با یک فوریت اصلاح ساختار کمیته نما موافقت شد

پنجره‌ایرانیان؛ طولانی بودن زمان صدور پروانه ساختمانی ازجمله چالش‌هایی است که شهرداری و اعضای شورای شهر تهران، وعده داده‌اند به دنبال حل آن هستند.
  • دوشنبه 2 اسفند 1400 ساعت 12:43

به گزارش صما، موضوع طولانی بودن روند صدور پروانه‌های ساختمانی به اعتقاد بسیاری از فعالان حوزه مسکن، ازجمله عواملی است که نقش مهمی در عدم رغبت سازندگان به ساخت‌وساز در پایتخت دارد. کارشناسان می‌گویند طولانی شدن روند صدور پروانه ساختمانی باعث بالارفتن قیمت ساخت‌وساز و درنهایت التهاب بیشتر بازار مسکن می‌شود. در همین حال، یک عضو شورای شهر تهران معتقد است یکی از مواردی که روند صدور پروانه ساخت را با تاخیر مواجه می‌کند، ساختار کمیته نما است و باید ساختار این کمیته تغییر اساسی کند.

جعفر شربیانی عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران در جریان بررسی یک فوریت لایحه شهردار تهران در خصوص اصلاحیه تبصره ششم بند (ب) ذیل ماده (۴) مصوبه "طراحی، پایش و اجرای نماهای شهر تهران" با بیان این مطلب افزود: یکی از موضوعاتی که در شورای ششم شهر تهران به دنبال تحقق آن هستیم، تسهیل و تسریع در صدور پروانه ساخت است.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: یکی از مواردی که روند صدور پروانه ساخت را با تاخیر مواجه می‌کند، ساختار کمیته نما است. باوجود اینکه امروز شهرداری تهران ازنظر منابع انسانی تخصصی به‌ویژه در حوزه شهرسازی و معماری در وضعیت مناسبی قرار دارد اما اعضای این کمیته از خارج از شهرداری تعیین می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه باید ساختار کمیته نما تغییر اساسی کند، ادامه داد: همین مسئله باعث شده تا روند تایید پرونده‌ها برای دریافت پروانه ساخت دچار تعلل شوند.

در همین حال، مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران نظر متفاوتی نسبت به نقش کمیته نما در روند صدور پروانه ساختمانی دارد.

وی در جریان بررسی یک فوریت لایحه شهردار تهران در خصوص «اصلاحیه تبصره ششم (۶) بند (ب) ذیل ماده چهارم (۴) مصوبه "طراحی، پایش و اجرای نماهای شهر تهران" ساختار کمیته نما» میانگین رسیدگی به نمای ساختمان‌ها را چشمگیر ندانست و گفت: این به صدور پروانه لطمه نمی‌زند و به‌صورت موازی انجام می‌شود و پرونده مالک در انتظار رسیدگی قرار نمی‌گیرد و حتی نامه زدیم که برخی از فرایند کمیسیون ماده ۷ هم به‌صورت موازی انجام شود.

عباسی ادامه داد: هر کسی نما را منفصل از ساختمان می‌داند، یعنی معماری را نمی‌شناسد، اگر فوریتی در اصلاح است در کمیته نماست که نیاز به بازنگری دارد.

حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی شهرداری تهران نیز در جلسه شورای شهر با اشاره به اینکه بحث ما اصلا کیفیت نما نیست، گفت: هرچند در محتوا بیشتر مشکل داریم اما الان صدور پروانه منوط به تایید کمیته نماست.

معاون شهرسازی گفت: ۲۲ منطقه با ۲۲ رویکرد با ۷۰ نمای مشخص سیمای شهر را دچار مشکل می‌کند.

در پایان یک فوریت این لایحه با ۱۴ رای موافق به تصویب رسید.


ثبت نظر

ارسال