رشد 100 درصدی سهام ایرالکو در 6 ماه گذشته

پنجره ایرانیان؛ برخلاف روند کلی قیمت جهانی فلز آلومینیوم در نیمه اول سال 2019 میلادی (از دی‌ماه 1397)، ارزش سهام شرکت ایرالکو پیوسته در حال صعود بوده است؛ به‌طوری‌که ارزش نماد فایرا، طی این مدت حدود 100 درصد افزایش یافته است.
  • دوشنبه 10 تیر 1398 ساعت 14:57

به گزارش فلزات آنلاین، طی 6 ماه گذشته، ارزش سهام شرکت آلومینیوم ایران (فایرا)، حدود 96 درصد رشد داشته است که بیشترین میزان صعود، طی این بازه از ابتدای عرضه آن در بورس است. تنها در دی‌ماه 1397 (ماه ژانویه) ارزش سهام ایرالکو 24 درصد افزایش یافت که با در نظر گرفتن تغییرات یک‌درصدی قیمت جهانی آلومینیوم در آن مقطع، می‌توان ابراز کرد که ارزش فایرا بیشتر تحت تاثیر پالس مثبت بازار از فروش بیشتر از مقدار پیش‌بینی‌شده تا دی‌ماه 1397 بود. مشابه این شرایط، فروش اردیبهشت گذشته نیز بیشترین میزان در 8 ماه گذشته بود. این عوامل به روند روبه رشد فایرا در بورس کمک کرد. نمودار، تغییرات ارزش سهام ایرالکو در 6 ماه گذشته (نیمه اول سال 2019) را نشان می‌دهد.

این رشد ارزش در شرایطی است که بررسی قیمت جهانی آلومینیوم نسبت به 6 ماه قبل، حدود 4 درصد کاهش را نشان می‎دهد. پس از تشدید مجدد تنش‌های تجاری چین و آمریکا، اوضاع بازار کامودیتی‌ها نیز به‌هم‌ ریخت و قیمت‌ها بار دیگر وارد فاز انقباضی شد. هر تن آلومینیوم که با امیدواری از به سرانجام رسیدن مذاکرات تجاری به بالای 1900 دلار رسیده بود، طی 3 ماه اخیر با بیش از 7 درصد کاهش، در حال حاضر به 1776 دلار بر تن رسیده است.

علاوه بر این، نرخ ارز در بازار آزاد، روند افزایشی را پشت سر گذاشته و طی یک ماه اخیر در کانال 13 هزارتومانی متوقف بوده است. اگرچه با توجه به کاهش چشم‌گیر صادرات آلومینیوم کشور، درآمدهای ارزی شرکت‌های این صنعت نیز رو به کاهش است و رشد نرخ ارز، تاثیر کمتری در صعود ارزش سهام شرکت‌های بورسی آلومینیوم نسبت به گذشته دارد. علاوه بر این، تحریم اخیر صنعت فلزی ایران توسط آمریکا نیز ممکن است تاثیر منفی بیشتری بر کاهش صادرات آلومینیوم بر جای بگذارد.

از دیگر عوامل تاثیرگذار در رشد ارزش سهام ایرالکو، کاهش قیمت پودر آلومینا بوده است. این پودر، ماده اولیه در فرآیند تولید شمش آلومینیوم است و به‌طور متوسط از هر 2 تن، پودر آلومینا، یک تن شمش آلومینیوم به دست می‌آید. قیمت پودر آلومینا، هم‌اکنون در بازار جهانی روندی نزولی دارد و طی نیمه اول سال 2019 میلادی، حداقل 14 درصد کاهش پیدا کرده است. توقف فرآیند تولید در کارخانه Xinfa در ایالت ژیائوکوی چین، منجر شده بود تا عرضه این ماده که ماده اولیه شمش آلومینیوم است تا حدی مختل شود و رشد قیمتی مقطعی حاصل شود. این کارخانه، ظرفیت تولید سالانه حدود 2.8 میلیون تن آلومینا را دارد. بااین‌وجود، روند نزولی قیمت آلومینا در بازارهای بین‌المللی تحت تأثیر از میان رفتن وقفه تولیدی در برزیل، باعث روند نزولی قیمت‌ها حتی در بازار چین شد. این عامل نیز تاثیر خوبی بر وضعیت سهام فایرا در بازار بورس داشت و به روند صعودی ارزش آن‌که طی 6 ماه گذشته ادامه داشته است، کمک کرد.

 

 


ثبت نظر

ارسال