بانک‌ها ۲ میلیون خانه خالی دارند!

پنجره‌ایرانیان؛ محمد منان رئیسی، مدیر مرکز مطالعات معماری و شهرسازی اسلامی: پلنی که در این دولت و دولت‌های قبلی برای ساخت مسکن دنبال می‌شود، مردمی محور نیست و تنها به نفع بانک‌ها و بنگاه‌های بزرگ می‌شود.
  • یکشنبه 21 خرداد 1402 ساعت 12:25

به گزارش صما، میلیون‌ها خانه خالی در کشور وجود دارد که ۲ میلیون واحد، متعلق به بانک‌هاست و دلیل این امر، سیاست‌های اشتباه مسکن و شهرسازی است.

وی افزود: هنوز در حال اجرای سیاست‌های ۸۰ سال قبل در حوزه شهرسازی هستیم درحالی‌که خود غربی‌ها هم از این سیاست‌ها عبور کرده‌اند.

قیمت زمین نسبت به دلار و طلا چندین برابر افزایش یافته و دلیل این امر، کمربندی است که دور تهران و دیگر شهرها بسته‌اند و اجازه توسعه شهری نمی‌دهند.

هر وقت خواسته‌اند عرضه را زیادتر کنند، تراکم فروخته‌اند، رانتی که در اختیار سرمایه‌داران قرار می‌گیرد و نشانه آن، ۲ میلیون خانه خالی است که در دست بانک‌هاست.

مالیات از خانه‌های خالی و لوکس هم به‌درستی اجرا نمی‌شود درحالی‌که در غرب، مالیات سنگینی بابت این املاک اخذ می‌شود.

اگر بخواهیم مسکن در اختیار محرومان قرار بگیرد باید مالیات خانه‌های خالی به‌درستی اجرایی شود و گلوگاه شورای عالی شهرسازی هم آزاد و توسعه شهری بر مبنای ساخت خانه‌های ویلایی یا دوطبقه انجام شود.

مسکن ویلایی نهضت ملی مسکن فقط برای ۱۵ درصد متقاضیان است و برای ۸۵ درصد دیگر، همان الگوی اشتباه سابق یعنی آپارتمان‌سازی اجرایی می‌شود، نوعی از ساخت که ۳۰ درصد گران‌تر هم برای مردم درمی‌آید.

 


ثبت نظر

ارسال