دغدغه‌ها و راهکارهای توسعه صنعت آلومینیوم

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل آلومینیوم جنوب ذخایر گازی و انرژی، اشتغال‌زایی و صادرات را از مهم‌ترین دلایل اهمیت و لزوم توجه به صنعت آلومینیوم در کشور عنوان کرد و بر راه‌های توسعه این صنعت تاکید کرد.
  • چهارشنبه 17 مهر 1398 ساعت 16:27

شهریار طاهرپور، به مزیت‌های مختلف ایران در تولید آلومینیوم اشاره کرد و گفت: کشورهای نفت‌خیز جهان به‌ویژه در حوزه خلیج‌فارس، به دلیل دسترسی به ذخایر عظیم انرژی، از جایگاه مناسبی برای سرمایه‌گذاری در صنایع آلومینیوم بهره‌مندند. میزان ذخیره گاز طبیعی ایران افزون بر ۳۳ تریلیون مترمکعب برآورد می‌شود. ایران ازلحاظ دارا بودن ذخایر گازی، در رتبه دوم جهان قرار دارد و ۱۷ درصد گاز جهان را دارد. میدان گازی پارس جنوبی، بزرگ‌ترین میدان گازی جهان است که در خلیج‌فارس و به‌طور مشترک در آب‌های سرزمینی ایران و قطر قرار دارد. ایران و قطر از ابتدای برداشت از این میدان مشترک همواره در رقابت برای برتری در میزان بهره‌برداری از منابع این میدان بودند. عمده انرژی موردنیاز (گاز طبیعی) کارخانه‌های تولید آلومینیوم حوزه خلیج‌فارس از قطر و میدان گازی مشترک ایران و قطر تامین می‌شود.

مدیرعامل سالکو ایجاد فرصت‌های شغلی را یکی دیگر از مزیت‌های این صنعت دانست و افزود: هر کارخانه با ظرفیت یک‌میلیون تن به‌طور مستقیم برای حدود ۳ هزار نفر شغل دائم ایجاد می‌کند. با توجه به نیروهای جوان و تحصیل‌کرده در کشور، ایجاد بسترهای کاری لازم به‌منظور بهره‌مند شدن از تخصص این جوانان لازم است و توسعه صنعت آلومینیوم می‌تواند به‌طور مستقیم در این امر موثر باشد، ضمن اینکه هم‌زمان زمینه اشتغال برای جوانان و به‌کارگیری تخصص افراد تحصیل‌کرده را فراهم می‌کند.

طاهرپور با اشاره به اهمیت بحث صادرات افزود: ترکیه در همسایگی ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی، اقدام به واردات آلومینیوم به ارزش ۳.۸۷ میلیارد دلار کرده است. با توجه به روابط خوب ایران و ترکیه و همچنین نزدیکی این ۲ کشور به هم ترکیه بازار بسیار مناسبی برای صادرات است.

مدیرعامل آلومینیوم جنوب به میزان نیاز به آلومینا در کشور اشاره کرد و گفت: تقاضای آلومینا در ایران درصورتی‌که کل واحدهای ذوب آلومینیوم با تمام ظرفیت خود فعالیت کنند، به حدود ۹۸۰ هزار تن می‌رسد که کمتر از ۲۵۰ هزار تن آن را می‌توان از داخل تامین کرد. این در حالی است که با بهره‌برداری از کارخانه آلومینیوم جنوب سالانه ۶۰۰ هزار تن به نیاز آلومینای کشور افزوده می‌شود؛ بنابراین ایران بیش از ۱.۵ میلیون تن آلومینا نیاز دارد و کمبود ۱.۲۵ میلیون تنی در تامین آلومینا موضوعی است که باید به‌طورجدی به دنبال راهکار آن باشیم.

طاهرپور در ادامه به سرانه مصرف آلومینیوم کشور اشاره کرد و گفت: سرانه مصرف آلومینیوم ایران در ۱۰ سال گذشته حدود ۴.۵ کیلوگرم در نوسان بوده و سال‌به‌سال فاصله آن از میانگین جهانی در حال افزایش است. درحال‌حاضر میانگین سرانه مصرف آلومینیوم در جهان حدود ۹ کیلوگرم است.

مدیرعامل آلومینیوم جنوب بیان کرد: فاصله مصرف سرانه آلومینیوم در ایران از مقدار جهانی آن در حال افزایش است. این در حالی است که ایران به‌عنوان یکی از پایه‌گذاران صنعت آلومینیوم در منطقه خاورمیانه (که خود درحال‌حاضر یکی از قطب‌های صنعت آلومینیوم جهان است) شناخته می‌شود. درحال‌حاضر بالاترین سرانه مصرف آلومینیوم در جهان مربوط به امریکا و کاناداست که به ترتیب ۲۳ و ۲۷ کیلوگرم عنوان شده و میانگین سرانه مصرف آلومینیوم در جهان ۹ کیلوگرم است.

طاهرپور با اشاره به پروژه‌های لازم‌الاجرا برای توسعه صنعت آلومینیوم گفت: درحال‌حاضر کشور به دلیل تامین مواد اولیه ازجمله آلومینا و پترولیوم کک به مشکلات عدیده‌ای برخورد کرده و لازم است برای تامین مواد اولیه و کاهش هزینه‌های تولید، کارخانه‌های تولید آلومینا و پترولیوم کک ساخته شوند. ازجمله مشکلات موجود می‌توان به نرسیدن مواد اولیه به دلایل مختلف ازجمله تحریم‌ها و همچنین خرید این مواد با قیمت‌های بسیار بالاتر از نرخ جهانی اشاره کرد.

 


ثبت نظر

ارسال