رانت‌خواری، ریشه صنعت آلومینیوم را می‌خشکاند

پنجره‌ایرانیان؛ مدیر فروش فروشگاه فلزات شریعتی گفت: هم‌زمانی شیوع ویروس کرونا و جهش نرخ ارز باعث ضرر بسیاری از واحدهای تولیدی شد و بسیاری از آنها را به تعطیلی کشاند اما دراین‌بین، عده‌ای سودجو با دپوی محصولات آلومینیومی و در دست گرفتن بازار از طریق رانت، به سودهای کلانی دست یافتند.
  • چهارشنبه 25 فروردین 1400 ساعت 14:53

شریعتی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین، اظهار داشت: فروشگاه شریعتی در زمینه خریدوفروش شمش آلومینیوم و روی، قطعات مسی و برنجی و... فعالیت می‌کند.

مدیر فروش فروشگاه فلزات شریعتی در پاسخ به این سوال که وضعیت فروش را در یک سال اخیر چطور ارزیابی می‌کنید، بیان کرد: در تحلیل وضعیت بازار فروش محصولات خود باید متذکر شد که از ابتدای سال 1399 تاکنون متاسفانه در مقایسه با مدت‌زمان مشابه در سال‌های قبل‌تر، در زمینه فروش به‌شدت دچار افت شده‌ایم. کسانی در آشفتگی بازار آلومینیوم موفق به کسب سود شدند که توانستند از رانت و دپوی محصولات آلومینیومی در انبارهای خود استفاده کنند. شرایط اقتصادی به‌گونه‌ای پیش می‌‌رود که برخی کسب‌وکارها تعطیل و برخی روزبه‌روز غنی‌تر می‌شوند و هیچ نظارت و کنترلی بر نحوه سودآوری افراد در صنعت وجود ندارد.

این فعال صنعت آلومینیوم همچنین اضافه کرد: با توجه به تحریم‌ها و بسته‌شدن مرزهای وارداتی، افراد یا گروه‌های خاصی که قادر به واردات مواد اولیه موردنیاز خود برای تولید محصول بوده‌ و توانایی اخذ مجوزهای لازم جهت انجام این امر را داشتند، سودهای بسیار کلانی به دست آوردند و با واردات کالا به یک قیمت مشخص و فروش آن با افزایش 10 برابری قیمت توانستند منابع مالی خود را بیش‌ازپیش تقویت و سرمایه هنگفتی را کسب کنند؛ اما افرادی مثل ما که در حوزه خریدوفروش محصولات آلومینیومی فعالیت داریم و مانند این افراد قدرتی نداشته و دارای نفوذ نیستیم، به‌شدت متحمل ضرر شده و نتوانستیم کالاهای خود را به فروش برسانیم.

شریعتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رابطه مستقیم بین شیوع کرونا و نوسانات نرخ ارز وجود دارد یا خیر، متذکر شد: بله؛ شیوع ویروس کرونا رابطه کاملا مستقیم با نوسانات نرخ ارز و در پی آن تغییرات فاحش قیمت آلومینیوم دارد. این موضوع باعث شده است تا قیمت‌گذاری‌ها به نفع تولیدکنندگان نباشد و آشفتگی بازار امکان هرگونه برنامه‌ریزی را از ما بگیرد. با مشاهده نرخ ارز از ابتدای سال گذشته تاکنون این روند به‌وضوح قابل‌مشاهده است.

وی ادامه داد: تا قبل از به وجود آمدن این بی‌نظمی‌ها در بازار آلومینیوم، ما برای تامین نیازهای مشتریان خود از کشوری نظیر چین و بعضی کشورهای دیگر محصولاتی را وارد می‌کردیم که در حال حاضر به علت بسته شدن مرزهای وارداتی، دیگر قادر به انجام این کار نیستیم و همین امر سبب کاهش تعداد مشتریان ما نیز شده است.

مدیر فروش فروشگاه شریعتی درباره آینده بازار صنعت آلومینیوم، خاطرنشان کرد: صنعت آلومینیوم در داخلی‌سازی موفق بوده است و می‌توان با برنامه‌ریزی‌های درست به آن ‌قدرت بخشید اما مشکل این است که بعضی از کارخانه‌های تولید ورق و کویل آلومینیومی از ماشین‌آلات و ابزار‌آلات به‌روز و مدرن برخوردار نیستند و یا فقط یک خط تولید در آن فعال است؛ یعنی دستگاه‌های مورداستفاده در این کارخانه‌ها فرسوده بوده و حتی اقدام به تعویض دستگاه‌های قدیمی و جایگزینی با ماشین‌آلات مدرن نشده است تا سرعت و راندمان کار افزایش یابد و محصولات با کیفیت بیشتری به ‌دست مشتریان برسد.

وی تاکید کرد: باید بیش‌ازپیش به مدرن‌سازی خطوط تولید در کارخانه‌های بزرگ آلومینیومی اندیشید تا بیشتر از این از تکنولوژی‌های به‌روز موجود در دنیا عقب نباشند و مسیر پیشرفت و ترقی را به کمک دانش فنی مدرن و تکنولوژی‌های جدید، طی کنند.


ثبت نظر

ارسال