جولان دلالان در بازار آلومینیوم

پنجره‌ایرانیان؛ دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران گفت: در چند هفته اخیر، شاهد پیشی گرفتن تقاضا از میزان عرضه آلومینیوم در بورس کالا بوده‌ایم که سبب افزایش رقابت و قیمت شد؛ از سوی دیگر، رد پای دلالان در فروش آلومینیوم در بازار آزاد با قیمت بالاتر قابل‌مشاهده است.
  • شنبه 27 آذر 1400 ساعت 15:27

به گزارش فلزات آنلاین، آریا صادق‌نیت حقیقی اظهار داشت: بحث فراگیری به وجود آمده مبنی بر اینکه قیمت‌ها در بورس کالا و بازار آزاد متفاوت است. به‌طورکلی، قیمت آلومینیوم در بازار آزاد بالاتر از قیمت تعیین‌شده توسط بورس کالای ایران است که بعضی مواقع نیز عکس این شرایط اتفاق می‌افتد. باید توجه داشت که شرایط حاکم بر بازار به نحو دیگری بوده و تشریفاتی که در بورس کالا وجود دارد، در بازار آزاد نیست. اشخاصی که اصرار بر فرار مالیاتی دارند، تولیدکنندگانی که نیاز دارند تا تناژ کمتری شمش و بیلت آلومینیومی خریداری کنند و... همگی می‌توانند تقاضا در بازار آزاد را افزایش دهند که گران‌تر شدن قیمت آلومینیوم در بازار آزاد نسبت به بورس کالا را در پی خواهد داشت.

وی افزود: زمان‌هایی هم بوده که قیمت آلومینیوم در بورس کالا بیشتر از بازار آزاد است. باید گفت که قیمت‌گذاری در بورس کالا ایراد دارد و طبق فرمول تعیین‌شده، قیمت استاندارد و منطقی برای محصولات تعیین نمی‌شود. قیمت‌هایی که د بورس برای آلومینیوم در نظر گرفته می‌شود، بالاتر از حد معمول بوده و مورد استقبال خریداران قرار نمی‌گیرد و در بازار آزاد افرادی که خرید آلومینیوم انجام داده‌اند حاضر هستند به کمی پایین‌تر از قیمت بورس کالا، نیاز مصرف‌کننده را تامین کنند. علت این بالا بودن قیمت در بورس کالا شامل شاخه‌های مختلفی همچون عدم توانایی تامین تقاضا نیز است.

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در ادامه در خصوص وضعیت عرضه، تقاضا و معاملات آلومینیومی، عنوان کرد: طی چند هفته اخیر، میزان تقاضا هم برای شمش و هم برای بیلت، تقریبا چهار برابر میزان عرضه این محصولات در بورس بوده و رقابت بسیار شدیدی روی قیمت‌ها در گرفته است. به‌طوری‌که در مقابل یک هزار تن عرضه، چهار هزار تن تقاضا ثبت می‌شود و بسیاری از افراد از دور رقابت جا می‌مانند و چون نیاز به تامین آلومینیوم مصرفی خود دارند، آلومینیوم موردنیاز خود را از بازار آزاد با قیمت بیشتر، خرید می‌کنند. وجود شمش و بیلت در بازار آزاد با قیمت کمی بیشتر از بورس کالا، نشان‌دهنده حضور پررنگ دلالان در بازار آلومینیوم است که این فلز را از بورس کالا با قیمت مشخص خریداری کردند و سپس در بازار آزاد به قیمت دلخواه خود به فروش می‌رسانند. به‌صورت کلی می‌توان گفت در مواقعی که کمبود عرضه نسبت به تقاضا رخ می‌دهد، چنین معضلی به وجود می‌آید. با این تفاسیر این ادعا که شمش و بیلت آلومینیومی دارای بازار سیاه بوده، کاملاً درست است.

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران بیان کرد: نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که وجود دلالان لزوما تاثیرگذاری منفی در برندارد. با توجه به اینکه مهلت پرداخت مبالغ خرید شمش و بیلت آلومینیومی به بورس کالا تنها 72 ساعت پس از خرید تعیین شده، تولیدکننده‌ای که توانایی پرداخت چنین مبلغی را ندارد، قطعا نمی‌تواند از این رینگ صنعتی نیاز خود را تامین کند و از سوی دیگر نیز، نمی‌تواند دست روی دست بگذارد و تولید خود را متوقف کند. در مثال دیگری نیز می‌توان به این مورداشاره کرد که یک تولیدکننده به میزان کمتری شمش یا بیلت، مثلا تا اندازه 10 تن نیازمند است؛ حال‌آنکه در بورس کالا حداقل میزان خرید شمش و بیلت آلومینیومی 20 تا 25 تن در نظر گرفته شده است. درست در این نقطه، نیاز بازار به وجود دلال نمایان می‌شود؛ به‌گونه‌ای که فردی که قصد تهیه میزان مواد اولیه کمتری را دارد، می‌تواند به‌واسطه خرید از دلال نیاز خود را با هر بودجه‌ای که در اختیار دارد بدون دردسر تامین کند.


ثبت نظر

ارسال