با امضای تفاهم‏نامه همکاری میان وزارت مسکن ایران و وزارت محیط زیست آلمان:

آلمان در صرفه ‏جویی انرژی با ایران همکاری می‏ کند

پنجره ایرانیان: تفاهم نامه همکاری برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی بین وزارت راه و شهرسازی و معاون وزیر محیط زیست، ساختمان و ایمنی هسته آلمان به امضا رسید.
  • دوشنبه 18 آبان 1394 ساعت 9:37

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس آخوندی در دیدار و مذاکره با گونتر آدلر معاون وزیر محیط زیست، ساختمان و ایمنی هسته‌ای آلمان در ساختمان شهید دادمان با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد مصرف انرژی در کشورمان در حوزه حمل و نقل و مسکن است، گفت: علاقه داریم در برنامه‌ای ملی در زمینه صرفه‏جویی انرژی به‏ عنوان پروژه‌ای ملی وارد عمل شویم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: قطعا وضع استانداردها، مشوق‌ها، تامین مالی و استفاده از فناوری‌های نوین در این زمینه پیچیدگی‌هایی دارد که تمایل داریم از تجربه‌های دیگر کشورها در این زمینه استفاده کنیم.

وی یادآور شد: در زمینه کاهش مصرف انرژی اجماع جهانی وجود دارد اما برای عملیاتی کردن این موضوع مشکلات جدی در زمینه‌های از جمله فرهنگ مردم، قدرت خرید و سرانه تولید ناخالص ملی داریم و اجرای برنامه صرفه‌جویی در بخش مسکن پیچیدگی هایی دارد.

آخوندی تصریح کرد: در مورد برقی کردن راه آهن مذاکراتی بین دو طرف صورت گرفته است و تمایل دارم در بخش حمل و نقل و تامین ماشین آلات نوین در بخش ساختمان مذاکراتی از طرف نمایندگان دو طرف صورت گیرد تا با نهایی شدن و تعیین پروژه‌های مشخص در سفر به آلمان قراردادهای اجرایی آنها منعقد شود.
گونتر آدلر در این دیدار با ابلاغ سلام وزیر حمل ونقل و وزیر اقتصاد آلمان و دعوت برای سفر به این کشور اعلام کرد: براساس برنامه مشخص تا سال ۲۰۵۰ در نظر داریم در آلمان مصرف انرژی را تا ۸۰ درصد کاهش دهیم که هدف بلندپروازانه‌ای است، اما در این زمینه تلاش می کنیم با بازسازی ساختمان‌های کهن و رعایت مقررات جدید در ساخت‏ و ‏ساز‌های جدید مسکونی به این هدف دست یابیم و با کمال میل برنامه جامع ملی آلمان در اختیار شما قرار می‌گیرد.

معاون وزیر محیط زیست، ساختمان و ایمنی هسته‌ای آلمان تصریح کرد: در زمینه مدرنیزه کردن وسایل حمل‏ و نقل عمومی درون و برون شهری، آلمان تجربیات خوبی دارد و برای استفاده از انرژی ‏های پاک و تجدیدپذیر برنامه‌ای گذاشته است که در حوزه حمل و نقل نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به کاهش مصرف انرژی در بخش ساختمان تاکید کرد: در سه بخش "تشویق، خواسته و مشاوره" برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است که در بخش نخست مشوق‌هایی همچون اعطای وام‌های کم‏ بهره برای بازسازی ساختمان‌های کهن و در بخش دوم ضرورت اجرای قوانین بهینه‌سازی مصرف انرژی و در بخش سوم شامل ارائه مشاوره برای افزایش معلومات بخش خصوصی است.

طرف آلمانی در این دیدار خواستار مذاکرات تخصصی دوطرف در موضوعات مشخص از جمله مقررات ساخت ساختمان، حمل ونقل ریلی و سرمایه‌گذاری شد و مقرر شد با تعیین نمایندگان این مذاکرات آغاز شود.
در پایان دیدار وزیر راه و شهرسازی با طرف آلمانی، متن یادداشت تفاهم همکاری در خصوص پروژه پایلوت ۳۵ هکتاری هشتگرد بین محسن نریمان معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و گونتر آدلر معاون وزیر محیط زیست، ساختمان و ایمنی هسته‌ای آلمان امضا شد.

در این تفاهم‏نامه بر همکاری در حوزه صرفه‌جویی در مصرف انرژی در شهرسازی و ساختمان در شهرهای جدید با اجرای طراحی شهری، انتقال تکنولوژی و برنامه ریزی برای تامین مالی مشترک در پروژه پایلوت ۳۵ هکتاری هشتگرد تاکید شده است.


ثبت نظر

ارسال