تعدیل ۷۰ درصد نیروی انسانی در صورت عدم تامین تجهیزات خورشیدی

پنجره ایرانیان؛ یک فعال بخش خصوصی حوزه انرژی خورشیدی اعلام کرد: سه ماه است هیچ پنلی نداریم تا تجهیزات را تامین کنیم و اگر نتوانیم تجهیزات را تامین کنیم ۷۰ درصد نیروهای ما تعدیل خواهد شد.
  • یکشنبه 14 مرداد 1397 ساعت 10:6

به گزارش خبرگزاری مهر، متین رضائیان در نشستی با موضوع «گذر از خاموشی‌های تابستان ۹۸ با تکیه بر انرژی‌های تجدیدپذیر» گفت: ما از سال ۹۰ در زمینه انرژی خورشیدی کار کردیم و شروع کارمان نیز با برق روستایی و تعهدمان برق‌دار کردن روستاها بوده است.

وی افزود: اولین پروژه در گیلان بود که با وجود بارندگی زیاد در این استان جواب داده و تولید ما از سال ۹۰ تاکنون افزایش داشته است و امسال توانستیم ۱۵۰ واحد روستایی را برق‌دار کنیم. برای هر خانه روستایی ۵ کیلووات سیستم خورشیدی نصب کردیم و به‌جای اینکه دولت هزینه زیادی داده و برق به روستاها ببرد با کمترین هزینه این کار را انجام دادیم و برای نگهداری آن نیز به خود روستاییان آموزش داده شده است.

فعال خصوصی حوزه نیروگاه خورشیدی تصریح کرد: ما تا سال ۹۶ این پروژه‌ها را اجرایی کرده‌ایم. حمایت دولت ابتدا از مراکزی مثل مدارس و مساجد شروع شد. ما در برخی مدارس استان‌های البرز، قزوین و گیلان سیستم‌های ۵ کیلوواتی نصب کردیم اما آن زمان دولت برق را نمی‌خرید، فقط کمک می‌کرد یعنی ۵۰ درصد آورده دولت و مابقی از سوی شخص تامین می‌شد که توجیه اقتصادی خوبی برای شخص نداشت.

رضائیان خاطرنشان کرد: ما از سال ۹۰ تا ۹۶ دو مگاوات تولید برق داشتیم اما از سال ۹۶ که دولت خرید تضمینی را اعلام کرد ۸ مگاوات اجرا کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: در دو سال گذشته پروژه‌هایی نیز با کمک یکی از سازمان‌ها برای مددجویان اجرا شد، بدین ترتیب که مددجو مالک یک سیستم خورشیدی بر بام خانه شده و تامین مالی این طرح توسط بانک انجام می‌شود. مددجویانی که تا دیروز چشمشان به کمک‌ها خوش بود، می‌توانند خود تولیدکننده برق خورشیدی و فروشنده آن به شبکه برق باشند و درآمد ماهانه کسب کنند.

وی ادامه داد: اکنون با توجه به وضعیت حاکم بر ارز، هزینه‌های تمام‌شده سرمایه‌گذاری و تولید برق تجدیدپذیر توجیه اقتصادی خود را از دست داده است.

وی با اشاره به مسئله نبود تجهیزات کافی خاطرنشان کرد: نیروی شاغل در مجموعه ما در چند سال اخیر از ۶ نفر به ۸۰ نفر رسیده‌ است اما اکنون سه ماه است که ما هیچ پنلی نداریم تا تجهیزات را تامین کنیم. به همین خاطر پروژه‌های ما در استان البرز، قزوین و کرمان متوقف شده است و اگر نتوانیم پنل و تجهیزات را تامین کنیم تا ۱۵ روز آینده ۷۰ درصد نیروهای ما تعدیل خواهند شد.


ثبت نظر

ارسال