در ساخت مسکن صنعتی از ترکیه عقب افتادیم

پنجره‌ایرانیان؛ رئیس اتاق بازرگانی استان تهران با انتقاد از روند ساخت مسکن صنعتی گفت: اگر کشور را با ترکیه مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که از این کشور خیلی عقب افتاده‌ایم.
  • سه شنبه 3 تیر 1399 ساعت 10:21

به گزارش ایسنا، مسعود خوانساری در مراسم امضای تفاهم‌نامه‌های طرح اقدام ملی تولید مسکن که امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، با بیان اینکه GDP کشور در پایان سال ۱۳۹۸، ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است، اظهار کرد: بازار سرمایه شش هزار میلیارد تومان و بازار مسکن نیز ۱۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. درواقع بازار مسکن ۲.۵ تا سه برابر بازار سرمایه است.

به گفته وی رشد واقعی سرمایه‌گذاری مسکن در سال ۱۳97 منفی ۳.۴ درصد و در سال ۱۳۹۸ نیز منفی ۹.۴ درصد بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی استان تهران با بیان اینکه در اقتصاد هر کشوری سه بخش مسکن، پوشاک و خوراک پیشران اقتصاد است، اظهار کرد: بخش مسکن در ایران بااینکه می‌توانست رشد داشته باشد اما در دو سال اخیر منفی بوده است.

خوانساری با بیان اینکه مسکن می‌تواند جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی خوبی داشته باشد، گفت: باید بررسی شود که چرا نمی‌توانیم سرمایه‌گذار جذب کنیم. ما شاهد ساخت مسکن صنعتی در سال ۱۳۵۰ (اکباتان) بودیم اما زمانی که امروز کشور را با ترکیه مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شویم که بسیار عقب افتادیم.

وی با اشاره به نوسازی بافت‌های فرسوده اظهار کرد: بافت‌های فرسوده هم نیاز به کار جدی دارند. البته اقداماتی انجام شده است اما نه آن‌طور که بایدوشاید. به‌غیراز سال ۷۳، ۷۴ و در زمان بحث نوسازی نواب. بعدازآن دیگر کار جدی صورت نگرفت.

رئیس اتاق بازرگانی استان تهران ادامه داد: اتاق بازرگانی چند بار پیشنهاد داد و اعلام آمادگی کرد که آماده مشارکت در این زمینه است اما تاکنون این اتفاق صورت نگرفته است. در بخش مسکن قسمت عمده سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی بوده و نقش بخش خصولتی و دولتی کمتر است؛ بنابراین اگر سیاست درست به‌موقع تنظیم شود این کشور می‌تواند پیشران کشور باشد.

خوانساری با بیان اینکه ساخت‌وساز در کشور بعد از ۴۰ سال سنتی است، اظهار کرد: اگر یک پروژه مسکونی در تهران بخواهد آغاز به کار کند حداقل یک سال طول می‌کشد تا پروانه بگیرد. نظام‌مهندسی عاملی برای کند کار کردن شده است و همه هزینه‌ها به مترمربع ساختمان تحمیل می‌شود.

وی ادامه داد: وظیفه داریم برای طبقه متوسط جامعه مسکن تهیه کنیم اما روزبه‌روز هزینه‌های ساخت و اجاره بالا می‌رود.

 


ثبت نظر

ارسال