبدیل شمش به بیلت بوده و این نوع تبدیل اکنون در کشور ترکیه در حال انجام است. این کشور تولید شمش پرایمری ندارد و وارد مرحله دوم یعنی تولید بیلت شده و این نوع تولید در برخی از شرکت‌های ایرانی نیز در حال انجام است. تولید بیلت از جهت نوع کیفیت و کاربرد آن، اهمیت ویژه‌ای دارد. یک نوع بیلت نیز Direct Chiller یا به اختصار DC نامیده می‌شود که ذوب و ریخته‌گری آن به روش مستقیم صورت می‌گیرد؛ این نوع بیلت خود به دو دسته تقسیم می‌شود، دسته اول، به روش هات‌تاپ است که 90 درصد واحدهای تولیدی داخلی از این روش استفاده می‌کنند. دسته دوم تولید این نوع بیلت‌ به روش Air slip بوده و یک تکنولوژی نوین محسوب می‌شود. شرکت ایرالکو و چند شرکت دیگر به‌تازگی این نوع خط تولید را وارد کشور کرده و از آن استفاده می‌کنند.

خاتمی تصریح کرد: روش Air slip تکنولوژی جدیدتری در تولید بیلت است و کیفیت محصول تولیدی به این روش، در جایگاه بهتری قرار دارد. تئوری این روش متعلق به شرکت Wagstaff کشور آمریکا بوده که توسط چینی‌ها مهندسی معکوس انجام شده و وارد بازار کشورهایی همچون ایران شده است. برخی از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده بیلت در ایران توجهی به بخش ذوب و ریخته‌گری خود ندارند و نتیجه آن، تولید محصول بی‌کیفیت خواهد بود؛ چراکه شرایط ریخت، وضعیت اپراتوری و نوع تجهیز همگی در کیفیت محصول موثر هستند. به‌عنوان‌مثال، دو واحد تولیدی دارای تجهیزات کاملا یکسانی هستند اما محصول تولیدی آن‌ها ازنظر مرغوبیت با یکدیگر تفاوت دارد که دلیل این مغایرت کیفیت محصول نهایی این دو شرکت را می‌توان در شرایط اپراتوری جست‌وجو کرد. کنترل و مدیریت پرسنل و خط تولید در نوع محصول نهایی تاثیر بسزایی دارد.

خاتمی بیان کرد: ما به‌اندازه مصرف کارخانه خود بیلت تولید می‌کنیم و در این رابطه فروش نداریم و درواقع، از بیلت به‌عنوان ماده پایه استفاده می‌کنیم. شایان به ذکر است که کوره واحد ریخته‌گری و ذوب ظرفیتی معادل 10 تن دارد و قادر هستیم روزانه هفت و نیم تن محصول تولید کنیم.

وی در خصوص چالش‌های موجود تولید، اذعان کرد: در تامین سایر مواد اولیه مانند سیلیکون متال، توری‌های نسوز و فیلترها با مشکلاتی مواجه هستیم که علاوه بر افزایش قیمت به‌شدت در بازار کمیاب شده‌اند. همچنین برای تامین توری‌های نسوز که از کشور آلمان خریداری می‌کردیم، در حال حاضر، با بروز محدودیت‌های واردات با مشکل جدی مواجه هستیم. برخی از واردکننده‌ها در شرایط فعلی بازار و با توجه به نوسانات نرخ ارز مواد را در بازار عرضه نمی‌کنند و همچنان منتظر افزایش قیمت هستند که مواد را با قیمتی گزاف و چندین برابر به مشتری ارائه دهند و این موضوع مشکلات تولیدکننده را مضاعف می‌کند.


ثبت نظر

ارسال