80 درصد آلومینیوم ایران توسط شرکت ایرالکو تولید می‌شود

پنجره‌ایرانیان؛ صنعت آلومینیوم به‌عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع استراتژیک در جهان شناخته می‌شود و ایران نیز با داشتن بیش از 400 هزار تن ظرفیت تولید آلومینیوم، اقدام به تولید این فلز مهم و استراتژیک کرده است اما عدم توجه به تامین پایدار مواد اولیه موردنیاز این صنعت و همچنین عدم توجه به کشف یا مشارکت در استخراج ذخایر جدید بوکسیت، موجب شده عملا صنعت آلومینیوم در ایران با بحران مواجه شود.
  • دوشنبه 22 مهر 1398 ساعت 13:9

به گزارش فلزات آنلاین، در حال حاضر، وضعیت صنعت آلومینیوم کشور چندان مساعد نیست و این صنعت در مقایسه با پیشرفت کشورهای همسایه در این حوزه، جامانده است؛ به‌گونه‌ای که تصور آینده روشن برای صنعت آلومینیوم بدون توجه به تامین مواد اولیه، برق پایدار و... غیرممکن خواهد بود و البته عوامل دیگری همچون عدم اجرای درست سیاست‌‌های خصوصی‌سازی، تفکر مدیریت دولتی بر صنایع، عدم وجود امکاناتی در جهت قیمت‌گذاری آزاد و... موجب زیان‌دهی صنایع بالادستی در سال‌های اخیر شده است.

احمد مجیدی، مدیرعامل شرکت آلومینیوم ایران در مورد مشکلات و معضلات صنعت آلومینیوم و ارزیابی‌شان از شرایط کنونی بازار گفت: در حال حاضر، سه کارخانه تولیدکننده شمش در کشور فعال هستند که شامل شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو)، مجموعه کارخانجات المهدی و هرمزال در استان هرمزگان و شرکت آلومینای جاجرم با ظرفیت 30 هزار تن است. ظرفیت تولیدی شرکت ایرالکو 180 هزار تن در سال است و در حال حاضر با صد درصد ظرفیت به تولید شمش آلومینیومی می‌پردازد اما با توجه به مشکلاتی که برای مجموعه کارخانجات المهدی و هرمزال در این یک سال اخیر به وجود آمد، تنها 20 درصد از ظرفیت این شرکت فعال است که اگر آن‌ها نیز با صد در صد توان به فعالیت بپردازند، قادر هستند 180 هزار تن آلومینیوم در سال تولید داشته باشند. همچنین ظرفیت شرکت آلومینای ایران (جاجرم) نیز سالیانه، 40 هزار تن است که هنوز به ظرفیت کامل نرسیده است.

مجیدی گفت: در کشور به‌صورت سالیانه، امکان تولید 250 هزار تن آلومینیوم وجود دارد که 80 درصد از آن را شرکت آلومینیوم ایران تولید می‌کند. درمجموع، با توجه به مشکلی که برای شرکت المهدی و هرمزال به وجود آمده، میزان تولید و عرضه آلومینیوم در یک سال اخیر، به‌شدت کاهش یافته است که البته امیدواریم با تغییر مدیریت، این کاهش میزان تولید نیز برطرف شود.

مدیرعامل شرکت آلومینیوم ایران با اشاره به مشکلاتی که در زمینه فروش محصولات وجود دارد عنوان کرد: با توجه به رکودی که در برخی از صنایع پایین‌دستی کشور وجود دارد، میزان خرید و مصرف شمش آلومینیومی در کشور کمتر شده و حدود سه ماه است که برای محصولات عرضه‌شده در بورس کالا، تقاضا به‌اندازه کافی وجود ندارد و فروش به میزان عرضه نیست.

مجیدی به مهم‌ترین فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی بازار آلومینیوم اشاره کرد و افزود: بزرگ‌ترین مشکل تولیدکنندگان آلومینیوم در کشور، تامین و واردات 80 درصد مواد اولیه است و در حال حاضر، آلومینیوم، مس و روی در صدر اقلام تحریمی آمریکا قرار دارد که این تحریم‌ها، واردات مواد اولیه را مشکل‌تر از گذشته کرده است.

مدیرعامل ایرالکو تامین آلومینای موردنیاز صنعت آلومینیوم کشور را یکی از دغدغه‌های اصلی این صنعت عنوان کرد و گفت: مواد اولیه موردنیاز برای تولید شمش آلومینیومی، شامل 18 نوع ماده است که آلومینا یکی از مواد ضروری و موردنیاز برای تولید شمش به شمار می‌آید و در حال حاضر، در شرکت جاجرم که در خراسانی شمالی واقع شده، 200 هزار تن پودر آلومینا در سال تولید می‌شود که این میزان تولید، کافی نیست. با توجه به راه‌اندازی کارخانه سالکو (آلومینیوم جنوب)، کشور به 900 هزار تن آلومینا نیاز دارد که برای تامین این میزان مواد اولیه، هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

مجیدی در پایان خاطرنشان کرد: اگر کارخانه‌های سالکو، المهدی و هرمزال به میزان ظرفیت اسمی؛ به تولید شمش آلومینیومی بپردازند، قطعا در زمینه تامین مواد اولیه با مشکلات و چالش‌های بیشتری مواجه می‌شویم و باید قسمت عمده مواد موردنیاز را وارد کنیم. البته در حال حاضر نیز، شرکت ما برای تامین آلومینا، با مشکلات بی‌شماری روبه‌رو شده است، به‌گونه‌ای که این شرکت، برای تولید 180 هزار تن آلومینیوم به 360 هزار تن، آلومینا نیاز دارد که با توجه به عدم تولید این میزان آلومینا در داخل کشور، باید آن را وارد کنیم و به همین خاطر، علاوه بر داشتن مشکلاتی در زمینه واردات مواد اولیه، مجبور هستیم این مواد را با هزینه بسیار بالا، تهیه کنیم.


ثبت نظر

ارسال