تولید نیروی خورشیدی در اروپا رکورد زد

پنجره‌ایرانیان؛ عرضه نیروی خورشیدی در اتحادیه اروپا طی ماه‌های ژوئن و ژوئیه رکورد بالای جدیدی در سال ۲۰۲۱ ثبت کرد و سهمش از کل برق تولیدی در این منطقه به ۱۰ درصد رسید.
  • یکشنبه 31 مرداد 1400 ساعت 10:11

به گزارش ایسنا، آمار اندیشکده اقلیمی مستقل امبر نشان داد ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا جمعا ۳۹ تراوات برق از پنل‌های خورشیدی در ماه‌های ژوئن و ژوئیه تولید کردند که بالاتر از ۱۰.۹ تراوات در سال ۲۰۱۸ بود.

با افزایش تولید و استفاده از پنل‌های خورشیدی، رکوردهای جدیدی در هشت کشور اتحادیه اروپا ازجمله اسپانیا و آلمان به ثبت رسید. بااین‌حال مجموع تولید برق از انرژی خورشیدی در اتحادیه اروپا همچنان پایین‌تر از زغال‌سنگ است که در ماه‌های ژوئن و ژوئیه سهم ۱۴ درصدی داشت.

کمیسیون اروپا در راستای بسته سیاست‌های اقلیمی، اصلاح مقررات انرژی تجدیدپذیر را پیشنهاد کرده که تعیین می‌کند این بلوک با چه سرعتی باید استفاده از منابعی مانند انرژی خورشیدی، بادی و زیست‌توده را افزایش دهد. یک هدف داخلی برای اتحادیه اروپا برای افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر از مجموع مصرف به ۴۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ در مقایسه با ۲۰ درصد در سال ۲۰۱۹ تعیین شده است.

آمار امبر نشان داد آلمان بزرگ‌ترین سهم را از تولید نیروی خورشیدی در این منطقه داشت که از ۱۱.۵ تراوات به ۱۳.۴ تراوات رسید و ۱۷ درصد از کل برق تولیدشده در این کشور در تابستان سال ۲۰۲۱ را تشکیل داد.

اسپانیا بزرگ‌ترین رشد دوره تابستان را در چهار سال گذشته داشت و سهم تولید نیروی خورشیدی در این کشور بیش از دو برابر افزایش یافت و از ۳.۱ تراوات در سال ۲۰۱۸ به ۶.۴ تراوات در سال ۲۰۲۱ رسید که معادل ۱۶ درصد از کل برق تولیدشده در اسپانیا در سال میلادی جاری است.

دومین رشد بزرگ چهار سال اخیر مربوط به هلند بود که تولید برق خورشیدی در این کشور تقریبا سه برابر شد و از ۱.۱ تراوات در سال ۲۰۱۸ به ۳.۲ تراوات رسید و سهم نیروی خورشیدی از مجموع تولید برق به میزان ۱۰ درصد افزایش یافت و به ۱۷ درصد رسید.

ایتالیا در رتبه سوم ایستاد اما رشد قابل‌توجهی طی این مدت نداشت و تولید برق خورشیدی در این کشور از ۵.۷ تراوات به حدود شش تراوات رسید.

بر اساس گزارش رویترز، امبر اعلام کرد میانگین سالانه عرضه نیروی خورشیدی در اتحادیه اروپا به‌طور متوسط ۱۴ تراوات ساعت در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ بود و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۱ هم میزان مشابهی باشد اما باید دو برابر شده و به سالانه ۳۰ تراوات ساعت افزایش پیدا کند تا اهداف اقلیمی سال ۲۰۳۰ محقق شود.


ثبت نظر

ارسال