مانع مالی پیش روی نهضت ملی مسکن

پنجره‌ایرانیان؛ وزیر راه و شهرسازی به‌تازگی درباره عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن گفته است: آخرین اطلاعات سامانه وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد بانک‌ها از ابتدای قانون جهش تولید مسکن تا پایان مرداد امسال تنها به ۲۰ درصد تعهداتشان عمل کرده‌اند.
  • یکشنبه 19 شهریور 1402 ساعت 11:8

به گزارش صما، سازمان امور مالیاتی، بانک‌هایی که در دو سال گذشته از پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن شانه خالی کردند را معادل ۲۰ درصد تعهد انجام نشده جریمه کرده که با اعتراض برخی بانک‌ها مواجه شده و هم‌اکنون پرونده‌های تجدیدنظر در شورای حل اختلاف است.

مسئولان وزارت راه و شهرسازی می‌گویند که پس از تذکرات ماه‌های اخیر رئیس‌جمهور درباره لزوم همکاری بانک‌ها با طرح نهضت ملی مسکن، پرداخت وام ساخت این واحدها افزایش یافته است. بااین‌حال نظام بانکی می‌بایست در سال اول اجرای طرح نهضت ملی مسکن یعنی شهریور ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۱ مبلغ ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش مسکن اختصاص می‌داد.

در سال دوم که از شهریور ۱۴۰۱ تا شهریور ۱۴۰۲ را شامل می‌شود نیز باید ۴۸۵ هزار میلیارد تومان به حوزه مسکن پرداخت می‌کرد اما بنا به گفته‌ نمایندگان مجلس، درمجموع سال اول و هشت‌ماهه سال دوم فقط به ۱۸ درصد این تعهد عمل شده است. حالا ظاهرا پس از اعمال فشارهای این رقم فقط دو درصد افزایش پیدا کرده که البته به‌هیچ‌عنوان کافی نیست.

خرداد امسال سقف تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن از ۴۵۰ به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد که امیدواری به تسریع اجرای پروژه‌ها بیشتر شد. از طرف دیگر وام ۴۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن برای دهک‌های ۱ و ۲ و همچنین وام ۳۰۰ میلیون تومانی برای دهک‌های ۳ و ۴ به تصویب رسیده است. هر دوی این وام‌ها با نرخ سود ۲ درصد و مدت بازپرداخت ۱۵ ساله پرداخت می‌شود؛ اما سوال این است که با وضعیت کنونی تامین منابع چطور می‌توان پروژه را پیش برد؟

آن‌طور که برخی متقاضیان و سازندگان طرح نهضت ملی مسکن در نقاط مختلف کشور می‌گویند، طی ۲۲ ماه گذشته به دلیل عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت اعتبارات این طرح، بخشی از پروژه‌ها به‌اندازه پیش‌بینی‌ها پیش نرفته است. بااین‌وجود تاکنون برای بیش از یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین زمین شده و حدود یک‌میلیون و ۴۸۰ هزار واحد به مرحله ساخت رسیده است.


ثبت نظر

ارسال