بازدید هیات مدیره انجمن از 4 واحد تولید

اشاره:اعضای هیات مدیره انجمن کارفرمایی تولید در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران در ماه گذشته با بازدید از چهار واحد صنعتی تولید در و پنجره یوپی‌وی‌سی، ضمن آشنایی با دستاوردها و مشکلات این واحدها، درصدد برآمدند تا برای کاهش مشکلات این واحدها، مشاوره‌های فنی را ارائه کنند.
  • یکشنبه 1 دی 1392 ساعت 10:54

به گفته دبیر انجمن یادشده، هدف از این بازدیدها، آسیب‌شناسی مشکلات احتمالی واحدهای تولید در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران و ارتقای سطح استاندارد تولید و نصب  است و این بازدیدها حسب درخواست مدیران واحدهای تولید  در و پنجره یوپی‌وی‌سی انجام می‌شود. گفتگو خبرنگار نشریه پنجره ایرانیان با وحید جلالی‌پور، دبیر انجمن کارفرمایی تولید در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران را بخوانید: اعضای هیات مدیره انجمن با چه هدفی از واحدهای تولیدی در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران بازدید می‌کنند.

برای مشاهده فایل پی دی اف گفتگو اینجا کلیک کنید:

واقعیت این است که یکی از شرایط عضویت در انجمن این است که شرکت‌های متقاضی حداقل شرایط فنی تولید و نصب در و پنجره یوپی‌وی‌سی را داشته باشند که بتوانند از خدمات انجمن بهره‌ ببرند. با این شرایط، یکی از الزامات این است که از نزدیک بازدیدهایی از واحدهای تولیدی در و پنجره یوپی‌وی‌سی انجام شود و مشکلات و خدمات این واحدها مورد ارزیابی قرار گیرد. اما از آن جایی که انجمن کارفرمایی تولید در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران یک انجمنی نوپا و تازه تاسیس است، به ناچار ضرورت ایجاب می‌کرد تا بازدیدهای هیات مدیره انجمن، از واحدهایی انجام گیرد که عضو انجمن بوده تا بتوانیم هم شناخت کافی از مشکلات و موانع پیش روی تولیدکنندگان به دست آوریم و هم بدانیم که چه کمک‌ها و خدماتی از سوی انجام می‌توان به اعضا ارائه کرد که تولید و نصب استاندارد را داشته باشند. تاکید می‌کنم که هدف انجمن به هیچ عنوان، ایراد گرفتن از واحدهای تولیدی نبوده و تنها رویکرد ما کمک به این واحدها خواهد بود که امیدواریم در یک فضای همکاری دوستانه بتوانیم به فعالیت خود ادامه دهیم.

  • بازدیدهای انجمن از چه شرکت‌هایی بوده و در جریان این بازدیدها با چه دستاوردها و مشکلاتی در واحدهای یادشده مواجه شدید؟

ببینید! در نشست‌های هفتگی هیات مدیره انجمن که به صورت منظم برگزار می‌شود برای بازدید از واحدهای تولیدی متقاضی برنامه‌ریزی می‌شود که قرعه نخست بازدید به شرکت راستاوین خورد. این واحد تولیدی حسب بررسی‌های اولیه با برخی مشکلات مواجه بوده انجمن برای رفع این مشکلات پیشگام شد و در جریان بازدید هیات مدیره انجمن به این نتیجه رسیدیم که این واحد تولید در و پنجره یوپی‌وی‌سی توانسته است خط تولید را راه‌اندازی و با حداکثر ظرفیت به کار خود ادامه دهد. بازدید بعدی هیات مدیره انجمن از شرکت شعاع پنجره به مدیریت آقای ابن‌الرضا بود.

  • ارزیابی انجمن از فعالیت شرکت شعاع پنجره چگونه بود؟

شرکت شعاع پنجره یکی از باسابقه‌ترین واحدهای تولید صنعتی در و پنجره یوپی‌وی‌سی با حدود 9 سال فعالیت است و جزو یکی از بزرگترین واحدهای تولیدی ایران محسوب می‌شود. نتیجه بازدید هیات مدیره انجمن را می‌توان به عنوان یک درس و تجربه خوب از ترکیب تجربه و نوآوری قلمداد کرد. چرا که آقای ابن‌الرضا و همکاران‌شان موفق شدند تا علم و عمل را در کنار هم به پیش ببرند و به موفقیت‌ها قابل ملاحظه‌ای دست پیدا کنند که نشان می‌دهد این رویکرد مثبت و ترکیب علم و تجربه می‌تواند به عنوان یک الگو ملاک عمل دیگر واحدهای تولید در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران قرار گیرد. شرکت شعاع پنجره راهکارهای عملیاتی برای حل گلوگاه‌ها و معضلات تولید ونصب را شناسایی و به اجرا درآورد که برابر مذاکرات انجمن با مدیریت شعاع پنجره قرار شده تا این راهکارها مکتوب شود تا بتوانیم آنها را در اختیار واحدهای متقاضی و عضو انجمن قرار دهیم. قابل توجه اینکه در شرکت شعاع پنجره در کنار نیروهای باتجربه تولید و نصب در و پنجره یوپی‌وی‌سی، تعدادی از مهندسان و تحصیل‌کرده‌های دانشگاهی در یک فضای کاری بسیار مثبت و سازنده همکاری می‌کنند که  نشان می‌دهد تلفیق تجربه و دانش روز می‌تواند راهکاری برای شناسایی دقیق مشکلات و یافتن راهکارهای علمی و عملی برای حل مشکلات باشد.

  • و دو بازدید اخیر انجمن از واحدهای تولید در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران از چه واحدهایی بوده است؟

واحد سومی که هیات مدیره انجمن موفق به بازدید از خط تولید آن شد، شرکت پنجره سام‌آریا به مدیریت آقای پیمان خلیل‌زاده بود که یکی از واحدهای فعال‌، کارآمد و دارای بهره‌وری مطلوب از حیث نیروی انسانی است. چرا که هرچند این شرکت، دارای نیروی انسانی زیاد و متراکم نیست، اما با مدیریت خود و به کار گرفتن راهکارهای ارتقا دهنده بهره‌وری نیروی انسانی، موفق شده تا ظرفیت تولید و کیفیت محصولات و خدمات خود را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد.

واحد چهارمی هم که هیات مدیره انجمن اقدام به بازدید از خطوط تولید در و پنجره نموده است، روزوین عضو جدید انجمن است. این کارخانه یک تجربه 15-16 ساله در صنعت در و پنجره ایران است که به عنوان قدیمی‌ترین مجموعه‌های تولید‌کننده در و پنجره ایران در شهر اردبیل محسوب می شود که به تازگی در زمینه تولید پروفیل‌یوپی‌وی‌سی فعالیت حرفه‌ای خود را کلید زده‌اند. در گفتگو با آقای مهندس روزبه توکلی مدیریت این واحد تولیدی باسابقه این مساله حایز اهمیت بود که پس از دو سال برنامه‌ریزی و پژوهش‌های میدانی در زمینه انتخاب ماشین‌آلات و ارزیابی نیاز بازار، روی به تولید پروفیل یو‌پی‌وی‌سی کرده‌اند و در حال حاضر سی وچهار قالب برای مقاطع مختلف پروفیل در اختیار دارند و از آنجایی که این مجموعه از پایه و زیربنا ساختارهای خوبی را تدارک دیده‌اند، افق بسیار روشنی در انتظار این شرکت خواهد بود. چرا که به گفته مدیریت مجموعه یادشده، از بهترین مواد اولیه برای تولید پروفیل یوپی‌وی‌سی استفاده می‌شود و قالب‌های تولید کردند و افق خوبی را برای دوستان پیش‌بینی می‌شود.این شرکت در انتخاب قالب‌ها از ماشین‌آلات و قالب‌های شرکت گراینر اتریش بهره می‌برد و در حال حاضر هر شیفت ظرفیت بسیار خوبی دارد که می‌توان در آینده جزو برترین‌های صنعت پروفیل یوپی‌وی‌سی ایران قرار گیرد.

  • بیش از یک‌سال از فعالیت انجمن می‌گذرد، به طور مشخص چه اقدامی برای حضور شرکت‌های تولید در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی جهت حضور موثر و مفید اعضا در نمایشگاه پنجم بین‌المللی در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران انجام داده‌اید؟

هیات مدیره انجمن مذاکراتی را با مسوولان برگزاری نمایشگاه انجام داد و در نتیجه این مذاکرات موفق شدیم تا سالن 44 یا همان سالن خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران را در اختیار بگیریم و یک فضای اختصاصی برای اعضای انجمن فراهم شده که می‌توانند در این سالن آخرین محصولات، خدمات و نوآوری‌های خود را به معرض نمایش قرار دهند و امیدواریم که استقبال خوبی از سوی اعضای متقاضی حضور در نمایشگاه انجام پذیرد. البته این یک گام کوچک برای اعضای انجمن محسوب می‌شود و امیدواریم گام‌های بهتر و بلندتری برای تامین نظر اعضا برداریم.

  • برای ارتقای کیفیت تولید و نصب در صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران چه رویکردی را دنبال می‌کنید؟

واقعیت این است که در همین مدت کوتاهی که از عمر انجمن می‌گذرد، خوشبختانه اقبال خوبی نسبت به این نهاد صنفی شاهد بوده‌ایم و شرکت‌های زیادی از هیات مدیره انجمن درخواست حضور در نمایشگاه‌ها و همایش‌های اختصاصی خود داشته‌اند و برای همکاری با انجمن اعلام آمادگی کرده‌اند. از سوی دیگر، هیات مدیره انجمن در صدد برآمده تا با دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیر دولتی و نهادهای مسوول در صنعت ساختمان ارتباط بگیرد تا سازوکارها و ضمانت‌های لازم برای استفاده از در و پنجره‌های استاندارد را بتوانیم تدوین و معرفی کنیم. مهم این است که این فرایند ارتباط و همکاری مستمر و با اهداف انجمن همسو شود و بتوانیم مشکلات و خواسته‌های فعالان صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی را دستکم با مشارکت جدی با انجمن صنایع تولید پروفیل یوپی‌وی‌سی ایران دنبال کنیم تا بتوانیم شاهد تبلور کیفیت در و پنجره‌ها در صنعت ساختمان و اقبال بازار به سمت کیفیت برتر به جای قیمت پایین‌تر باشیم.

  • رویکرد واقعی انجمن در بازدید از واحدهای تولیدی در و پنجره چه خواهد بود و تا چه زمان این بازدیدها ادامه خواهد یافت؟

رویکرد واقعی انجمن رازداری در ارزیابی مشکلات و راهنمایی واحدهای تولیدی است و اصلا نمی‌خواهیم فضای دوستانه و اعتماد به انجمن تحت شعاع برخی سوء‌برداشت‌ها قرار گیرد. بدیهی است که لازمه استمرار این فرایند، تلاش برای حفظ اعتماد و افزایش سطح همکاری حرفه‌ای و دوستی بین انجمن و اعضا خواهد بود و فراموش نکنیم که انجمن برای همه اعضا حکم یک خانواده را دارد و مشکلات یکی از اعضای انجمن، به معنای مشکل کل خانواده مطرح خواهد شد و تلاش ما همواره این خواهد بود تا تجربه دیگر شرکت‌ها را دریافت کنیم و آنها را به راهکارهای علمی و عملی برای پیشنهاد به دیگر واحدهای تولیدی تبدیل سازیم و به این ترتیب رقابت هر شرکتی به جای خود خواهد بود ولیکن مهم این است که همگان به این درک فراگیر و صنفی برسیم که ارتقای صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران و بهبود وضعیت تولید و نصب می‌تواند ضامن یک رقابت سالم، شفاف و حافظ منافع کل خانواده باشد.

  • اما نگفتید که این بازدیدها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

بازدیدها تا زمانی که درخواستی از سوی واحدهای تولیدی عضو انجمن داشته باشیم و وقت و انرژی هیات مدیره ایجاب کند، به طور حتم ادامه دارد. البته توضیح این نکته ضروری است که تمامی بازدیدها با هزینه شخصی اعضای محترم هیات مدیره انجام شده و این دوستان از وقت خود برای حضور در این بازدیدها استفاده کرده‌اند و یک ریال هم از بودجه محدود انجمن صرف این بازدیدها نشده است.

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم ، شماره 75، دیماه 1392


ثبت نظر

ارسال