رشد قیمت آلومینیوم در بورس کالا

پنجره‌ایرانیان؛ تنها پس از گذشت چند هفته از انتشار خبر بازگشت ثبات به بازار آلومینیوم، دوباره شاهد رشد قیمت این فلز در بورس کالا بودیم.
  • سه شنبه 1 مهر 1399 ساعت 12:5

به گزارش صمت، رشد قیمت ارزنیمایی و دلار آزاد به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل رشد قیمت این فلز مطرح می‌شود، چراکه زمینه ورود نقدینگی را به بازارهای کالایی فراهم کرده است. در این میان، آلومینیوم نیز از این شرایط بی‌بهره نمانده است.

در ادامه دلایل دیگری مانند رشد نرخ فروش آلومینیوم در بورس فلزات لندن به‌عنوان دیگر علت اصلی این افزایش قیمت مطرح می‌شود. در چنین شرایطی بدون تردید قیمت محصولات نهایی آلومینیومی نیز رشد قابل‌ملاحظه‌ای خواهد داشت؛ اما این سوال مطرح می‌شود که آیا بازار کشش این رشد قیمتی را دارد؟

یا تولیدکنندگان محصولات پایین‌دستی باید منتظر رکود در بازار خرید و حتی جایگزینی کالاهای آلومینیومی با محصولات جایگزین باشند؟

 در ماه‌های گذشته و تحت‌تاثیر عوامل گوناگون قیمت شمش آلومینیوم در بازار داخلی به‌شدت افزایش یافته است. بدون تردید این رشد قیمتی بر عملکرد صنایع پایین‌دستی اثر دارد، چراکه از یک‌سو برای خرید محصولات نهایی خود به سرمایه در گردش بیشتری نیاز دارند و از سوی دیگر نیز رغبت خریداران به محصولات نهایی آلومینیومی کاسته می‌شود؛ یعنی خریداران ترجیح می‌دهند محصولات مشابه را با قیمت پایین‌تر حتی با اذعان به کیفیت کمتر خریداری کنند؛ بنابراین نتایج این گرانی قیمت سر درازی دارد و در دوره‌های مختلف خود را نشان می‌دهد.

 


ثبت نظر

ارسال