سیگنال صعودی در بازار جهانی آلومینیوم

پنجره‌ایرانیان؛ پیش از شروع تعطیلات روز ملی چین، رونق به بازار فلزات صنعتی بازنگشت؛ همچنان واهمه از بروز رکود اقتصادی و صعود شاخص دلار آمریکا تاثیر کاهش نرخ به‌مراتب بیشتری بر بازار فلزات پایه دارد. در شرایطی که سیگنال‌‌‌های کاهشی در بازار فلزی‌‌‌ها غلبه دارد، احتمال تحریم آلومینیوم روسیه از سوی بورس فلزات لندن، احتمال رشد نرخ این فلز را مطرح کرد.
  • یکشنبه 17 مهر 1401 ساعت 12:8

به گزارش دنیای اقتصاد، مهم‌ترین اتفاقات بازار فلزات آهنی ظرف یک هفته اخیر مرور و تاثیر داده‌‌‌‌های روسی بر بازار فلزات پایه بررسی شد. به شاخص قیمت فلزات غیرآهنی در بورس فلزات لندن رشد ۶/ ۰ درصدی داشت و به ۳۵۵۶ واحد رسید. به‌طورمعمول، بازارهای کالایی در روزهای پیش از آغاز تعطیلات روز ملی چین با افزایش تقاضا به‌منظور ذخیره‌‌‌سازی محصول در انبارها مواجه شدند که این موضوع زمینه رشد نرخ آن‌ها را مهیا می‌کند؛ اما واهمه از بروز رکود اقتصادی در دنیا با توجه به سیاست‌‌‌های انقباضی فدرال‌رزرو و نااطمینانی نسبت به رشد اقتصادی چین با توجه به اصرار دولت این کشور بر اجرای سیاست کرونا صفر باعث شد تا بازار فلزات پایه حتی در روزهای پیش از شروع تعطیلات روز ملی چین رونق چندانی را تجربه نکند.

به‌این‌ترتیب، در هفته منتهی به ‌روز جمعه ۳۰ سپتامبر در معاملات آتی کامکس، مس رشد ۲ درصدی، آلومینیوم افت ۵/ ۰ درصدی، روی کاهش یک‌درصدی و نیکل افت ۸/ ۹ درصدی را به ثبت رساند.

آلومینیوم روز پایانی سپتامبر در معاملات آتی کامکس با نرخ ۲۱۵۵ دلار به‌ازای هر تن و در معاملات فروش نقدی و تحویل فوری بورس فلزات لندن با نرخ ۲۱۸۰ دلار به ازای هر تن معامله شد. به‌این‌ترتیب فلز نقره‌‌‌ای در ماه سپتامبر افت نرخ ۵/ ۸ درصدی را در معاملات بورس‌کالایی آمریکا به ثبت رساند. اگرچه آلومینیوم ظرف هفته‌‌‌های اخیر افت نرخ محسوسی را تجربه کرده و در شرایط کنونی با نرخی در حدود ۴۰‌درصد کمتر از اوج قیمتی خود در ماه مارس امسال معامله می‌شود، اما احتمال تحریم آلومینیوم تولیدی در روسیه از سوی بورس فلزات لندن می‌‌‌تواند این فلز را مجددا به مسیر رشد قیمت بازگرداند. البته واهمه از بروز رکود اقتصادی و کاهش تقاضا برای این فلز و صعود شاخص دلار آمریکا، بازگشت به اوج ‌‌‌قیمتی مانند آنچه را که در ماه مارس امسال به وقوع پیوست، تقریبا دور از انتظار کرده است.

روسیه از تولید آلومینیوم اولیه دنیا سهم ۶ تا ۷ درصدی را به خود اختصاص داده است. عمده تولید آلومینیوم در این کشور در شرکت دولتی روسال انجام می‌شود که دومین شرکت بزرگ دنیا در زمینه تولید آلومینیوم اولیه است.


ثبت نظر

ارسال