از صنعتگران بهینه‌سازی انرژی ساختمان حمایت کنید

  • جمعه 12 مهر 1392 ساعت 10:14

اشاره: انجمن صنفی تولیدکنندگان در و پنجره یوپیویسی ایران امیدوارند در دولت تدبیر و امید، مذاکرات متوقف شده بین این انجمن و دستگاههای مسوول برای رفع موانع متعدد پیش روی فعالان این صنعت ادامه یابد و حمایتهای لازم از تلاشگران عرصه بهینهسازی مصرف انرژی در صنعت ساختمان ایران عملیاتی شود. خبرنگار پنجرهایرانیان برای اطلاع از اخرین فعالیتها و تلاشهای این انجمن نوپا با وحید جلالیپور، دبیر انجمن صنفی در و پنجره یوپیویسی ایرانجلا گفتگو کردهاست. خبر خوش او به اعضای انجمن این است که میگوید: تلاش اصلی اعضای هیات مدیره این بوده که رسالتها و اهداف ترسیم شده را به تصمیمهای اجرایی برسانند به همین دلیل توانستیم با برخی از شرکتهای تولیدکننده پروفیل یوپیویسی مذاکراتی برای گرفتن تخفیف جهت اعضا داشته باشیم که تا کنون دو شرکت رسما اعلام کردهاند حاضرند به اعضای انجمن صنفی تولیدکنندگان و سازندگان در و پنجره یوپیویسی علاوه بر تخفیفهایی که به شرکتها و کارگاههای طرف قرارداد خود، 10 درصد تخفیف اعطا کنند و در حال نهایی کردن تفاهم بین انجمن و شرکتهای یادشده هستیم و اعضای متقاضی دریافت پروفیل با تخفیف باید از انجمن معرفینامه داشته باشند. این گفتگو را از دست ندهید.

برای مشاهده فایل پی دی اف گفتگو اینجا کلیک کنید:

 پنجره ایرانیان: از انجمن صنفی تولیدکنندگان و سازندگان در و پنجره یوپیویسی ایران چه خبر؟

از بدو تاسیس انجمن نشست‌های هیات مدیره انجمن به صورت مرتب هفته‌ای یکبار با بررسی برنامه‌ها و پیگیری نیازها و درخواست‌های اعضا برگزار می‌شود و تلاش می‌کنیم تا زودتر کمیته‌های تخصصی انجمن فعالیت محوله را به پیش ببرند که البته با توجه به تازه‌ تاسیس بودن انجمن، یکی از اولویت‌های ما عضوگیری است.

 پنجره ایرانیان: پس از نمایشگاه بینالمللی صنعت ساختمان ایران در تیرماه و حضور موثر انجمن در این نمایشگاه، وضعیت پذیرش اعضا تاکنون چگونه بوده است؟

خوشبختانه استقبال خوبی در نمایشگاه از انجمن صورت گرفت و بیش از 140 نفر درخواست عضویت را ارائه کردند که طبیعی است فرایند پذیرش آنها هم به دلیل تکمیل نبودن مدارک و هم به واسطه رکود سنگین در صنعت ساختمان و به تبع آن صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی، ذهن و وقت بسیاری از مدیران شرکت‌ها و کارگاه‌های فعال این صنعت معطوف به رفع گرفتاری‌های بخش تولید شد و شاید بتوان گفت برخی از متقاضیان عضویت در انجمن به دلیل مسایل نقدینگی و مشکلات مالی فعلا دست نگه داشته‌اند که امیدواریم تا پایان سال وضعیت عضویت آنها نهایی شود.

 پنجره ایرانیان: افزون بر پیگیری فرایند پذیرش عضویت در انجمن، عمده مواردی که از بدو فعالیت انجمن تاکنون انجام شده، چه بوده است؟

تلاش اصلی اعضای هیات مدیره این بوده که رسالت‌ها و اهداف ترسیم شده را به تصمیم‌های اجرایی برسانند به همین دلیل توانستیم با برخی از شرکت‌های تولیدکننده پروفیل یوپی‌وی‌سی مذاکراتی برای گرفتن تخفیف جهت اعضا داشته‌ باشیم که تا کنون دو شرکت رسما اعلام کرده‌اند حاضرند به اعضای انجمن صنفی تولیدکنندگان و سازندگان در و پنجره یوپی‌وی‌سی علاوه بر تخفیف‌هایی که به شرکت‌ها و کارگاه‌های طرف قرارداد خود، 10 درصد تخفیف اعطا کنند و در حال نهایی کردن تفاهم بین انجمن و شرکت‌های یادشده هستیم و اعضای متقاضی دریافت پروفیل با تخفیف باید از انجمن معرفی‌نامه داشته باشند.

 پنجره ایرانیان: انجمن برای بهبود وضعیت تولید و نصب تا حالا چه اقداماتی انجام شده است؟

یکی از جدی‌ترین اولویت‌های انجمن ارزیابی کیفی وضعیت تولید و نصب در و پنجره‌های یو‌پی‌وی‌سی است و تا حالا درخواست‌هایی به صورت داوطلبانه به انجمن رسیده‌است که خواستار مشاوره‌های فنی از سوی انجمن شده‌اند و در هیات مدیره انجمن و کمیته‌های تخصصی مربوطه اقداماتی برای ارائه مشاوره رایگان جهت شناسایی نقاط ضعف فنی در مراحل تولید و نصب در و پنجره انجام داده‌ایم و در برنامه انجمن دیده شده که این مشاوره‌ها مستمر و با رویکرد بهبود وضعیت و کمک به کارگاه‌های تولیدی و تیم‌های نصب انجام شود و تمامی این خدمات برای اعضای متقاضی تاکنون به صورت رایگان بوده است.

 پنجره ایرانیان: قرار بود که انجمن مذاکراتی هم با دستگاه‌های دولتی و نهادهای صنفی داشته باشد تا دغدغه‌ها و درخواست‌های فراگیر و جامع صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی پیگیری شود. تا کنون تعاملات انجمن در این زمینه نتیجه مشخصی داشته است؟

در چندماه گذشته مذاکراتی با دستگاه‌های دولتی در زمینه‌های مختلف برای رفع موانع و حل مشکلات مرتبط با نیازهای و دغدغه‌های این صنعت داشته‌ایم اما به طور طبیعی با تغییر دولت بسیاری از این مذاکرات نیمه کاره ماند و امیدواریم در دولت جدید موارد بلاتکلیف را پیگیری کنیم، البته با وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران مذاکرات و جلساتی داشته‌ایم و از آنها در ارتباط با امکان استمهال بدهی‌های بانکی برخی واحدهای تولیدی و راه‌های تامین نقدینگی و سرمایه‌ در گردش واحدهای تولید در و پنجره یوپی‌وی‌سی مشاوره خواسته‌ایم تا بتوانیم حداقل گره کمبود نقدینگی و سرمایه‌ در گردش را به نحوی باز کنیم و حتی نامه‌نگاری‌های زیادی داشته‌ایم به در آینده این مذاکرات بیشتر خواهد شد. افزون بر این برای مشکلات بیمه‌ای و مالیاتی واحدهای تولید و ساخت در و پنجره یوپی‌وی‌سی هم باید بگویم انجمن به پیگیری‌های خود ادامه می‌دهد.

 فرایند فعال‌سازی کمیته‌های تخصصی انجمن چگونه پیش می‌رود؟

یکی از جدی‌ترین مواردی که تاکنون به این انجمن گزارش شده، شکایت از وضعیت کیفی تولید و نصب توسط چند کارگاه تولید و مونتاژ در و پنجره فاقد پروانه کسب و بهره‌برداری بوده که در این انجمن پیگیری شد و البته رضایت شاکیان را به همراه داشت به این توضیح که به کارگاه‌های دارای شاکی هم مشاوره‌های فنی لازم داده شد.تلاش ما این است که شکایت‌ها را در کمیته‌های فنی، استاندارد و آموزش را دسته‌بندی خواهیم کرد تا متناسب با پردازش اطلاعات دریافتی مشاوره‌های فنی دقیق‌تری به واحدهای تولید ارائه شود، البته با توجه به تازه تاسیس بودن انجمن، مستند نشدن اطلاعات و تجربیات فنی، استانداردسازی مطالب آموزشی و ... سخت و پیچیده است و تلاش می‌کنیم تا به دور از شتابزدگی، خطاها و اشکالات فنی تولید و نصب را دریافت، پردازش و برای انها راه‌حل ارائه کنیم.

 پنجره ایرانیان: نحوه آموزش و مشاوره به واحدهای تولیدی در و پنجره یوپی‌وی‌سی متقاضی چگونه خواهد بود؟

در هیات مدیره انجمن و کمیته‌های ذیربط تصمیم بر این شد که متناسب با نیاز‌ها و فوریت درخواست‌ها، آموزش به دو صورت تهیه و ارسال جزوه‌های آموزشی و برگزاری دوره‌های عملی برای کارگاه‌های متقاضی باشد. به همین تهیه جزوه‌های آموزشی دشوار است و دسته‌بندی مطالب به حساسیت زیادی در انجمن پیگیری می‌شود تا کتابچه‌های آموزشی استانداردی را در اختیار اعضا و واحد‌ها و کارگاه‌های ساخت در و پنجره قرار دهیم و در بحث برگزاری کلاس‌های عملی هم اقداماتی در برخی واحد‌های تولیدی دارای امکانات کافی برنامه‌ریزی شده است که به زودی جزییات به اطلاع اعضا خواهد رسید. برای برگزاری دوره‌های آموزش عملی در مراکز استان‌ها به ویژه برای کارگاه‌هایی که حضورشان در تهران دشوار است، هم اقداماتی در حال انجام است که انشا‌ءالله دوره نخست این کارگاه‌های عملی در سه استان اصفهان، مرکزی و اردبیل برگزار خواهد شد.

 پنجره ایرانیان: فکر نمی‌کنید حق عضویت در انجمن زیاد است و به همین دلیل بسیاری از کارگاه‌های کوچک اما علاقه‌مند توان عضویت در این انجمن را نداشته باشند؟

درست است که حق عضویت در انجمن تا اندازه‌ای بالاست، اما فراموش نکنید که این یک نهاد صنفی غیرانتفاعی است و بسیاری از هزینه‌های انجمن را برخی شرکت‌ها به صورت داوطلبانه و به صورت تنخواه متقبل شده‌اند. البته برای اینکه همه بتوانند در این انجمن عضو شوند، در دریافت حق عضویت سخت‌گیری نخواهد شد و می‌توانند به صورت مدت‌دار حق عضویت را پرداخت کنند و تمامی هزینه‌های انجمن شفاف و در راستای منافع کل صنف در و پنجره یوپی‌وی‌سی انجام خواهد شد و بدیهی است که برگزاری دوره‌های آموزشی و حضور در مجامع تخصصی و علمی برای ارتقای دانش فنی و مهارت‌های تولید و نصب مستلزم هزینه است.

 پنجره ایرانیان: اشاره داشتید به شکایت از برخی کارگاههای تولید در و پنجره یوپیویسی؛ مشخصا شکایتها ناظر بر چه مواردی بود؟

محور شکایت‌های رسیده به انجمن مربوط به تولید و نحوه ساخت در و پنجره بدون رعایت اصول فنی بود که در انجمن با استفاده از نیروهای باتجربه به صورت کدخدامنشانه و توصیه‌های لازم برای رفع اشکالات وارده، رضایت شکایت‌کنندگان را به دست آوردیم. البته در بررسی و رسیدگی به شکایت‌‌ها تلاش انجمن این است به نواقص و خطاها را شناسایی و برای رفع آنها به واحدهای دارای مشکل مشاوره دهد تا آنها فرایند فعالیت خود را ارتقا دهند و از قضا همین رویکرد با استقبال هم مواجه شده و واحدهای دارای مشکل خواستار آموزش و مشاوره‌های بیشتر شده‌اند و بازهم تاکید می‌کنم که این مشکلات در واحد‌هایی بوده که عضو انجمن هم نبوده‌اند.

 پنجره ایرانیان: چرا هنوز وب سایت انجمن فعال نیست؟

متاسفانه به دلیل موقعیت جغرافیایی دفتر انجمن و فعالیت عمرانی در بزرگراه صدر، چند وقتی است که خطوط ارتباطی انجمن مختل شده و تلاش می‌کنیم تا وب‌سایت رسمی انجمن طی چند روز آینده فعال‌سازی شود و اطلاعات لازم در اختیار کاربران قرار گیرد.

 پنجره ایرانیان: در دادن مشاوره و یا بررسی شکایت‌ها و خطاهای احتمالی رویکرد کارشناسی انجمن به چه نحوی دیده شده است؟

رویکرد کلی کارشناسی انجمن این است که در رسیدگی به اختلاف‌نظرها و بررسی خطاها، حتما بی‌طرفی انجمن حفظ شود و تنها ملاک ارائه نظر مشورتی مبتنی بر استانداردهای فنی تولید و نصب خواهد بود. برای همین ضرورت دارد تا این استانداردها مکتوب و مورد اتفاق نظر کارشناسی باشد تا مبتنی بر سلایق افراد. چرا که هدف آموزش و مشاوره تخصصی است و اصلا در انجمن قصد مچ‌گیری و ... نداریم.

 پنجره ایرانیان: برای پیگیری مشکلات تامین اجتماعی کارگاه‌های تولید در و پنجره یوپی‌وی‌سی چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

دغدغه اصلی ما این است که تخفیف 30 درصدی حق بیمه کارفرمایان برابر دستور‌العمل دولت به واحد‌های تولیدی شامل همه کارگاه‌های در و پنجره شود و شرایط فعالیت برای همه یکسان باشد.الان برخی کارگاه‌ها از این تسهیلات محروم هستند به خاطر همین هزینه تمام شده انها نسبت به دیگر کارگاه‌ها بیشتر خواهد شد و تلاش انجمن این است که با مشاوره گرفتن از کارشناسان تامین اجتماعی این تسهیلات به همه تعلق گیرد. در خصوص مشکلات مالیاتی‌ هم به زودی فراخوان خواهیم داد تا مشکلات مالیاتی خود را اعلام کنند تا پیگیری شود.

 پنجره ایرانیان: بحث استاندارد تولید و نصب به کجا انجامید؟

مذاکرات اولیه ما با مرکز تحقیقات راه، ساختمان و شهرسازی برای استانداردسازی کمی و کیفی در بخش پروفیل، یراق‌آلات و تولید و نصب پیشرفت های قابل توجهی داشته اما مشکل اصلی این است که کدامین نهاد هزینه‌های تدوین این استانداردها را بایستی تقبل نماید. چرا که قبلا شرکت بهینه‌سازی و مصرف سوخت کشور این هزینه‌ها را با رویکرد بهبود وضعیت مصرف انرژی در ساختمان قبول می‌کرد، اما این سازمان دو سالی است که این حمایت‌ها را قطع کرده است و امیدواریم در دولت جدید با عنایت به رویکرد وزیر محترم نفت برای تقویت مباحث بهینه‌سازی مصرف انرژی این مانع مالی هم برداشته شود. از سوی دیگر ضرورت دارد تا دولت جدید به موازی‌کاری بین موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و مرکز تحقیقات راه، ساختمان و شهرسازی در تدوین و تعریف و اجرایی کردن استانداردها پایان دهد.

ماهنامه پنجره ایرانیان -شماره72-مهر92

 


ثبت نظر

ارسال