کلنگ زنی ۲۰۹ هزار واحد نهضت ملی مسکن

پنجره‌ایرانیان؛ هم‌زمان با دهه فجر انقلاب اسلامی در مراسمی که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد ۲۰۹ هزار و ۲۱۲ واحد نهضت ملی مسکن کلنگ‌زنی و ۱۰ هزار و ۱۵۰ واحد مسکونی افتتاح شد.
  • دوشنبه 18 بهمن 1400 ساعت 11:10

به گزارش ایسنا، روز ۱۷ بهمن‌ماه، هم‌زمان با چهل و سومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در مراسمی که به شکل وبیناری با حضور رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی برگزار شد ۲۰۹ هزار و ۲۱۲ واحد نهضت ملی مسکن کلنگ‌زنی و ۱۰ هزار و ۱۵۰ واحد مسکونی افتتاح شد. از این تعداد ۳۵۴۰ واحد مربوط به پروژه اقدام ملی و ۶۶۱۰ واحد مربوط به مسکن مهر بود. ۲۱ پروژه با اعتباری بالغ‌بر ۲۳ میلیارد تومان نیز در حوزه بازآفرینی به بهره‌برداری رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی نیز از تامین اراضی یک میلیون واحد طرح نهضت ملی مسکن با کاربری مسکونی خبر داد. محمود محمودزاده همچنین با اشاره به آغاز عملیات اجرایی ۲۰۹ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن از شناسایی اراضی دو میلیون و ۴۰۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: اراضی یک میلیون واحد با کاربری مسکونی تامین شد و مابقی نیز در مرحله تغییر کاربری و الحاق قرار دارد.

بنابراین گزارش، وزارت راه و شهرسازی قبلا از آمادگی ۲۱۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن برای کلنگ زنی خبر داده بود. با این اوصاف دستیابی به هدف آغاز اجرای ۸۰۰ هزار واحد که وزیر راه و شهرسازی وعده آن را تا پایان سال داده است مقداری مشکل به نظر می‌رسد.

کمبود منابع بانکی، عدم همراهی کامل دستگاه‌های مرتبط مثل وزارت صمت و شهرداریها، پای کار نیامدن تمام قد بخش خصوصی و عدم تناسب آورده متقاضیان با ظرفیت ۴ میلیون واحد مسکونی از جمله مشکلاتی است که طرح نهضت ملی مسکن با آن دست‌به‌گریبان است. طبق آماری که دی‌ماه توسط بانک مسکن ارائه شد ۲۸۹ هزار و ۸۶۵ نفر در بانک مسکن برای طرح نهضت ملی مسکن حساب افتتاح کردند که از این میزان ۱۸۵ هزار و ۷۸۰ نفر آورده خود را به حساب طرح نهضت ملی مسکن واریز کردند.

تا روز ۱۲ دی‌ماه بر اساس آماری که ۱۲ دی‌ماه توسط رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ ارائه شد مجموعا ۳.۸ میلیون نفر در دو طرح اقدام ملی و نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که قطعا با اضافه شدن آمار ثبت‌نام افراد مجرد به این تعداد، تعداد متقاضیان به بیش از ۴ میلیون واحد برسد. درواقع بیش از ۴ میلیون متقاضی برای مسکن در کشور وجود دارد اما مسئله این است که عمده این افراد توانایی پرداخت آورده را ندارند و احتمالا با شروع پروژه، تعداد متقاضیان موثر دچار ریزش خواهد شد؛ اتفاقی که در مسکن مهر و مسکن ملی افتاد.

گزارش‌هایی هم که از متقاضیان می‌رسد نشان می‌دهد اغلب پروژه‌ها یا آغاز نشده یا در مراحل اولیه متوقف مانده است. به‌طور مثال در بعضی شهرها متقاضیان اعلام می‌کنند تاکنون ۱۲۰ میلیون تومان از آن‌ها دریافت شده و پیامک واریز ۴۰ میلیون تومان دیگر نیز در روزهای اخیر برای آن‌ها ارسال شده است؛ درحالی‌که پیشرفت پروژه حدود ۱۰ درصد عنوان می‌شود. تابستان سال ۱۳۹۹ هزینه ساخت پروژه نهضت ملی مسکن ۲.۷ میلیون تومان در هر مترمربع برآورد می‌شد که اخیرا علیرضا جعفری ـ سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید ـ این رقم را با توجه به هزینه‌های موجود ۴.۷ میلیون تومان اعلام کرده است.

به نظر می‌رسد با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی که انبوه‌سازان میزان رشد آن نسبت به سال گذشته را حدود ۵۰ درصد می‌دانند، دیگر نمی‌توان با مقدار آورده متقاضیان، طرح‌ها را جلو برد. قرار است به هریک از واحدهای نهضت ملی مسکن بین ۲۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان (بر اساس منطقه و شهر موردنظر) تسهیلات تعلق بگیرد؛ درحالی‌که به نظر می‌رسد هنوز مصوبه افزایش سقف تسهیلات از ۱۵۰ به ۴۵۰ میلیون تومان شکل اجرایی به خود نگرفته است.

بنابراین گزارش، در جریان فراخوان دو طرح «اقدام ملی مسکن» و «نهضت ملی مسکن» مجموعا بیش از ۴ میلیون نفر ثبت‌نام کرده‌اند که از تقاضای بالای مسکن در کشور حکایت دارد. بااین‌حال تجربه مسکن مهر نشان داده به دلیل عدم توانایی متقاضیان در پرداخت آورده، آمار متقاضیان واقعی بعد از مدتی دچار ریزش می‌شود. در حال حاضر ثبت‌نام از افراد مجرد بالای ۲۳ سال در این پروژه جریان دارد که تا ۲۰ بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت. پس‌ازآن بنا به گفته محمود محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ـ امکان ویرایش اطلاعات متقاضیان فراهم می‌شود. به‌مرور نیز پالایش افراد و پیامک بارگذاری مدارک به آن‌ها ارسال می‌شود.


ثبت نظر

ارسال