چالش شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ساختمان

پنجره‌ایرانیان؛ عضو سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران از کمبود بودجه‌های عمرانی و همچنین کم‌وکاستی‌هایی در برنامه‌ریزی صحیح برای اجرای پروژه‌های ملی عمرانی اظهار گلایه کرد و گفت: در کشور ما پروژه‌هایی که تعریف می‌شود در فاز مطالعاتی هزینه­‌ها را به‌صورت حداقل محاسبه می‌کنیم و متاسفانه بیشتر پروژه‌های ملی ما نقش سیاسی پیدا کرده و بدون بودجه و شرایط موردنظر ازلحاظ بحث‌های مهندسی و مطالعاتی دقیق روی آن کار می‌شود.
  • سه شنبه 12 اسفند 1399 ساعت 11:0

اشکان ناظمی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: به‌تبع آن این­ اقدامات روی‌هم جمع شده و امروز شاهد این هستیم که خیلی از پروژه‌ها در کشور وجود دارد که درصد پیشرفت آن مثلاً تا ۲۰ درصد است و برخی از آن‌ها متوقف می‌شوند و یا بسیار آهسته پیش می‌روند.

عضو سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران تصریح کرد: شرکت‌های پیمانکاری برای آنکه بتوانند خودشان را در مجموعه کارهایی که به آن‌ها محول می‌شود، حفظ کنند حتماً نیاز است که صدور خدمات مهندسی داشته باشند، من معتقدم هر مجموعه پیمانکاری که بتواند با حوزه صدور خدمات مهندسی خودش را آمیخته کند و حرکت کند می‌تواند مجموعه شرکت و حتی کشور را به سمت موفقیت بیشتری راهبری کرده و در این حوزه نیز ما با توجه به تورم نرخ ارزی که داشته‌ایم سعی کردیم این موضوع را متوقف نکنیم.

ناظمی خاطرنشان کرد: در حوزه عمرانی شرکت‌هایی می‌توانند در سال‌های آتی ادامه حیات داشته باشند که هم در طراحی و هم در حوزه تأمین مالی نقش داشته باشد، به نظر من به این شکل فعالیت کردن منجر به کاهش هزینه‌ها نیز می‌شود. در این حوزه قراردادهای مختلفی را تقریباً در دولت‌های مختلف و کشورهای مختلف انجام می‌شود به‌صورت BO، BOT و BLT که به نظر من در حوزه کشور به‌صورت BOT این فرآیند در ۸ یا ۱۰ سال اخیر خوب جاری شده است.

وی اظهار داشت: امیدوارم تمام شرکت‌های پیمانکاری که امروز توانسته‌اند با تمام مشکلاتی که در کشور وجود دارد خود را حفظ کنند، این حوزه کارآفرینی خود را ادامه دهند و به این سمت‌وسوی هدایت شوند که عملاً استواری مجموعه شرکت آن‌ها دچار مشکلات نقدینگی و cash flow نشود و یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که مجموعه شرکت‌های پیمانکاری دارند بحث مدیریت cash flow و مدیریت مالی است و اگر بودجه‌های عمرانی کشور به‌درستی صرف عمران شود این مشکل به وجود نمی‌آید.

این عضو سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران، تاکید کرد: من به‌عنوان یک مهندس ایرانی که در کشورهای مختلف نیز فعالیت داشته‌ام می‌گویم که ما در مقایسه با همسایگان اطرافمان در حوزه شرق کشور، یا در حوزه جنوب، حوزه­ کشورهای عربی و نیز حوزه‌های کشورهای هفتگانه عربی در قسمت غرب کشورمان و همچنین حوزه‌های غرب و شمال غرب قسمت ترکیه که شاید رشد اقتصادی و مهندسی در آنجا در مدت اخیر خیلی بالا بوده ازلحاظ بحث مهندسی واقعا چیزی کمتر نداریم و شاید در خیلی از حوزه‌های فنی و مهندسی از کشورهای دنیا بالاتر باشیم.

مدیرعامل و نایب‌رئیس شرکت هلدینگ هنزا تصریح کرد: در تمام کشورهای دنیا وقتی یک پروژه ملی تعریف می‌شود، ارکان آن به این صورت است که مشاور پروژه، پروژه را تعریف می‌کند، ازلحاظ بحث فاز یک و فاز دو مطالعاتی در مجلس آن کشور، بودجه آن مصوب می‌شود و بودجه­‌اش برای آن پروژه دیده می‌شود. در حال حاضر در حوزه خلیج­‌فارس، آسیا میانه، اکثر پروژه‌ها به این شکل تعریف می‌شود اما متاسفانه در کشور ما این موضوعات زیاد نقش پررنگی ندارد و در ابتدا پروژه تعریف می‌شود بر اساس یک شرایط خاص، بعد از ورود بر اجرا مسائل و مشکلات اجرایی در آن حوزه خود را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما به دلیل تحریم‌ها بودجه‌های عمرانی بسیار محدود است و اغلب به‌درستی صرف پروژه‌های عمرانی نمی‌شود درحالی‌که در کشورهای توسعه‌یافته این موضوع ۱۰۰ درصد محقق می‌شود در کشورهای نیمه توسعه‌یافته حدود ۷۰ یا ۸۰ درصد آن اجرایی می‌شود.

ناظمی در خصوص پروژه‌هایی که این شرکت در سال جاری به بهره‌برداری رسانده است، گفت: یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌هایی که در شرکت هنزا در سال جاری انجام‌شده، پروژه کنارگذر شرقی اصفهان است که ۲۹ آبان‌ماه امسال با حضور ریاست محترم جمهور به‌صورت ویدئوکنفرانسی افتتاح شد.

وی تصریح کرد: ازجمله پروژه‌های مهمی که در سال جاری افتتاح شده، پروژه تقاطع غیره مسطح حصارک بود که این پروژه در اوایل سال ۹۳ استارت خورد و یک پروژه کامل تقاطعی است که در فازبندی‌های مختلف در ۶ فاز، شامل ۶ پل که طراحی این پروژه نیز با شرکت ما بود و این پروژه شامل حدود ۷۰۰۰ تن آرماتور، حدود پنجاه‌هزار مترمکعب از احجام اصلی بتن‌ریزی داشت.

وی افزود: حسن این پروژه نسبت به پروژه‌های دیگر کشور این بود که پروژه‌هایی که روی آزادراه یا روی منطقه ترافیکی است، طراحی پل‌های آن‌ها به‌صورت پل فلزی انجام می‌گیرد ولی به جهت اینکه پل‌های فلزی عموماً برای بهره­‌بردار که دستگاه اجرایی کارفرما است در آینده هزینه­‌هایی دارد ما طراحی این پل را به‌صورت پیش­‌تنیده پس کشیده انجام دادیم و به حول قوه الهی این پروژه نیز در مدت معین، انجام شد و در آبان‌ماه امسال آخرین فاز آن را افتتاح کردیم و گره ترافیکی منطقه غرب کرج و اتصال آن به قزوین باعث روان‌سازی آن محدوده شد.


ثبت نظر

ارسال