آسیب‌شناسی صنعت آلومینیوم در نشست هم‌اندیشی چشم‌انداز صنایع غیرآهنی

پنجره ایرانیان؛ صنعت آلومینیوم این روزها با چه گلوگاه‌هایی روبه‌رو است؟ آسیب‌شناسی‌ها نشان می‌دهد این صنعت استراتژیک این روزها با چند چالش و دست‌انداز شاخص روبه‌رو است. «کاهش میزان تقاضا»، «افزایش قیمت مواد اولیه» و «سختی‌های فرآیند صادرات و واردات» از عمده‌ترین گلوگاه‌های صنعت آلومینیوم به شمار می‌روند. به اعتقاد تحلیلگران و فعالان معدن و صنایع معدنی، «خطا در سیاست‌گذاری‌ها»، «عدم مشارکت بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها» و «نبود نظرات کارشناسی» بیش از هر پارامتر دیگری به دایره مشکلات این صنعت اضافه کرده است.
  • چهارشنبه 30 مرداد 1398 ساعت 12:35

به گزارش دنیای اقتصاد، صنعت تولید آلومینیوم با توجه به نیاز روزافزون به آن در صنایع مختلف، در سال‌های اخیر موردتوجه متولیان و سیاست‌گذاران اقتصادی قرار گرفته و جایگاه ویژه‌ای را در اقتصاد و صنعت به خود اختصاص داده است. کارشناسان با اشاره به اهمیت آلومینیوم به‌عنوان یک فلز استراتژیک در بازسازی اقتصادی و صنعتی کشور، تلاش دارند که پس از تجزیه‌وتحلیل همه‌جانبه، وضعیت گذشته و حال صنعت آلومینیوم و مواد اولیه اصلی آن یعنی آلومینا و بوکسیت به یک جمع‌بندی منطقی از دورنمای آینده این صنعت در ایران و جهان برسند.

جایگاه استراتژیک صنعت آلومینیوم باعث شده است بسیاری از کشورهای دنیا چالش‌ها و گلوگاه‌های توسعه این صنعت را زیر ذره‌بین قرار دهند. صنعت آلومینیوم ایران هم این روزها به دلایل مختلفی با برخی دست‌اندازها روبه‌رو شده است. تحلیلگران و صاحبان این صنعت معتقدند «خطا در سیاست‌گذاری‌ها» و «عدم مشارکت بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها» عمده‌ترین دلایلی هستند که می‌توان معضلات این صنعت را به آن‌ها نسبت داد.

در جلسه هم‌اندیشی صنایع غیرآهنی ایران و فناوری‌های، حسنعلی رضایی‌مقدم، مدیرعامل شرکت گروه کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم؛ حسن آوازی، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران؛ علی بهشتی، معاون بازرگانی شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) و سروش فولادچی، مدیر امور همایش‌های دنیای اقتصاد حضور داشتند. در این جلسه هم‌اندیشی، چالش‌ها، فرصت‌ها و راهکارهای برون‌رفت از دست‌اندازهای صنعت آلومینیوم زیر ذره‌بین قرار گرفت.

دست‌اندازهای واردات و صادرات

در بخش صادرات و واردات صنعت آلومینیوم چه چالش‌هایی وجود دارد؟ فعالان این صنعت معتقدند در بخش واردات مشکلات به‌شدت زیاد شده است؛ زیرا آن‌ها به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانند از تولیدکنندگان اصلی، مواد موردنیاز خود را خریداری کنند. مطابق با ارزیابی‌ها خرید مواد موردنیاز برای این صنعت عمدتاً از طریق واسطه‌ها انجام می‌شود. این کار هم ریسک خریدها را افزایش می‌دهد و هم هزینه خرید کالاها را صعودی می‌کند. این در حالی است که بعد از نقل و انتقالات پولی و بانکی که در شرایط فعلی به‌سختی انجام می‌شود، این ریسک وجود دارد که آیا کالا به دست تولیدکننده ایرانی می‌رسد یا نه.

در بخش صادرات آلومینیوم نیز دست‌اندازهایی دیده می‌شود. صاحبان این صنعت علاوه بر اینکه در مقوله واردات باواسطه‌ها روبه‌رو شده‌اند، در مقوله صادرات نیز با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

همچنین به اعتقاد فعالان صنعت آلومینیوم، بسیاری از شرکت‌ها مستقیما نمی‌توانند از آن‌ها آلومینیوم خریداری کنند و این موضوع باعث شده موضوع گردش نقدینگی چه از حوزه صادرات و چه بحث داخلی، شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم را دچار چالش کند. تولیدکنندگان این صنعت استراتژیک معتقدند در آینده نه‌چندان دور این مشکلات به‌شدت افزایش پیدا می‌کند و اگر برای آن‌ها چاره‌ای اندیشیده نشود، دامن این صنعت را خواهد گرفت.


ثبت نظر

ارسال