فرش قرمز برای ورود ۶۵۰۰ مگاوات برق حرارتی و تجدیدپذیر

پنجره‌ایرانیان؛ خاموشی‌های تابستان گذشته دولت سیزدهم را بر آن داشت تا گام‌های جدی در حوزه تولید برق بردارد، آن‌طور که وزیر نیرو وعده داده است ۶۵۰۰ مگاوات برق حرارتی و تجدیدپذیر تا تابستان آتی وارد مدار خواهد شد.
  • یکشنبه 5 دی 1400 ساعت 10:25

به گزارش ایسنا، در حال ظرفیت منصوبه مجموع نیروگاه‌های ایران به ۸۶ هزار و ۲۱۵ مگاوات رسیده که از این میزان ۶۹ هزار و ۶۲۲ مگاوات آن سهم نیروگاه‌های حرارتی بوده و از ابتدای سال تا نیمه آذرماه ۹۵ درصد برق کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی تولید شد؛ در این بازه زمانی سهم این واحدها در تامین برق موردنیاز مشترکان ۲۵۷ میلیارد کیلووات ساعت بوده است.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته تا پیک سال آینده در ۲۸۶ واحد نیروگاهی کشور طرح‌های ارتقای توان تولید به ظرفیت ۱۱۱۳ مگاوات اجرایی می‌شود و طبق گفته‌های همایون حائری - معاون وزیر نیرو بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته مقرر شده است تا پیک تابستان سال آینده علاوه بر ارتقای توان واحدهای موجود حدود ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه جدید حرارتی نیز وارد مدار شود.

در این میان برای توسعه تجدیدپذیرها نیز برنامه‌ریزی شده است؛ در حال حاضر ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر احداث شده در کشور یک درصد ظرفیت برق بوده و این در حالی است که بر اساس قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران، باید به سهم پنج درصد از سبد انرژی الکتریکی کشور ارتقاء می‌یافت. برنامه‌های دولت سیزدهم در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر برای احداث ۵۰۰ مگاوات تا پیک تابستان ۱۴۰۱ و احداث ۱۰۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تا سال ۱۴۰۴ تدوین شده است.

محمود کمانی - رئیس سازمان ساتبا به‌تازگی درباره احداث ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تا پیک تابستان ۱۴۰۱ گفت: ۲۰۰ مگاوات آن بر اساس انجام تعهدات پیشین متقاضیان احداث طبق قانون خرید تضمینی برق اجرایی خواهد شد و ۳۰۰ مگاوات آن از طریق سازوکار و برنامه جدید وزارت نیرو صورت خواهد گرفت.

به نظر می‌رسد که عزم این دولت برای گذر از خاموشی‌ها بیش از دولت قبل باشد، علی‌اکبر محرابیان - وزیر نیرو وعده داده که آمادگی حمایت همه‌جانبه از تولید پنل‌های خورشیدی و انرژی تجدیدپذیر را دارد؛ او معتقد است بهترین گزینه برای کرانه‌های کشور، انرژی خورشیدی است چراکه به‌طور متوسط در کشور ۳۰۰ روز آفتابی داریم که این رقم در مناطق کویری به ۳۵۰ روز نیز می‌رسد. در کشورهایی که روزهای آفتابی آن‌ها نصف کشور ما بوده، این صنعت کاملا اقتصادی است، حال ببینید برای ما چه وضعیتی به ارمغان می‌آورد. تولید انرژی خورشیدی را در حالی شروع کرده‌ایم که ۱۵ هزار مگاوات کسری تراز تولید برق داریم، یعنی حدود ۲۳ درصد تقاضای مصرف که سال گذشته منجر به خاموشی و یا محدودیت تولید برای صنایع شد.

وی اظهار کرد: برنامه جهشی وزارت نیرو که با حمایت مجلس شورای اسلامی و تاکید شخص رئیس‌جمهوری در دستور کار قرار گرفته است؛ بخشی از این برنامه مربوط به توسعه نیروگاه‌های حرارتی، بخشی انرژی تجدیدپذیر و بخشی مدیریت و بهینه‌سازی مصرف است. پیش‌بینی کرده‌ایم برای تابستان سال آینده در حوزه برق تجدیدپذیر ۵۰۰ مگاوات به تولید کشور اضافه شود و این در حالی است که کل تولید انرژی تجدیدپذیر کشور تاکنون ۹۰۰ مگاوات بوده است. همچنین در بخش حرارتی برنامه‌ریزی شده است بیش از ۶۰۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید کشور افزوده شود که جهشی در افزایش ظرفیت تولید به شمار می‌رود، درحالی‌که رکوردهای پیش‌ازاین از ۴۲۰۰ مگاوات فراتر نرفته است. تاکنون طبق برنامه پیش رفته‌ایم و امروز امیدوار شدیم در بخش تجدیدپذیر بتوانیم برنامه را توسعه دهیم.

هرچند که چالش تامین برق کشور تنها به تولید برق از نیروگاه‌ها محدود نمی‌شود و به عوامل متعددی همچون وضعیت بارش‌ها و میزان مصرف بستگی دارد اما بازهم افزایش تولید می‌تواند کارساز باشد و تا حدی عقب‌ماندگی‌ها را در این حوزه برطرف کند اما بازهم باید منتظر ماند و دید که تا چه میزان برنامه‌های دولت فعلی عملی می‌شود.


ثبت نظر

ارسال