۲۰۲۴ سالی خوب برای مس و آلومینیوم

پنجره ایرانیان؛ رویترز در گزارشی روند قیمتی فلزات پایه در سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ را تخمین زد. نتایج این تخمین نشان می‌دهد سال ۲۰۲۴، سال خوبی برای مس و آلومینیوم است ولی سال خوبی در انتظار فلز روی، نیکل، قلع و سرب نیست. شاید قیمت فلز نیکل به کانال ۱۲ هزار دلار سقوط کند.
  • چهارشنبه 25 بهمن 1402 ساعت 10:57

به گزارش ایراسین؛ این نتایج نشان می‌دهد قیمت مس و آلومینیوم در سال ۲۰۲۴ به ترتیب ۲.۸ درصد و ۲.۱ درصد افزایش پیدا می‌کند. برای سال ۲۰۲۵ نیز این دو فلز چشم‌انداز مثبتی وجود دارند ولی باید در نظر داشت مس با رشد احتمالی ۲.۸ درصدی حتی به کانال ۹ هزار دلار نیز نمی‌رسد. درحالی که پیش‌از این پیش‌بینی می‌شد قیمت مس در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ به محدوده ۱۱ هزار دلار برسد. گزارش‌ها از تقاضای پایین برای مس خبر می‌دهد. اگرچه اقدامات جدید دولت چین و تسهیل فرآیند وام‌دهی بخش ساخت‌وساز چین را متأثر کرده است ولی تا خروج کامل بخش مسکن چین از رکود، مصرف مس به حالت عادی بازنمی‌گردد. بخش مسکن چین بزرگترین مصرف‌کننده برای سه فلز مس، آلومینیوم و روی است.

این پیش‌بینی خوش‌بینانه برای قیمت آلومینیوم نیز جذاب نیست. قیمت آلومینیوم در مدت ۲ سال از سطح ۳ هزار و ۹۰۰ دلار تا ۲ هزار و ۲۰۰ دلار کاهش پیدا کرد و اگر پیش‌بینی رویترز محقق شود در همین محدوده به نوسان خود ادامه خواهد داد. با این حال شرایط پیش‌بینی برای مس و آلومینیوم به مراتب بهتر از روی و نیکل است. رویترز از احتمال افت ۳.۲ درصدی قیمت روی برای سال ۲۰۲۴ خبر می‌دهد.

قیمت هر تن فلز روی از سطح ۴ هزار و ۴۰۰ دلار در سال ۲۰۲۲ ریزشی شد و اکنون در کانال ۲ هزار و ۴۵۰ دلار نوسان می‌کند. اگر قیمت آن ۳.۲ درصد در سال ۲۰۲۴ کاهش پیدا کند به کانال ۲ هزار و ۳۰۰ دلار وارد خواهد شد. شرایط فلز نیکل نیز در این پیش‌بینی خوب نیست. زیرا فلز نیکل هم مانند روی بخش بزرگی از ارزش خود را طی دو سال گذشته از دست داده است.

سال ۲۰۲۲ قیمت هر تن فلز نیکل به نزدیک ۵۰ هزار دلار نزدیک شد ولی اکنون در محدوده ۱۶ هزار دلار نوسان می‌کند. اگر پیش‌بینی مورد نظر رویترز در مورد فلز نیکل تحقق پیدا کند قیمت آن در سال ۲۰۲۴ به سطح ۱۲ هزار دلار سقوط خواهد کرد. چشم‌انداز این فلز برای سال ۲۰۲۵ نیز مثبت نیست. این پیش‌بینی نشان می‌دهد ۲۰۲۴ سال خوبی برای نیکل، روی، قلع و سرب نیست و روند ریزشی قیمت‌آنها ادامه دارد.


ثبت نظر

ارسال