بررسی روند صعود و نزول بهای جهانی آلومینیوم

پنجره‌ایرانیان؛ کارشناس صنایع معدنی نیز در ارزیابی بازار جهانی آلومینیوم گفت: طی ماه‌های گذشته شاهد شدت‌گرفتن بهای فروش انواع فلزات در بورس فلزات لندن بودیم. هرچند آلومینیوم در رده فلزاتی بود که در برخی دوره‌های زمانی از این روند صعودی باز ماند یا این مسیر رو به رشد را با شدت کمتری پیمود.
  • چهارشنبه 6 مرداد 1400 ساعت 11:18

به گزارش صمت، سعید برزگر اظهار کرد: در این مدت فاکتورهای متعددی همچون روند رو به رشد تقاضای جهانی برای آلومینیوم، کاهش عرضه این محصول در بازار جهانی و تورم جهانی، زمینه رشد نرخ این فلز را در بورس فلزات لندن فراهم کردند. در همین حال، کنترل نسبی کرونا در بخش قابل‌توجهی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان با انجام واکسیناسیون و افزایش قابل‏توجه تقاضا برای مصرف آلومینیوم در صنایع گوناگونی همچون خودروسازی، بسته‌بندی و... نیز زمینه‌ساز رشد بهای این فلز نقره‌ای در بازارهای جهانی بود؛ اما در همین زمان شاهد سیگنال‌های منفی نیز بودیم که مانع رشد نرخ بودند و از مهم‌ترین آنها می‌توان به تصمیم روسیه مبنی بر وضع عوارض ۱۵ درصدی بر صادرات آلومینیوم این کشور اشاره کرد. توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که این کشور ۶ درصد از عرضه جهانی آلومینیوم را در اختیار دارد؛ بنابراین وضع عوارض یادشده تأثیر بسزایی بر روند عرضه و قیمت‌گذاری این فلز نقره‌ای رنگ دارد. در ادامه همه‌گیری کرونا (ویروس ‌دلتا) در دنیا از دیگر مواردی است که می‌تواند منجر به تضعیف تقاضا و به‎دنبال آن رشد بیشتر بهای آلومینیوم در بازارهای جهانی شود.

برزگر با اشاره به اقدام دولت چین درباره آزادسازی بخشی از ذخایر استراتژیک فلزات پایه از سوی دولت این کشور گفت: اداره ملی ذخایر غذایی و استراتژیک چین در نیمه ماه ژوئن در وب‌سایت خود اعلام کرد که مس، آلومینیوم و روی را برای شرکت‌های فرآوری و تولید غیرآهنی این کشور در آینده نزدیک از طریق حراج عمومی آزاد می‌کند. این اقدام با هدف کنترل بازار فلزات و رشد کم‌سابقه قیمتی در این ماه‌ها اجرایی می‌شود و انتظار می‌رود زمینه تعدیل قیمت‌ها را فراهم سازد. وی در پایان تأکید کرد: علاوه بر تمام موارد یادشده شاخص دلار نیز در رده مهم‌ترین مواردی است که بر روند نرخ آلومینیوم اثرگذار است.

برزگر در ادامه تأکید کرد: بهای فروش آلومینیوم در بورس فلزات لندن به‌طور مستقیم بر نرخ فروش آن در بورس کالا اثرگذار است؛ بااین‌وجود، نرخ ارز فاکتور مهم‌تر و اثرگذارتری بر روند قیمت‌گذاری این محصول به‎شمار می‌رود؛ بنابراین برای بررسی و پیش‌بینی شرایط خریدوفروش این فلز در بازار داخلی باید روند اقتصادی و بهای ارز را هم زیر نظر داشت و رصد کرد.

وی در پایان با اشاره به قطعی‌های مداوم برق در یکی، دو ماه اخیر و احتمال تداوم آن در سایر روزهای گرم سال و حتی تکرار آن در سال‌های آینده گفت: تولید شمش آلومینیوم به‌ برق زیادی نیاز دارد؛ بنابراین در چنین شرایطی روند تولید این فلز و به‏دنبال آن روند تولید در سایر صنایع پایین‌دستی آن تحت‎تأثیر قرار خواهد گرفت. کما اینکه درحال‌حاضر نیز توسعه در برخی واحدهای بالادستی این صنعت متوقف ‌شده است. بدون تردید تداوم این شرایط در آینده نزدیک چالش‌های جدی برای فعالان صنعتی خواهد داشت.


ثبت نظر

ارسال