چرا قیمت آلومینیوم این‌قدر برای جهان مهم است؟

پنجره‌ایرانیان؛ فعالان عرصه تولید نمای در و قاب پنجره می‌گویند در سه دهه گذشته در آن صنعت هرگز وضعیت مشابهی را ازنظر بی‌ثباتی در قیمت آلومینیوم مشاهده نکرده بودند.
  • چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401 ساعت 12:3

به گزارش فرارو، نوسانات قیمت آلومینیوم موضوعی مهم است زیرا از آن در محصولات مختلف از قاب درها گرفته تا هواپیماها استفاده می‌شود. درحالی‌که قیمت پایه آلومینیوم معامله‌شده در بورس فلزات لندن در دو ماه گذشته کاهش یافته اما هم چنان بیش از ۶۵ درصد بالاتر از سطح پیش از شیوع کرونا است.

تقاضا برای آلومینیوم در طول شیوع کرونا در نوسان بود. «اودای پاتل» مدیر ارشد تحقیقاتی موسسه «وود مکنزی» می‌گوید: «فروش فلز در ابتدا در طول قرنطینه کاهش یافت زیرا کارگران مجبور بودند در خانه بمانند اما پس‌ازآن دوباره افزایش یافت زیرا بسیاری از کشورها از قرنطینه خارج شدند. این موضوع باعث شد که ذخایر آلومینیوم در انبارها کاهش یابد. تهاجم روسیه به اوکراین باعث کاهش بیشتر عرضه و افزایش قیمت شده است».

پاتل می‌افزاید: «بسیاری از خریداران آلومینیوم در اروپا تقریبا خود تحریمی می‌کنند و در صورت امکان از دست زدن به آلومینیوم روسیه خودداری می‌ورزند. بااین‌وجود، حتی پیش از جنگ اوکراین نیز افزایش قیمت انرژی باعث ایجاد آشفتگی در تاسیسات ذوب آلومینیوم شده بود. بااین‌وجود، حمله روسیه به اوکراین وضعیت را به بدترین درجه ممکن رساند».

شرکت آمریکایی Alcoa اخیرا تصمیم گرفت یک کارخانه ذوب را در اسپانیا به مدت دو سال تا سال ۲۰۲۴، به دلیل آنچه «قیمت گزاف انرژی» نامیده بود تعطیل کند. سایر کارخانه‌های ذوب آلومینیوم نیز در ماه‌های اخیر تولید خود را متوقف کرده یا کاهش داده‌اند. پاتل می‌گوید موسسه مشاوره «وود مکنزی» تخمین می‌زند که اروپا در سال ۲۰۲۲ حدود ۹۰۰۰۰۰ تن از تولید اولیه آلومینیوم را از دست خواهد داد.

«کیت ویلدی» رئیس بازرگانی شرکت بازیافت فلزات گروه رومکو می‌گوید: «برخلاف برخی دیگر از فلزات اساسی، آلومینیوم به‌شدت مستعد تاثیرپذیری از تغییرات قیمت انرژی است».

به گفته او، این موضوع بدان خاطر است که تقریبا نیمی از قیمت آلومینیوم اولیه ناشی از هزینه‌های انرژی است که برای تولید آن صرف شده است. فرآیند الکترولیز انرژی زیادی نیاز دارد و برای تامین الکتریسیته به‌منظور استخراج آلومینیوم از اکسید آلومینیوم استفاده می‌شود که خود از سنگ معدن آلومینیوم یا بوکسیت استخراج‌شده از زمین به دست می‌آید.

درک تاثیر و اهمیت آلومینیوم برای اقتصاد جهانی کار دشواری نیست. برای مثال، آلومینیوم در تولید خودروهای بهینه ازنظر مصرف انرژی عنصری حیاتی محسوب می‌شود.

فعالان عرصه تولید نمای در و قاب پنجره می‌گویند در سه دهه گذشته در آن صنعت هرگز وضعیت مشابهی را ازنظر بی‌ثباتی در قیمت آلومینیوم مشاهده نکرده بودند. یکی از فعالان این عرصه می‌گوید یکی از هتل‌های زنجیره‌ای بزرگ به دلیل افزایش هزینه مواد اجرای پروژه آتی خود را به حالت تعلیق درآورده است.

 

بنیان‌گذار شرکت کرافت هاوس می‌گوید مشاغل با افزایش هزینه‌های دیگری روبرو هستند که مشکل آلومینیوم را تشدید می‌کند. او به‌طورمعمول قوطی‌های خود را از یک تامین کننده در کالیفرنیا می‌خرید. فاوست می‌گوید: «برای ارسال یک پالت قوطی ما حدود ۳۰۰ دلار هزینه می‌کردیم. این بار یک پالت دیگر از قوطی‌ها سفارش دادیم و پنج روز بعد هزینه آن ۳۰۰۰ دلار شده شد. این تکان دهنده بود».

پیش‌بینی می‌شود محدودیت‌های عرضه آلومینیوم احتمالا برای مدتی ادامه خواهد داشت. اکنون شرکت‌هایی که کار بازیافت آلومینیوم را انجام می‌دهند شکاف ایجادشده را پر می‌کنند. درآمد شرکت بازیافت آلومینیوم رومکو در سال ۲۰۲۱ میلادی نسبت به سال پیش ۳۳۰ درصد افزایش یافته است.

اگرچه عرضه جهانی آلومینیوم همچنان اندک است تقاضا به‌طور بالقوه می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی در ماه‌های آینده کاهش یابد. ترس از رکود اقتصادی در حال حاضر برخی از خریداران آلومینیوم در ایالات‌متحده و «نورسک هیدرو» تولیدکننده بزرگ آلومینیوم نروژی را ترسانده است.

موسسه وود مکنزی پیش‌بینی می‌کند که شاهد کند شدن رشد در اقتصاد جهانی باشیم که طبیعتا این موضوع می‌تواند تقاضا و تولید آلومینیوم را در مقیاس چشمگیری کاهش دهد. درنتیجه، قطعی است که آب‌وهوا برای هرکسی که سعی دارد این فلز مهم را برای یک پروژه به دست آورد طوفانی خواهد بود.

پاتل می‌گوید درحالی‌که سفارش قاب درهای آلومینیومی را چندین ماه زودتر از موعد انجام داده نمی‌تواند مطمئن باشد که چه زمانی به دستش خواهد رسید. پاتل با تامل در این مورد و به‌طورکلی هزینه هنگفت مصالح ساختمانی می‌افزاید: «زمانی که این اتفاقات رخ می‌دهد قدری وحشت‌زده می‌شوید».


ثبت نظر

ارسال