آلومینیوم با کمبود مواد اولیه روبه‌رو است

پنجره‌ایرانیان؛ یک تولیدکننده و کارشناس بازار آلومینیوم با اشاره به عرضه‌های نابسامان در بورس و بازار آلومینیوم عنوان کرد: بازار در حالت رکود است و حتی پس از برگشت هرمزال و المهدی به دولت، همچنان عرضه‌های شمش آلومینیوم به شکل نامنظم انجام می‌شود.
  • شنبه 1 تیر 1398 ساعت 16:19

امیرحسین بابایی در گفتگو با روزگار معدن خاطرنشان کرد: البته تحریم‌هایی که ترامپ روی فلزات ایران و آلومینیوم وضع کرد، به این رکود دامن زده است. البته تاثیر این تحریم‌ها را باید در ماه‌های آینده دید. وی در ادامه خاطرنشان کرد: این روزها در شرایط ناپایدار اقتصادی قرار داریم و این موضوع می‌تواند بر بازار تاثیرگذار باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که قیمت‌های بازار آلومینیوم چگونه است، گفت: قیمت‌ها با نوسان جزئی همراه است؛ یعنی از ابتدای سال تاکنون قیمت‌ها از ثبات لازم برخوردار شده‌اند. سال گذشته بازار آلومینیوم متاثر از نرخ دلار دچار نوسان‌های شدیدی شد.

این تولیدکننده در پاسخ به این پرسش که مواد اولیه تولیدکنندگان در صنعت آلومینیوم مهیا است، عنوان کرد: مانند گذشته تولیدکننده آلومینیوم چه در بالادست و چه در پایین‌دست با کمبود مواد اولیه روبه‌رو هستند. از یک‌سو واردات محدود است و از سوی دیگر ارز دولتی کمتری به تولیدکنندگان تخصیص داده می‌شود. در کل، تولید سخت شده است و هرروز هم سخت‌تر از روز قبل می‌شود چراکه تامین ارز سخت شده است.

بابایی در ادامه یادآور شد: این روزها برای بازگشت ارز، آیین‌نامه جدیدی از سوی دولت ابلاغ شده است که صادرکنندگان باید ۵۰ درصد ارز را به سامانه نیما بازگردانند. این در حالی است که نرخ دلار در بازار ۱۴ هزار تومان است اما صادرکننده مجبور است به نرخ ۱۰ هزار تومان ارز خود را به سامانه نیما بازگرداند. در این شرایط نرخ تمام‌شده افزایش پیدا می‌کند و تولیدکننده مزیت‌های رقابتی خود را از دست می‌دهد. وی تاکید کرد: واقعیت این است که در یک جنگ اقتصادی به سر می‌بریم و باید به این موضوع توجه کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که واردات شمش آلومینیوم از عراق که مدتی ممنوع شده بود آیا هم‌اکنون وارد می‌شود، عنوان کرد: درحال‌حاضر شمش از عراق وارد می‌شود و به‌نوعی مورداستفاده قرار می‌گیرد اما اگر تحریم‌ها ادامه داشته باشد، واردات و صادرات آلومینیوم با مشکل روبه‌رو می‌شود. برای تهیه شمش آلومینیوم پودر آلومینا وارد می‌کردیم که با تحریم‌ها ممکن است واردات آن با محدودیت روبه‌رو شود.

این تولیدکننده در حوزه آلومینیوم در پاسخ به این پرسش که میزان صادرات آلومینیوم باوجود تحریم‌ها تا چه میزان کاهش یافته است، گفت: درزمینه صادرات تحریم‌ها آن‌قدر تاثیرگذار نیست که بازگشت ارز تاثیرگذار بوده است. زمانی که باید ۵۰ درصد ارز را به سامانه نیما بازگرداند، دیگر صادرات به‌صرفه نخواهد بود.

بابایی در پاسخ به این پرسش که درکل تهیه مواد اولیه آلومینیوم تا چه اندازه به دلار بستگی دارد، عنوان کرد: آلومینیوم نرخ جهانی دارد، اگر قرار باشد محصول نهایی را پایین‌تر از نرخ جهانی به فروش برسانیم و سپس نصف ارز صادرات آن را هم با نرخ کمتر به سامانه نیما برگردانیم، صادرات دیگر به‌صرفه نخواهد بود. ازاین‌رو قوانین داخلی را به سمتی سوق دهیم که صادرات برای صادرکننده به‌صرفه باشد.

 


ثبت نظر

ارسال