انرژی تجدیدپذیر، اروپا را از زمستان سخت نجات داد؟

پنجره‌ایرانیان؛ زمستان سخت کلمه‌ای که دیگر برای اروپا کاربردی ندارد؛ استفاده از انرژی تجدیدپذیر، 12 میلیارد یورو صرفه‌جویی در انرژی را برای این قاره به همراه داشت و این فرصت را به اتحادیه داد تا از هرگونه بازگشت به سمت سوخت‌های فسیلی خودداری کند.
  • دوشنبه 25 اردیبهشت 1402 ساعت 8:49

به گزارش تجارت‌نیوز، رشد استفاده از انرژی تجدیدپذیر در اروپا به کاهش تقاضای انرژی در زمستان منجر شد و درنهایت اروپا توانست به صرفه‌جویی 12 میلیارد یورویی در بخش تولید برق برسد.

تقریباً تمام کشورهای اتحادیه اروپا در زمستان گذشته تقاضای انرژی را کاهش دادند؛ برخی از کاهش‌ها داوطلبانه بودند. برخی دیگر به دلیل افزایش قیمت انرژی، کاهش یافتند.

به گفته اندیشکده انرژی Ember، انرژی تجدیدپذیر رکورد جدیدی را ثبت کرد، به‌طوری‌که برای اولین بار در تاریخ اروپا، انواع این انرژی‌ها (شامل انرژی بادی، آبی، خورشیدی و هسته‌ای) در زمستان گذشته بیشتر از سوخت‌های فسیلی انرژی مصرفی تولید کردند.

کاهش 7 درصدی تقاضا برای انرژی باعث کاهش 12 درصدی تولید سوخت فسیلی نسبت به سال 2021 شد. انرژی زغال‌سنگ 11 درصد و گاز نیز 13 درصد کاهش یافت. در همین راستا اروپا خود را از گاز روسیه دور کرد و به انرژی‌های تجدیدپذیر و صرفه‌جویی در انرژی روی آورد.

در میان 18 کشور اتحادیه اروپا که هنوز از زغال‌سنگ استفاده می‌کنند، 15 کشور تولید زغال‌سنگ خود را در زمستان گذشته کاهش دادند. لهستان و آلمان، بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان این سوخت فسیلی مصرف خود را 70 درصد کاهش دادند. در لهستان، زغال‌سنگ در ترکیب انرژی‌های تولیدکننده برق به پایین‌ترین حد خود رسید و برای اولین بار به زیر دو سوم کل تولید برق رسید. پرتغال نیز پس‌ازاینکه تنها نیروگاه زغال‌سنگ باقیمانده خود را در زمستان 2021 از رده خارج کرد، بیشترین درصد کاهش را نسبت به سایر کشورهای اتحادیه اروپا تجربه کرد.

به گزارش یورونیوز، تجزیه‌وتحلیل Ember نشان می‌دهد که انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی بادی و انرژی خورشیدی برای اولین بار از اکتبر 2022 تا مارس امسال، انرژی بیشتری نسبت به سوخت‌های فسیلی تولید کردند. آن‌ها 40 درصد از انرژی اتحادیه اروپا را در مقایسه با 37 درصد از سوخت‌های فسیلی تشکیل می‌دادند.

این اندیشکده همچنین می‌گوید که اگر قطعی طولانی در شبکه هسته‌ای فرانسه نبود، تولید زغال‌سنگ و حتی گاز بیشتر از این میزان کاهش می‌یافت.

دکتر کریس راسلو، تحلیلگر Ember، می‌گوید: «اروپا با زمستان سخت، همراه با افزایش هزینه‌های انرژی و نگرانی‌های عرضه ناشی از جنگ اوکراین مواجه شد.»

اتحادیه اروپا آن ماه‌های سخت را پشت سر گذاشت، اما نمی‌تواند برای سال‌های آینده همچنان به این رویه کاهش اضطراری تقاضا تکیه کند، همان‌طور که نمی‌توان امیدوار بود تابستان و زمستان، دو فصلی که بیش از همه انرژی مصرف می‌کنند، با آب‌وهوای معتدل در انتظار باشد.

دکتر راسلو می‌افزاید که برای پایدار نگه‌داشتن منبع تغذیه، اتحادیه اروپا باید سوخت‌های فسیلی را در اسرع وقت کنار بگذارد.

کاهش تقاضای انرژی باعث صرفه‌جویی در مصرف برق به ارزش 12 میلیارد یورو می‌شود. تقریباً تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا در زمستان گذشته تقاضای برق را کاهش دادند؛ اما تنها رومانی، اسلواکی و یونان به هدف داوطلبانه کاهش 10 درصدی که توسط قانون اضطراری اتحادیه اروپا در سال گذشته تعیین شده بود، دست یافتند؛ به‌طور متوسط، تقاضا بین نوامبر و مارس 6.2 درصد کاهش یافت و در مصرف برق به ارزش 12 میلیارد یورو صرفه‌جویی ایجاد کرد.

Ember می‌گوید که این کاهش تا حدی به دلیل دمای بالاتر از حد متوسط ​​در سراسر اروپا است، اما اقدامات دولت و شهروندان برای صرفه‌جویی در انرژی نیز نقش مهمی ایفا کرده است. همه کشورهای اتحادیه اروپا به اهداف اجباری برای کاهش مصرف در ساعات اوج مصرف تا 5 درصد به‌جز ایرلند دست یافتند.

برخی از کاهش‌ها داوطلبانه بود، اما برخی دیگر به دلیل هزینه انجام شد. ارقام اخیر یورواستات نشان می‌دهد که در نیمه دوم سال 2022، میانگین قیمت برق به بالاترین حد خود رسیده است.

پس از افزایش قابل‌توجه هزینه‌ها که قبل از جنگ اوکراین شروع شد، قیمت‌های انرژی در پایان سال به‌شدت افزایش یافت. هزینه برق خانگی در تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا به‌جز مالت و هلند نیز افزایش یافته است و به نظر می‌رسد هیچ راهی جز رفتن به سمت انرژی تجدیدپذیر، برای تولید برق پاک و ارزان نتواند اروپا را از زمستان‌های سخت پیش‌رو نجات دهد.


ثبت نظر

ارسال